فقط نقد!

محمدعلی عبدو پژوهشگر مسائل بین‌الملل- حلوافروشی در شهر، هر روز سینی حلوا را زیر بغل می‌زد و با توکل بر رازق، شهر را وجب به وجب زیر پا می‌گذاشت و بلند فریاد می‌زد و حلوا می‌فروخت. یکی از روزها مردی جوان سر راهش سبز شد و اندکی از اوضاع حلواها جویا شد. حلوافروش به امید درهم و دیناری، تا می‌توانست از شیرینی حلوایش قصیده سرود و درنهایت هم برای خوش‌خدمتی گفت که اگر مشتری بخواهد می‌تواند مشتی بردارد و به زبان خودش بچشد و بعد بخرد. مشتری گفت روزه‌ام؛ روزه‌ای قضا دارم از سی سال پیش که امروز ادایش کردم. حلوافروش حساب‌کتابی کرد و گفت برو که به تو حلوا نمی‌فروشم؛ تو قرض خدا را بعد از این همه مدت ادا می‌کنی، منِ حلوافروش که هرگز به پولم نمی‌رسم، اصلا اگر نقدا از تو سیلی بخورم بهتر است تا حلوای نسیه بدهم.
حدود یک ماه پیش بود که لابه‌لای طوفان بحران‌ها در دنیا که بدتر از سلاح‌های جنگ‌های جهانی جان مردم دنیا را می‌گرفت، آتش زیر خاکستر عراق، جان گرفت. عراق، در راس اخباری که گوینده و شنونده‌اش معلوم نبود، حالتی جنگی را به دنیا مخابره می‌کرد. سرعت رد و بدل شدن اطلاعات درباره تحرکات نظامی در عراق، نگرانی‌های سه ماه پیش را برای دنیا تشدید می‌کرد. رسانه‌ها افتاده بودند به جان حقیقت و بی‌رحمانه غارت می‌کردند! با ترور سردار سلیمانی در بغداد، بازی عراق روی دیگرش را نمایان کرد و حالا این سناریوی جدید، خودش را رفته رفته تسلیم دنیا می‌کرد.
علی‌رغم اینکه تقریبا بخش اعظمی از تسلیحات سنگین آمریکایی به مناطقی دور از دسترس گروه‌های شیعی منتقل شده بود و ضمنا بخشی از نیروها، عراق را ترک کرده بودند، پرواز پهپادها و هواپیماهای نظامی، بر فراز آسمان عراق شدت می‌گرفت. ناآرامی‌ها علیه سربازان آمریکایی، عامل اصلی تغییر در ترکیب نیروها بود؛ اقدامات نظامی گروه‌های شیعه به عنوان بازوی اصلی و تصویب اخراج آمریکایی‌ها از عراق در پارلمان، به عنوان حمایت سیاسی، هر دو باعث و بانی وقایع جدید بودند. سیاستمداران واشنگتن، بدیهی است که خیال ترک عراق را نخواهند داشت، اما یک راه بیشتر برای نسوزاندن همزمان سیخ و کباب باقی نمانده بود: تعویض سرباز آمریکایی با ترس آمریکایی! هواپیماهای ایالات متحده گویی مدام در آسمان عراق این پیام را مخابره می‌کردند که ما نرفته‌ایم و اگر لازم باشد، دست به اسلحه هم می‌بریم. این ترس باید می‌ماند و جای سربازها را پر
می‌کرد.


قبل از اصلی‌ترین حرف، نکته‌ای را لازم است همه بدانیم اینکه آمریکا در عراق چه می‌خواهد؟ پاسخ روشن است؛ آمریکا در عراق همین اوضاع امروز را می‌خواهد! استمرار بلاتکلیفی دولت در عراق، تنها هدف اصلی غربی‌ها در این جغرافیای مظلوم است. به خاطر بیاورید دورانی را که پس از نشستن گردوغبار بی‌سروسامانی سیاسی در عراق، گروهی سر از پیله درآورد که یک دهه خواب و خوراک را از مردم خاورمیانه گرفت. به خاطر بیاورید که اولین هدف آمریکایی‌ها از همان 2003 در بغداد، نه تنها زدن دولت، بلکه نگه داشتنش دور از دسترس هر گروه و تفکری بود! اولین هدف این نبود که صدام نباشد، این بود که کسی نباشد! امروز هم با همان آمریکا مواجهیم و لاجرم با همان اهدافش؛ اینکه عراق تا جایی که ممکن است بی‌دولت باشد، تا جایی که آمریکایی‌ها لازم دارند. برای رسیدن به این نقطه شاید یک روز دمیدن در شکاف کرد و عرب یا اعتراضات علیه ایران یا مطالبات اقتصادی مردم، همگی می‌توانند بهانه خوبی باشند. همین امروز هم «گابریل سوما» که مشاور ترامپ است در غرب آسیا، اعلام می‌کند که به الکاظمی گفتیم اگر به اعتراضات پاسخ مثبت بدهی از حمایت واشنگتن بهره خواهی برد. همین حرف روشن می‌کند که هر زمان لازم باشد، دولت عراق باید خودکشی کند به امر آمریکا و با فشنگ‌های آمریکایی.
