تجزیه‌طلبان: چرا نتوان امریکا را به ۱۵ کشور تقسیم کرد؟!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: اواسط هفته قبل بود که بی‌بی‌سی در گرماگرم بحران کرونا، از قول محققان، سطح دوقطبی شدن امریکا حول شکاف‌های موجود را بی‌سابقه خواند. برنارد گرافمن، استاد علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا، گفته است: «ما از سال‌های پس از جنگ داخلی تا به امروز شاهد چنین دوقطبی شدیدی در سیاست نبوده‌ایم. دوقطبی موجود در کنگره هم در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است.» به نوشته بی‌بی‌سی، وضعیت دوقطبی در کالیفرنیا نیز با ایالات دیگر امریکا تفاوت چندانی ندارد، با این تفاوت که درخواست‌ها برای جدایی، علنی‌تر از ایالت‌های دیگر مطرح می‌شود: «در چند سال گذشته اختلافات چه در داخل ایالت و چه میان باقی ایالات متحده، چنان افزایش یافته است که منجر به حداقل شش مورد درخواست برای تقسیم ایالت یا استقلال از ایالات متحده منجر شده است.»‌به نوشته بی‌بی‌سی، دلایل متفاوتی در حمایت از این درخواست‌ها در کالیفرنیا مطرح می‌شود؛ از جمله مطابق نبودن سیاست‌های دولت مرکزی با مصلحت اقتصادی کالیفرنیا، نبود امکان اداره درست ایالت به خاطر بزرگی بیش از حد آن و اختلافات آشتی‌ناپذیر بین ارزش‌های حاکم در کالیفرنیا و باقی ایالات متحده.
واقعاً محال است؟!
بی‌بی‌سی با همه این‌ها می‌گوید: «البته استقلال کالیفرنیا در شرایط فعلی محال است. جدایی از ایالات متحده در قانون اساسی ممنوع شده است و به نظر هم نمی‌رسد که اکثریت ساکنان این ایالت علاقه‌ای به این کار داشته باشند.» با این وجود به نوشته بی‌بی‌سی، ایالات جنوبی هم وقتی ۱۵۷ سال پیش اعلام جدایی کردند اصلاً انتظار نداشتند که درگیر جنگی طولانی شوند.
واقعیت این است که بحران کرونا نه فقط آنطور که ان‌بی‌سی‌نیوز، نوشته از مشکلات اساسی امریکا پرده برداشت، بلکه خیلی از تحولات را هم که ممکن بود سال‌ها طول بکشد، جلوتر انداخته است. تلاش برای دستیابی به مواد بهداشتی و ماسک، به چیزی فراتر از رقابت، کشیده شد و همین هم باعث شد تنشی بی‌سابقه میان ایالت‌ها و دولت فدرال به وجود بیاید. توئیت جنجال‌برانگیز ترامپ که در آن خواستار آزادی ایالت‌های ویرجینیا، میشیگان و مینه سوتا شد، این درگیری‌ها را تشدید کرد و در گرماگرم همین درگیری‌ها مارکوس ایوانز، رئیس جنبش استقلال کالیفرنیا با انتقاد از اوضاع امریکا در پیام ویدئویی گفته است: «بسیاری از مردم سراسر جهان دولت امریکا را به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش دوست ندارند. ما کالیفرنیایی‌ها نمی‌خواهیم این سیاست‌ها به نام ما تمام شود. ما خواهان جدایی از امریکا هستیم. کالیفرنیا به عنوان یک کشور مستقل، روابط دوستانه‌ای با ایران خواهد داشت.» مارکوس ایوانز پیش از این هم گفته بود جنبش استقلال کالیفرنیا بر این باور است که این ایالت در صورت تبدیل‌شدن به یک کشور مستقل، کارایی و عملکرد بهتری خواهد داشت. فعالان این جنبش معتقدند که عضویت در ایالات متحده به ضرر منافع این ایالت در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، امنیت، مهاجرت. محیط زیست و آموزش خواهد بود. بی‌بی‌سی در گزارش خود تصویر تیره و تاری از پیامد‌های جدایی کالیفرنیا به تصویر کشیده است. از دست دادن کالیفرنیا قطعاً ضربه سختی به اقتصاد امریکا وارد خواهد کرد. کالیفرنیا پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا است (بزرگ‌تر از کل اقتصاد بریتانیا)، و مالیاتی که به خزانه دولت مرکزی می‌فرستد از هر ایالت دیگری بیشتر است. شدت نهایی ضربه به سیاست‌های تجاری و قرارداد‌های اقتصادی متقابلی بستگی خواهد داشت که بین طرفین امضا خواهد شد. ولی ایالات متحده در هر صورت ضربه خواهد دید.» به نوشته بی‌بی‌سی، ایالات متحده جدید بدون کالیفرنیا جایگاه خود را در دنیا از دست خواهد داد و چرخش سیاسی آن به راست احتمالاً باعث تیرگی روابطش با کشور‌هایی نظیر کانادا و نزدیکی بیشترش به کشور‌هایی نظیر روسیه و مجارستان خواهد شد. برندون اولری، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گوید «ارزش دلار سقوط خواهد کرد و ممکن است یورو و یوان چین جای آن را در اقتصاد جهانی بگیرند.» دیگران، سناریو‌هایی تیره و تارتر را به تصویر می‌کشند. برنارد گرافمن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا معتقد است: «در دنیایی که کالیفرنیا مستقل شده است، بدبینانه‌ترین سناریو ادامه روند تجزیه ایالات متحده است.»‌استیون سایدمان، استاد امور بین‌الملل در دانشگاه اتاوا نیز می‌گوید: «ناگهان دنیا از یک نظام دوقطبی بین چین و ایالات متحده به یک نظام چندقطبی بین ایالات متحده، چین، کالیفرنیا، هند و دیگران تغییر پیدا می‌کند. چنین اتفاقی باعث پیچیدگی روابط بین‌المللی خواهد شد.»


