«ابتکار» میزان تاثیرپذیری بازارهای جهانی از کاهش قیمت نفت را بررسی کرد سرنوشت مبهم طلای سیاه

کیمیا نجفی
با شیوع ویروس کرونا در کشورهای سراسر دنیا و کاهش بی‌سابقه تقاضا در بازارهای جهانی، قیمت نفت آمریکا به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت. گفته می‌شود تصمیم برای افزایش عرضه نفت و شیوع ویروس کرونا در جهان سبب کاهش بیش از حد قیمت این کالا در بازارهای جهانی شد که آینده بازار نفت را در ابهام فرو برده است.
در اتفاقی باورنکردنی و تاریخی، در هفته‌های گذشته قیمت نفت با افت شدید ۱۰۴ درصدی در یک جلسه معاملاتی همراه شد و بهای هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا را به زیر صفر رساند. آن‌طور که گفته می‌شود این قیمت نشان‌دهنده عرضه بیش از حد و بی‌سابقه انرژی در بازارهای جهان به‌خاطر محدودیت سفر و فعالیت‌های اقتصادی بر اثر شیوع ویروس کرونا و همچنین کمبود ذخایر برای انبار نفت خام است. قیمت هر بشکه از نفت به عواملی مثل عرضه، تقاضا و کیفیت بستگی دارد. با توقف سفرها و کاهش میزان پروازهای هوایی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، عرضه سوخت بسیار بیشتر از تقاضای آن بوده است. عرضه بالای نفت باعث شد تانکرها و انبارهای ذخیره برای نفت وست تگزاس آمریکا با تکمیل ظرفیت رو‌به‌رو شوند و این اتفاق می‌تواند فضای معاملات بازار نفت را تحت تاثیر منفی قرار دهد. پس از اینکه قیمت نفت خام آمریکا به محدوده منفی رسید، متخصصان هشدار دادند بحران صنعت نفت باعث ورشکستگی بسیاری شرکت‌های آمریکایی خواهد شد. آن‌طور که گفته می‌شود غول حفاری دایاموند آفشور با درخواست حمایت در برابر ورشکستگی، دومین قربانی بزرگ سقوط بازار نفت پس از شرکت وایتینگ پترولیوم در آمریکا شد. شرکت حفاری دایاموند که کوهی از بدهی دارد، اعلام کرده که تقاضا برای حمایت از ورشکستگی ناشی از سقوط بی‌سابقه قیمت‌های نفت بوده و وخامت وضعیت صنعت نفت در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. این در حالی است که پیش از آن بلومبرگ در گزارشی گفته بود که حداقل هفت شرکت نفتی در آمریکای شمالی از ابتدای امسال پیش از این که شاخص وست تگزاس اینترمدیت منفی شود، اعلام ورشکستگی کردند. اما ایران چه تاثیری از این اتفاق بی‌سابقه می‌گیرد؟ بسیاری از صاحب‌نظران منتظر واکنش بازارهای داخلی از جمله بازار سرمایه نسبت به افت ارزش طلای سیاه بودند، اما برخلاف انتظارات بسیاری از فعالان بازار که گمان می‌کردند بازار سرمایه پس از کاهش شدید قیمت نفت آغاز هیجانی داشته باشد و به دلیل ایجاد صف‌های فروش طولانی شاهد ریزش شاخص بورس باشد، اما روند معاملات بازار نشان داد که سرمایه‌گذاران توجهی به اتفاق رخ داده در بازار نفت نداشته و همچنان سرمایه‌های وارد شده به این بازار و سرمایه‌گذاری داغ است. این در حالی است که از همان ابتدای ماجرا، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان معتقد بودند که ایران در بازار جهانی نفت حضور چشمگیری ندارد که کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر اقتصادش داشته باشد. به گفته آنها با توجه به تحریم‌ها، کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت. حسن مرادی، کارشناس انرژی درخصوص تاثیر کاهش قیمت نفت بر بازارهای جهانی و همچنین میزان تاثیرپذیری بازارهای داخلی ایران از این افت ارزش به «ابتکار» گفت: ایران نمی‌تواند از اتفاقات اقتصادی جهان متاثر نشود، اما میزان تاثیرپذیری ما در شرایط فعلی کمتر از کشورهای دیگر است. آمریکا نفت استخراج می‌کند و فروش آن زیر 40 دلار هم برای این کشور صرفه ندارد. چنین کشوری در شرایط فعلی با وضعیتی مواجه می‌شود که ذخایرش پر شده و هر نفتی که به بازار جهانی عرضه می‌کند با مشکلاتی برای نگهداری مواجه می‌شود و این در حالی است که تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده است. بنابراین طبیعی است که میزان تاثیرپذیری کشوری همچون آمریکا از کاهش قیمت نفت بسیار بالاتر خواهد بود.