پس روشن شد که آمریکا، استمرار حالت فعلی را می‌خواهد. اما سوال دوم، آیا مصطفی الکاظمی که پس از سالم رد شدن از گیوتین احزاب هفتادرنگ عراقی، حالا قصد تشکیل کابینه را دارد، اساسا می‌تواند طرف معامله آمریکایی‌ها باشد؟ دولت بعدی عراق، از بیخ و بن توانایی تعهددادن بابت هر تعهدی که فکرش را کنید، دارد؟ مسلما هرگز! در این پیکر جانی نیست که خرج کسی کند. دولت بغداد، همان مشتری حلوا است؛ قرض سی سال پیش را هنوز نمی‌تواند ادا کند. بیراه نیست که آمریکایی‌ها قصد فروختن حلوا را نداشته باشند، آنها اهل نسیه نیستند که اگر بودند یک روز کردها را برای استقلال تحریک نمی‌کردند و فردایش آن‌ها را زیر رگبار ترک‌ها رها کنند. سیلی نقد امروز برایشان به مراتب منطقی‌تر است. این نکته را همین جا به خاطر بسپارید.
اواخر فروردین‌ماه بود که «کاظم الفرطوسی» سخنگوی گردان‌های سیدالشهدای حشدالشعبی، اعلام کرد که آمریکایی‌ها سامانه دفاعی را مستقر کرده‌اند (سامانه پاتریوت) که اساسا برای ادوات سنگین طراحی شده و مقابل نیروهای چریکی مقاومت کارایی ندارد. آنها بارها توانسته بودند با وجود این سامانه، به پایگاه‌های آمریکایی ضربه بزنند.
شاید امروز عده‌ای اعتقاد دارند که الکاظمی با توجه به ملی‌گرا بودنش و ضدیت نیم‌بندش با واشنگتن و از طرفی احساس نزدیکی با ایران، می‌تواند امید آینده منطقه باشد برای وساطت کردن میان ما. این ادعا اما چندان برای آمریکایی‌ها اهمیتی ندارد. آنها سیلی نقد را انتخاب کرده‌اند، سیلی گروه‌های مسلح شیعی. تحریک این چریک‌ها مدت‌هاست که به هر وسیله‌ای عملیاتی می‌شود. مهم‌ترین پازل در همین سناریو شاید ترور آشکار بزرگ‌ترین مهره محور مقاومت باشد. اعلام علنی این ترور و نیز ادامه هجمه رسانه‌ای به شخصیت‌های مقاومت در منطقه، جز دمیدن بر آتش کینه شبه‌نظامیان شیعه در عراق، بعید است هدف دیگری داشته باشد. منطقی نیست که پس از حذف فیزیکی، موجی از اهانت‌های زبانی و رسانه‌ای به راه بیفتد. این تحریک‌ها، در میدان عمل هم بی‌نتیجه نمانده، چندی پیش بود که شاخه «عصبه الثائرین» (یگان سری انتقام‌جویی) از محور مقاومت عراق منشعب شد که تمام تمرکز خود را به مقابله با آمریکایی‌ها گذاشته بود. فراموش نکنید که همین سیاست بود که رفته رفته گروه به شدت متعصب «جماعه توحید و الجهاد» را در عراق متولد کرد که بعدها تبدیل به ماشین مرگباری به اسم داعش شد. امروز اگر آمریکا در عراق هدف چند سیلی باشد، آن‌چنان گران تمام نمی‌شود و اصلا تمام سرمایه‌گذاری روی همین پروژه است تا عراق دوباره صحنه درگیری چندین و چند ساله میان تشیع و تکفیری‌ها باشد. تنها در این صورت است که هدف اصلی واشنگتن، محقق می‌شود و ساکنان کاخ سفید نفس راحتی می‌کشند؛ روزی که عراق، عملا خرابه‌ای بی‌صاحب باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید کرد ضرورت عرضه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ در بورس کورش الماسی اخلاق و سیاست «ابتکار» از مسیر پیش‌روی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 گزارش می‌دهد «ابتکار» از چالش‌های برگزاری کنکور و آزمون‌های پایان سال در روزهای کرونایی گزارش می‌دهد «ابتکار» میزان تاثیرپذیری بازارهای جهانی از کاهش قیمت نفت را بررسی کرد سرنوشت مبهم طلای سیاه میزبانی جام ملت‌ها با حساب‌های خالی، کمبود امکانات و جنگ روی سکوها؟ شوخی جالب در آستانه ۱۰۰ سالگی فوتبال ایران گفت‏و‏گوی ظریف و لاوروف طرح آمریکا در‏مورد برجام مردود و غیر‏عملی است پنتاگون در اقدامی معنادار مبادرت به انتشار سه فیلم از اشیاء پرنده و ناشناخته کرد وزیر کشور در ویدئو کنفرانس ستاد انتخابات کشور با استانداران: مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور آغاز شده است ادامه جنجال‌ها بر سر مدرک تحصیلی جعلی یک نماینده کدخدایی: برای ابطال انتخابات هنوز زمان داریم رئیس ستاد انتخابات کشور: اعتبارنامه تمامی منتخبان مجلس یازدهم ارسال شد وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد ایجاد فضای تعاملی برای والدین در شبکه شاد فقط نقد!