کاری را بکنیم که شوروی کرد
یادداشت روز پنج شنبه لس‌آنجلس‌تایمز که استیو لوپز، روزنامه‌نگار ۴۵ ساله آن را نوشته، بیشتر از هر چیز نشان‌دهنده این است که بحث‌ها درباره احتمال تجزیه امریکا حالا در بالا‌ترین سطوح اجتماعی نیز در حال مطرح شدن است. لوپز که خود یک کالیفرنیایی‌الاصل است نوشته، شیوع ویروس جدید کرونا در ایالات متحده نشان داد که زمان تجزیه این کشور فرا رسیده است. او می‌نویسد: «ما به‌صورت درمانده و جبران‌نشدنی گسسته هستیم، زمان آن رسیده که دست از صحبت کردن درباره متحد شدن بکشیم و تنها کار معقول را انجام دهیم.» نویسنده لس‌آنجلس‌تایمز ضمن یادآوری تجزیه اتحاد جماهیر شوروی سابق به ۱۵ کشور در حدود ۳۰ سال پیش، به کنایه نوشت: «چرا ما نتوانیم همان کار را اینجا انجام دهیم؟ تمام کسانی که شخص اداره‌کننده کنونی ایالات متحده امریکا را دوست دارند، می‌توانند ساکن قلمرو «مار-اِ-لاگو» باشند. همه شما موفق باشید!» لس‌آنجلس‌تایمز، پنج هفته‌ای که امریکا درگیر شیوع ویروس کرونا شده را به اندازه گذر یک عمر توصیف کرده و در انتقاد از برنامه‌های شبکه‌های امریکایی توضیح داد: «مانند شکنجه است. یک لحظه دارید می‌بینید که دانشمندان هشدار می‌دهند اگر به وضعیت عادی، قبل از انجام آزمایش و رهگیری بازگردیم، جان‌مان را از دست می‌دهیم. لحظه بعد، رئیس‌جمهور ترامپ را می‌بینید که درخواست مردم برای بازگشت به حق خدادادی خود برای غذا خوردن در وافل‌فروشی و آلوده کردن اطرافیان خود [به ویروس کرونا]را تقدیس می‌کند.» استیو لوپز، ملت امریکا را جامعه‌ای از هم‌گسیخته‌تر از هر زمانی در تاریخ حدوداً ۲۵۰ ساله ایالات متحده توصیف کرده و افزود: «ما از هم متنفریم و برایش اثبات هم دارم... ما می‌توانیم به روش اتحاد جماهیر شوروی عمل کنیم و به ۱۵ کشور خودگردان تجزیه شویم.»
این روزنامه با اشاره به تمایل ترامپ برای دو نیمه کردن امریکا به ایالت قرمز و آبی (اشاره‌ای به رنگ‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه)، تحلیل کرد: «قلمرو «مار-اِ-لاگو» می‌تواند قطعاً شامل ایالت‌هایی شود که به‌رغم خطرات گفته شده از سوی مسئولان درمانی [درباره کرونا]، به سرعت در پی بازگشایی کسب‌وکار و مشاغل هستند. تگزاس، تِنِسی، جورجیا، کارولینای جنوبی و فلوریدا.» انیس نقاش هماهنگ‌کننده شبکه مطالعات و پژوهش‌های راهبردی امان در برنامه الاتجاه المعاکس شبکه تلویزیونی الجزیره قطر می‌گوید: «تأخیر ایالت‌های امریکا و دولت فدرال این کشور در مقابله با این بیماری است در نتیجه می‌بینیم بحران موجود در داخل امریکا خطرناک‌تر از بحران کروناست در حالی که چنین بحرانی در چین وجود نداشت در نتیجه موفق شد با شیوه‌های مخصوص خود که مایل است آن‌ها را برای خود حفظ کند با این بحران مقابله کند.»