49 میلیون نفر آماده ورود به بازار بورس

گروه اقتصادی / عصرگاه روز نهم اردیبهشت ماه با صدور فرمان و اجازه مقام معظم رهبری، رؤیای 12 ساله سهام عدالت به حقیقت پیوست. از سال 1385 که طرح سهام عدالت به‌منظور توزیع بخشی از سهام دولت میان هفت دهک جامعه کلید خورد و بتدریج ثبت‌نام آن تکمیل شد، سال‌ها می‌گذرد و اکنون این طرح در ایستگاه پایانی خود قرار دارد. پس‌از شناسایی سهام شرکت‌های سرمایه پذیر و مشمولان که اکنون بیش از 49 میلیون نفر هستند، مرحله ثبت‌نام قطعی و پرداخت سود سهام آغاز شد. بدین ترتیب تاکنون سه دوره سود سهام به مشمولان پرداخت شده است. اما این پایان کار نبود و باید مدیریت و اختیار سهام هر مشمول به‌خود او واگذار می‌شد که از صبح روز گذشته این کار آغاز شد.
در سایت سازمان خصوصی‌سازی (www.samanese.ir) که از ساعت 10 و نیم روز گذشته باز شده دو گزینه دیده می‌شود؛ گزینه نخست که مدیریت سهام را به خود شخص واگذار می‌کند و گزینه دوم که مدیریت سهام را به شرکت‌های سهام عدالت استانی و سرمایه پذیر واگذار می‌کند.
هرچند درمدت کوتاهی به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی 50 هزار نفر برای انتخاب این گزینه‌ها به سایت سازمان وارد شده‌اند، اما با توجه به اینکه قرار است، جزئیات نحوه واگذاری و آزادسازی در هر دو روش را تا یک ماه آینده شورای عالی بورس تعیین کند، بنابراین مردم نباید عجله کنند، چه آنکه برای ورود به سایت یک ماه فرصت دارند.
به‌گزارش خبرنگار «ایران»، درنخستین روز بازشدن سایت سهام عدالت برای آزادسازی آن علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی در یک نشست خبری جزئیات این آزادسازی را تشریح کرد.


رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به اجازه رهبر معظم انقلاب برای آزادسازی سهام عدالت، اظهار کرد: در این راستا به مشمولین یک ماه فرصت داده می‌شود که انتخاب کنند می‌خواهند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مدیریت و مالکیت سهام خود را بر عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه لایحه آزادسازی سهام عدالت دو سال قبل به مجلس ارائه شد، گفت: منتظر اجازه مجلس بودیم تا بتوانیم آزادسازی سهام عدالت را انجام دهیم اما چون سهام عدالت با اجازه رهبر معظم انقلاب داده شد بود برای تغییرات آن هم به اجازه رهبری نیاز داشتیم.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اینکه ارزش سهام عدالت حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: عزم دولت برای انجام فرآیند آزادسازی سهام عدالت جزم است.
وی با اشاره به اجازه رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۵ برای اختصاص سهام عدالت به آحاد مردم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب برای دو دهک درآمدی که شامل افراد تحت پوشش کمیته حضرت امام(ره) و مددجویان بهزیستی می‌شوند ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته بودند.
وی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، بورسی و غیربورسی هستند، گفت: ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی هستند و اقساط سود سهام عدالت از محل این شرکت‌ها به خزانه پرداخت می‌شد که در این راستا برای مشمولین بهزیستی و کمیته امداد کل رقم یک میلیون تومان اختصاص داده شد. برای افرادی هم که تخفیف نداشتند حدود ۵۳۰ هزار تومان تا پایان سال 13۹۵ تسویه شد.
مشمولان چقدر سود گرفتند
 صالح با بیان اینکه ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشمول سهام عدالت هستند، اظهار کرد: مشخصات فرد به فرد مشمولین براساس کد ملی موجود است و فایل اطلاعاتی کاملی از این افراد داریم.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر استارت سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ زده شد و فرآیند ثبت‌نام آن تا سال ۱۳۸۸ طول کشید. اقساط باید تا سال ۱۳۹۵ گرفته می‌شد که این اتفاق افتاد و به مشمولین طی سه دوره سود پرداخت شده است. در این راستا در سال 13۹۵ به ازای یک میلیون تومان سهم ۱۵۰ هزار تومان، در سال 13۹۶، ۱۷۵ هزار تومان و در سال 13۹۷، ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شد. سود سال 13۹۸ هم در سال 13۹۹ که مجامع شرکت‌ها برگزار شد پرداخت می‌شود. مجموع سودی که تاکنون پرداخت شده بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
صالح با بیان اینکه بخشی از سود سهام عدالت هنوز نزد سازمان خصوصی‌سازی است، توضیح داد: برخی از مشمولین هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند و چنانچه اقدام به این کار کنند، سود آنها ظرف یک ماه به حسابشان واریز می‌شود. درمجموع پنج میلیون نفر هنوز شماره شبای خود را وارد نکرده‌اند که پول آنها به امانت نزد سازمان خصوصی‌سازی است.
 مهلت ۳۰ روزه به مشمولین برای انتخاب نحوه مدیریت سهام
وی با بیان اینکه به مشمولین سهام عدالت ۳۰ روز اجازه داده شده است که انتخاب کنند می‌خواهند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهام خود را مدیریت کنند، توضیح داد: در واقع زمانی که مشمولین وارد سامانه می‌شوند از بین دو گزینه مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم باید یک گزینه را انتخاب کنند. اگر گزینه مستقیم را انتخاب کردند خودشان سهام را مدیریت می‌کنند و اگر گزینه غیرمستقیم را انتخاب کردند از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی اقدام خواهند کرد.
صالح ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد به‌صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کند با محدودیت‌هایی مواجه است. مثلاً ممکن است اعلام شود فقط ۳۰ درصد از سهام خود را می‌تواند به فروش برساند. البته در این مورد طبق دستور مقام معظم رهبری، شورای عالی بورس باید تصمیم‌گیری کند.
وی با تأکید بر اینکه مشمولان باید ظرف یک ماه تصمیم‌گیری کنند، ادامه داد: دستورالعمل شورای عالی بورس ظرف ۱۰ روز آینده نهایی می‌شود و سازوکار مدیریت مستقیم مشخص خواهد شد.صالح با تأکید بر اینکه اگر فردی یک راه را انتخاب کرد دیگر نمی‌تواند راه دیگری را انتخاب کند، گفت: در این شرایط سهامدار مشمول معاملات ثانویه و در نتیجه مشمول مالیات خواهد شد.
بازار سرمایه ایران 60 میلیونی می‌شود
معاون وزیراقتصاد با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از 11 میلیون کد بورسی صادر شده است، گفت: با ورود مشمولان سهام عدالت به بازار، تعداد سهامداران بازار به حدود 60 میلیون نفر می‌رسد. به گفته وی، با این اتفاق بازار سرمایه ایران از نظر کد سهامداری یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا خواهد شد.
ارزش سهام عدالت ۱۱ برابر شد
وی در ادامه با بیان اینکه سهام عدالت حدود ۳۵ میلیون نفر ۴۸۰ تا ۵۳۰ هزار تومان است، اظهار کرد:‌ باید گفت ظرف ۱۰ تا ۱۱ سال ارزش سهام عدالت بیش از ۱۱ برابر شده است.صالح با تأکید بر اینکه افرادی که به‌صورت غیرمستقیم سهام خود را مدیریت کنند مشوق‌هایی دارند، توضیح داد: این افراد محدودیتی برای خرید و فروش ندارند.
اخذ کد بورسی برای مشمولین سهام عدالت
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه برای مشمولینی که کد بورسی ندارند و می‌خواهند به‌صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کنند کد بورسی گرفته می‌شود، ادامه داد: البته افراد باید احراز هویت شوند اما با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمادگی خود را برای صدور کد بورسی برای همه مشمولین اعلام کرده است. فقط افراد باید اطلاعات تکمیلی خود را در سامانه سجام وارد کنند.
به‌گفته وی، همه مشمولین مکلف هستند اطلاعات خود را در سامانه سجام وارد کنند، در این سامانه قسمتی تحت عنوان سجام سهام عدالت وجود دارد که مشمولین باید اطلاعات تکمیلی خود را وارد کنند. البته افرادی که کد بورسی دارند دیگر نیاز به اخذ کد بورسی ندارند.وی ادامه داد: برخلاف یارانه که سرپرست خانواده باید احراز هویت می‌شد، در مورد سهام عدالت همه مشمولین باید احراز هویت شوند اما برای این فرآیند همین که شماره موبایل سرپرست خانواده مطابق با کد ملی سرپرست خانواده باشد، کافی است.

عطف گزارش
افراد سودجو برای خرید سند سهام عدالت به میدان آمدند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افراد سودجو برای خرید سند سهام عدالت به میدان آمدند، گفت: توصیه من این است سهامداران خودشان این سهام را مدیریت کنند و از فروش شتابزده خودداری کنند.
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: باید ابراز خرسندی خود را اعلام کنم که تحول اساسی هم برای دارندگان سهام عدالت و هم برای بازار سرمایه با ابلاغیه رهبر معظم انقلاب صورت گرفت.
وی ضمن تشکر از رهبر انقلاب ادامه داد: خوشبختانه رهبر انقلاب با درخواست رئیس جمهوری موافقت کردند. دارندگان سهام عدالت بر اساس ضوابطی که وجود دارد می‌توانند سهام خود را مدیریت کنند. به عبارتی باید بگویم که این اتفاق خون تازه‌ای است که به بازار سرمایه مورد اقبال مردم و سهامداران تزریق شده است.
 دژپسند بیان داشت: در این شرایط که برخی از دارندگان سهام عدالت شرایط اقتصادی مناسب هم ندارند و به خاطر شرایط اقتصادی ویروس کرونا هم دچار مشکل شده‌اند الان می‌توانند بدرستی مدیریت کنند به نحوی که در آینده نزدیک ابلاغ می‌کنیم که بخشی از این سهام را بفروشند.
وی بیان داشت: توصیه من این است سهامداران خودشان این سهام را مدیریت کنند و از فروش شتابزده خودداری کنند، حتماً دارندگان سهام مراقبت کنند تعدادی افراد سودجو برای خرید سند این سهام به میدان آمدند و از اطلاعاتی که هنوز کامل منتشر نشده سوء‌استفاده کنند و با قیمت بسیار پایین نسبت به خرید این سهام اقدام کنند./فارس