دنیا زیر دید ایران/ پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی

ماهواره نور به ‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.
ماهواره‌بر قاصد که صبح دیروز ماهواره نور را به فضا پرتاب کرد سه مرحله‌ای و به‌صورت‌ ترکیبی سوخت جامد و مایع است.
تولید ارزش افزوده استراتژیک
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی ‌فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پرتاب و در مدار قرار گرفتن نخستین ماهواره چندمنظوره جمهوری اسلامی ایران  که کاربرد دفاعی هم دارد توسط سپاه با تبریک این موفقیت بزرگ به فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و ملت شریف ایران اسلامی، گفت: پرتاب موفقیت‌آمیز این ماهواره ابعاد جدیدی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء بخشید و به فضل الهی سپاه امروز فضایی شد.


سرلشکر سلامی ‌دستیابی نیروی دفاعی قدرتمندی چون سپاه به فناوری‌های فضایی به منظور رسیدن به توانمندی‌های برترساز را یک ضرورت توصیف و تصریح کرد: امروز ارتش‌های قدرتمند دنیا بدون قرار گرفتن در فضا دارای نقشه دفاعی جامعی نیستند و دستیابی به این فناوری برترساز که ما را به فضا منتقل می‌کند و قلمرو توانایی‌هایمان را گسترش می‌دهد یک دستاورد راهبردی است.
وی خاطرنشان کرد: پس از این دستاورد مهم ما در عرصه گسترش قلمرو و توان اطلاعاتی راهبردی به یک جهش دست یافتیم.
فرمانده کل سپاه در ادامه تأکید کرد: امروز ما می‌توانیم جهان را از فضا رویت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
سرلشکر سلامی ‌افزود: قرار گرفتن این ماهواره چندمنظوره در فضا هم در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‌کند.
متکی به دانش بومی
وی با تأکید بر اینکه سپاه از امروز وارد یک عرصه تحول شد، گفت: دستیابی به این فناوری‌ها به دلیل اینکه در زمره فناوری‌های برتر جهانی است و خطوط مقدم استعدادهای تکنولوژی را شکل می‌دهد؛ برای ایران اسلامی توفیق بزرگی محسوب می‌شود.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، گفت: تحقق این مهم  کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند، بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می‌شود.
سرلشکر سلامی ‌با تأکید بر اینکه تمامی اجزای مختلف فناوری‌های پرتاب این ماهواره اعم از پرتابگر و ماهواره متکی به دانش بومی، بدون اتکا به خارج و در اثر تحریم به‌وجود آمده است، گفت: پیام به ثمر نشستن این دستاورد مهم این است که تحریم نه تنها مانعی در مسیر پیش روی ما نیست بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین ما برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است.
وی تحقق این دستاورد راهبردی فضایی را لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر راهبرد «قوی شدن» عنوان و تأکید کرد:پیام بزرگ این اتفاق این است که ما در هر عرصه‌ای ورود کنیم با تکیه بر خداوند متعال و استعدادهای درونی خود می‌توانیم موفقیت‌های چشمگیر و جهان پسندی داشته باشیم.
فقط ابرقدرت‌ها این قابلیت را دارند
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح عملیات پرتاب ماهواره نور توسط ماهواره‌بر قاصد، اظهار داشت: این ماهواره‌بر تفاوتی با کارهای گذشته دارد و آن هم این است که پیشران آن از نوع ‌ترکیبی سوخت مایع و جامد است.
سردار حاجی‌زاده ادامه داد: طبیعتاً فقط ابرقدرت‌ها این قابلیت را دارند و بقیه فقط مصرف‌کننده این فناوری هستند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه عنوان کرد: دستیابی به فضا یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید جایگاه‌مان را در فضا پیدا کنیم.