وی در ادامه افزود: عربستان سعودی که تولید نفت را به بالای 12 میلیون بشکه رساند یا روسیه که میزان نفت آن رقم بالایی است قطعا تاثیر بیشتری را در این جریان شاهد خواهند بود.


این کارشناس انرژی از میزان تاثیرپذیری ایران از کاهش قیمت نفت گفت: کشور ما تاثیر کمتری را از کاهش قیمت نفت در بازار جهانی خواهد دید. ایران امکان ذخیره‌سازی دارد، این در حالی است که از راه‌های مختلف همان میزان نفتی که امکان صادر کردنش را دارد، صادر می‌کند. البته ما باید به سمت تبدیل نفت به فرآورده برویم تا بتوانیم نقش بهتری در بازار جهانی داشته باشیم؛ بنابراین پاسخ من به این پرسش که کاهش قیمت نفت چه تاثیری بر کشور ما خواهد گذاشت این است که ما به اندازه‌ای که دنیا از مسائل پیش‌آمده تاثیر می‌گیرد، تحت تاثیر قرار خواهیم گرفت، اما قطعا این اتقاق بی‌تاثیر در کشور نبوده و اقتصاد ما نیز زیان می‌بیند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه عاملی می‌تواند مسئله کاهش قیمت نفت و بحران به وجود آمده را مدیریت کند، گفت: مهم‌ترین پارامتر در سامان گرفتن بازارهای جهانی و عبور از بحرانی که کاهش قیمت نفت به همراه داشته است پایان یافتن وضعیت اضطراری کرونا است. اکنون تمامی مصارف در بخش‌های مختلف اقتصادی کاهش پیدا کرده است، مبادلات با چالش همراه شده و تا زمانی که کرونا از بین نرود نمی‌توان چشم‌اندازی برای بازارهای جهانی داشته باشیم. بنابراین برگشتن به حالت عادی نیازمند این است که از نظر سلامت، دنیا به وضعیت سابق برگردد و تهدیدی از سوی ویروس کرونا برای اقتصاد جهان وجود نداشته باشد.
مرادی اظهار کرد: کنترل وضعت دست کشور مشخصی نیست و نمی‌توانیم بگوییم با برنامه‌ای در مدت کوتاهی می‌توانیم اتفاقات اخیر را مدیریت کنیم. اما بارقه‌های امیدی هست که کشورهای آسیای شرقی که بیش از کشورهای دیگر به استقبال کرونا رفته‌اند فعالیت‌های اقتصادی خود را رونق بدهند و بتوانند خود را از وضعیت فعلی نجات دهند. اما متاسفانه اکنون آینده بازارهای جهانی در ابهام قرار دارد و نمی‌توانیم چشم‌اندازی را برای بازار نفت ترسیم کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید کرد ضرورت عرضه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ در بورس کورش الماسی اخلاق و سیاست «ابتکار» از مسیر پیش‌روی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 گزارش می‌دهد «ابتکار» از چالش‌های برگزاری کنکور و آزمون‌های پایان سال در روزهای کرونایی گزارش می‌دهد «ابتکار» میزان تاثیرپذیری بازارهای جهانی از کاهش قیمت نفت را بررسی کرد سرنوشت مبهم طلای سیاه میزبانی جام ملت‌ها با حساب‌های خالی، کمبود امکانات و جنگ روی سکوها؟ شوخی جالب در آستانه ۱۰۰ سالگی فوتبال ایران گفت‏و‏گوی ظریف و لاوروف طرح آمریکا در‏مورد برجام مردود و غیر‏عملی است پنتاگون در اقدامی معنادار مبادرت به انتشار سه فیلم از اشیاء پرنده و ناشناخته کرد وزیر کشور در ویدئو کنفرانس ستاد انتخابات کشور با استانداران: مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور آغاز شده است ادامه جنجال‌ها بر سر مدرک تحصیلی جعلی یک نماینده کدخدایی: برای ابطال انتخابات هنوز زمان داریم رئیس ستاد انتخابات کشور: اعتبارنامه تمامی منتخبان مجلس یازدهم ارسال شد وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد ایجاد فضای تعاملی برای والدین در شبکه شاد فقط نقد!