شاهکار اطلاعاتی سپاه
یکی از مسائل مهم درخصوص پرتاب‌های فضایی و البته آزمایش‌های موشکی برای کشوری مثل ایران، رعایت مسئله حفاظتی و پنهانکاری است. در چند سال اخیر برنامه فضایی کشور ما دچار مشکلاتی شده و چند پرتاب قبلی با عدم توفیق کامل مواجه شدند. یکی از نکات منفی درخصوص آن پرتاب‌ها، رسانه‌ای شدن مراحل قبل از شلیک ماهواره از طریق تصاویر ماهواره‌ای بود که باعث افزایش جنگ روانی و فضای مسموم تبلیغاتی علیه کشور می‌شد.
به گزارش مشرق، با حرکت اخیر، به نوعی سپاه نه فقط از حرکت دشمن برای ایجاد جنگ روانی و ایجاد مانور برتری اطلاعاتی نسبت به ایران جلوگیری کرد، بلکه با غافلگیر کردن آنها توان پنهانکاری و حفاظت اطلاعات خود را به رخ دشمن کشیده و به نوعی یک آفند روانی اطلاعاتی را بر علیه آنها انجام داده است.
کدام آیه روی ماهواره‌بر نوشته شد؟
عبارت عربی مشاهده شده بر روی ماهواره‌بر قاصد بخشی از آیه 13 سوره زخرف است: «لِتَسْتَوُوا عَلَی ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْکُرُوا نِعْمَةَ رَبِّکُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا کُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ
تا چون با کمال تسلط بر پشت آنها نشستید متذکر نعمت خدایتان شوید و گویید: پاک و منزّه خدایی که این (انواع کشتی و چهارپایان قوی) را مسخر ما گردانید و گرنه ما هرگز قادر بر آن نبودیم.».
ثمره خون شهدا
و دانشمند شهید حسن تهرانی‌مقدم
رئیس ستادکل نیروهای مسلح طی پیامی ‌ساخت و پرتاب موفقیت‌آمیز نخستین ماهواره نظامی «نور ۱» به مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، دولت، ملت، نیروهای مسلح و پاسداران غیور سپاه، به‌ویژه خانواده معظم ایثارگران و شهدا تبریک گفت.
در پیام سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری آمده است: در سالی که به سال «جهش تولید» از سوی فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) نامگذاری شده است،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر نشان داد در پیگیری و تحقق اهداف راهبردی و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) پیشتاز است و پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی «نور ۱» طلیعه مبارکی برای افزایش اقتدار دفاعی با حضور در فضا و ارتقای علمی ‌و بازدارندگی کشور در مسیر خودکفایی می‌باشد.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: این جانب ضمن عرض تبریک صمیمانه در نایل شدن به این دستاورد راهبردی دفاعی و علمی‌به فرمانده معظم کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، خصوصاًً نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که ثمره خون شهدا به خصوص دانشمند شهید حسن تهرانی‌مقدم و مجاهدت محققان و دانشمندان جوان میهن اسلامی می‌باشد؛ موفقیت روزافزون آن سازمان مقتدر و جهادی در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی را از خداوند متعال خواستارم.
واکنش دبیر شورای عالی امنیت ملی
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در صفحه توییتر خود پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی ایران را به سپاه پاسداران تبریک گفت.
شمخانی نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز تولدش بار دیگر قاصد نور شد و افتخار پرتاب موفق اولین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه قطور اولین‌های این نهاد مقدس ثبت کرد. دستمریزاد، خداقوت و هزاران بار تبریک بر پاسداران انقلاب اسلامی.
تبریک آذری جهرمی به سپاه پاسداران
پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حساب توییتری خود به نیروی هوافضای سپاه تبریک گفت.
آذری جهرمی در مطلبی که منتشر کرده از بازدید آخرین مراحل تولید این ماهواره نوشت: تبریک صمیمانه به نیروی هوافضای سپاه برای این دستاورد بزرگ ملی. سه هفته پیش بازدیدی از آخرین مراحل تولید پرتابگر ۳مرحله‌ای سوخت جامد «قاصد» و ماهواره «نور» داشتم.عالی بودند.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پیامی ‌نوشت: اقدام غرورآفرین سپاه هم در ساخت موشک ماهواره بر و هم در ساخت ماهواره و نیز در پرتاب دقیق آنکه پس از چند ناکامی‌سایر دستگاه‌ها، صورت گرفت بار دیگر لیاقت، تخصص و شایستگی نیروهای انقلاب در کنار تعهد صمیمانه آنان در عرصه امنیت ایران اسلامی را به منصه ظهور و بروز رساند. امید است تحقق این گام مهم، زمینه حمایت بیشتر از دانشمندان ارجمند ما در این حوزه را فراهم سازد.
تبریک به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی نور به فضا توسط سپاه پاسداران، واکنش تحسین‌برانگیز کاربران فضای مجازی را به‌دنبال داشت. کاربران با داغ کردن هشتگ‌های «سپاه پاسداران»، «ماهواره نور» و «ایران قوی» این موفقیت را به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان او تبریک گفتند.
یکی از فعالین رسانه‌ای نوشت: «2 نکته جدید از اولین ماهواره نظامی ایران: اول اینکه ماهواره نور 510 ثانیه پس از پرتاب در مدار قرار گرفته است. دوم اینکه ماهواره بر قاصد از روی لانچر متحرک پرتاب شده است».
دیگر فعال رسانه‌ای نوشت: «طبق اطلاعات اعلامی، ماهواره نور با موفقیت پرتاب شده، در مدار 425 کیلومتری قرار گرفته و با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار کرده است. این یعنی سپاه انقلابی ما، علی‌رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها و خرابکاری‌ها، به توانایی اجرای موفق هر سه مرحله پرتاب ماهواره دست پیدا کرده است».
یکی دیگر از فعالین رسانه‌ای نوشت:«پرتاب ماهواره نظامی نور، آغاز یک انقلاب در سیستم اطلاعات دفاعی ایران خواهد بود. حرکت به سمت تحول در جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، ورود به سیستم‌های فرماندهی، کنترل و ناوبری به دوران جدید و یکپارچه کردن همه یگان‌ها در یک میدان جنگ پیچیده، دستاوردهای حداقلی این انقلاب نوین است».
دیگر فعال رسانه‌ای نوشت: «اقدام بی‌سر و صدا اما موفقیت‌آمیز هوافضای سپاه در پرتاب ماهواره نور که نخستین ماهواره نظامی کشورمان است و قراردادن آن در مدار 425 کیلومتری آن هم در شرایطی که زورگویان عالم در مقابله با یک ویروس درمانده و زمین‌گیر شده‌اند، دستاوردی عظیم، ارزشمند و غرورآفرین برای ایران اسلامی است».
یکی از فعالین فضای مجازی نیز نوشت: «می‌دونید قشنگ‌ترین بخش پرتاب ماهواره چی بود؟ غافلگیری حضرات مدعی صهیونیست؛ همیشه هر خبری می‌شد زود می‌زدن که اینجا تحرکاتی هست و قراره چیزی بشه این‌بار روحشونم خبردار نشد؛ حالا میفتن دنبال اسکن کل ایران، سپاه نشون داد اگه قرار باشه، بلده چیکار کنه که دستگاه‌های جاسوسی صهیونیستی آچمز بشن».
دیگر فعال فضای مجازی نوشت: «گام دوم انقلاب یعنی ایران قوی و ایران قوی یعنی ابرقدرت در همه زمینه‌ها. در گام دوم انقلاب خبرهای غرورآفرین مثل پرتاب ماهواره نور به وفور داریم، دوستان انقلاب ببینند و لذت ببرند، دشمنان انقلاب ببینند و از خشم بترکند.»
یکی از فعالین فضای مجازی با انتشار تصاویر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم نوشت: «در این جشن موفقیت فضایی، جای شهدا خالیست. این پیروزی را مدیون خون شماییم».