میزان کشندگی کرونا تغییری نکرده است

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا می‌گوید: چون در حال حاضر دسترسی ما به تست‌های آزمایشگاهی نسبت به دو ماه پیش بسیار آسانتر شده است باعث شده است تعداد شناسایی مبتلایان به کرونا بیشتر شود.متن گفت‌وگوی خبرنگار شفقنا زندگی با دکتر مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی به شرح زیر است:
در رابطه با ویروس کرونا بحث‌های زیادی مطرح است از جمله اینکه کشندگی ویروس ده برابر کمتر شده است یا اینکه ویروس جهش پیدا کرده.. این موارد چقدر صحت دارد؟
هیچ جهش ژنتیکی در مورد ویروس رخ نداده است و لید‌های آنتی ژنیک تحقیقات بین المللی کاملا مشخص است و تا به حال جهش ژنتیکی رخ نداده است. اگر علائمی نظیر تغییر حس بویایی و چشایی اخیرا دیده می‌شود، مسائلی است که بعد از افزایش مبتلایان در کل دنیا به شکل تظاهرات جدید بیماری مشخص شد، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت در علائم بالینی تجدید نظر کرد و گفت تب و لرز و بدن درد و از بین رفتن حس چشایی و بویایی باید به علائم این بیماری اضافه شود. در مورد میزان کشندگی بیماری نیز بسته به سن بیمار و اینکه علائم زمینه‌ای دارد یا نه متفاوت است. اگر بیماران سن بالایی نداشته باشند و بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد میزان کشندگی یک تا دو درصد است. درصورتی که همین بیماری در افراد بالای ۸۰ سال ۱۲ درصد مرگ و میر نشان می‌دهد و میزان کشندگی تغییری نکرده است.
چرا با وجود بالا رفتن آمار مبتلایان آمارفوتی‌ها در ایران کاهش پیدا می‌کند؟


چون در حال حاضر دسترسی ما به تست‌های آزمایشگاهی نسبت به دو ماه پیش بسیار آسانتر شده است و تعداد مراکز آزمایشگاهی نیز بسیار زیادتر شده است. وقتی آزمایش‌ها بیشتر شده بیشتر می‌توان متوجه موارد جدیدتر شد.
آیا افراد عادی می‌توانند برای اطلاع از وضعیت سلامتی خود برای تست مراجعه کنند؟
بله امروز تشخیص راحتتر است ولی تشخیص لزوم آزمایش باید توسط پزشک متخصص انجام بگیرد.
بحث کودکان و کرونا همواره مورد سوال است؟آیا بیماری‌های جدیدی ناشی از کرونا در میان کودکان شایع شده؟
بچه‌ها هم مثل بزرگترها در صورتی که این بیماری را نگرفته باشند، مبتلا می‌شوند ولی علائم بالینی در مورد آنها خفیف و سبک است و حتی ممکن است تشخیص داده نشود و یا مبتلا شوند و متوجه ابتلا نباشند. ولی در مواردی علایم شدیدتر بود و توجه بیشتری جلب کرد. این بیماری در کودکان نیز دیده می‌شود‌.
آیا این نکته که ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا به صورت خفیفی به بیماری مبتلا می‌شوند هنوز هم پابرجاست؟
۸۰ تا ۸۵ درصد یا علامت ندارند و یا علائمی خفیف دارند و حدودا ۱۵ درصد به بیمارستان می‌روند و بستری می‌شوند این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از مبتلایان حتی متوجه بیماری و ابتلای خود نشوند.
۲۳۴۶ ابتلا و ۶۴ فوتی جدید کرونا در کشور
 از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۳۴۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور خبر داد.به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور گفت: از روز 30 اردیبهشت  تا روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد موارد جدید شناسایی شده طی این ۲۴ ساعت، موارد باعلایم خفیف، متوسط و سرپایی این بیماری بوده است، گفت: از بین مبتلایان جدید، ۴۵۷ مورد بستری و یک هزار و ۸۸۹ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر رسید. جهانپور همچنین گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۶۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۱۸۳ نفر رسید.وی ادامه داد: خوشبختانه تا روز ۳۱ اردیبهشت ۹۸ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.به گفته جهانپور، ۲۶۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تا روز ۳۱ اردیبهشت ۷۳۱ هزار و ۲۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برقراری وضعیت ثبات نسبی در استان‌ها به جز استان خوزستان، همچنین گفت: در طول این  ۲۴ ساعت در ۱۰ استان موارد فوتی صفر و در ۸ استان، یک مورد فوتی گزارش شده است.وی بر لزوم رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری تجمعات و سفرهای غیرضرور تاکید کرد.
روند کاهشی بیماری کرونا در استان تهران
استاندار تهران از روند کاهشی بیماری کرونا در استان تهران خبر داد.انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت کرونا در استان تهران گفت: راهبرد ما در ستاد مقابله با کرونا در استان تهران حفظ حساسیت‌ها و ندادن اطمینان کاذب به شهروندان و همچنین پرهیز از عادی‌سازی است.وی ادامه داد: تلاش ما این است که مردم با رعایت بهداشت فردی و انجام عملیات‌هایی که در رابطه با بهداشت محیط صورت می‌گیرد و همچنین با استفاده از لوازم حفاظت فردی بتوانند، فعالیت‌های روزمره‌ای که لازم است، برای چرخه اقتصاد استان تهران صورت بگیرد را انجام دهند و خوشبختانه در این زمینه به توفیقات خوبی دست پیدا کردیم.استاندار تهران با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست، تصریح کرد: اما روند میزان بستری‌شدگان، بیماران بستری در بخش‌های ویژه و فوت شدگان در استان تهران به لطف خدا و تلاش کادر درمانی و نیروهایی که در بحث فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت می‌کنند و همچنین همکاری بین‌بخشی که بین همه دستگاه‌ها در استان تهران شکل گرفته روند نزولی خوبی را شاهد هستیم.محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای بازگشایی هر موسسه و هر مکانی که باید بازگشایی شود، پروتکلی را آماده کرده است، به طور مثال با توجه به اینکه قرار است رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها بعد از عید سعید فطر بازگشایی شوند برای آنها توسط وزارت بهداشت پروتکلی تهیه شده است، چراکه نمی‌توانند با همان ظرفیت قبلی ادامه فعالیت داشته باشند.وی ادامه داد: برای بازگشایی مهدهای کودک نیز قطعا پروتکلی از سوی وزارت بهداشت نیاز است که ما هم تلاش می‌کنیم در راستای رفع مشکلات آنها زودتر پیشنهاد بازگشایی آنها را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی پیگیری کنیم.استاندار تهران همچنین با تاکید براینکه بهتر است، مردم در ایام تعطیلات پیش رو از سفر حذر کنند، گت: با توجه به تعطیلات پیش رو احتمال سفر از استان تهران وجود دارد و ما در این خصوص تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم، اما بهتر است مردم با توجه به اینکه هنوز بیماری به طورکامل از بین نرفته است از مسافرت‌های غیرضروری خودداری کنند.
«پلاسما درمانی» روشی قطعی برای درمان کرونا
سرپرست پروژه طرح پلاسما درمانی ایران گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که پلاسما درمانی می‌تواند روشی قطعی برای درمان کرونا باشد، منوط بر اینکه زود انجام شود.حسن ابوالقاسمی سرپرست پروژه طرح پلاسما درمانی ایران و استاد تمام دانشگاه بقیه الله (عج) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سرانجام پلاسمادرمانی مبتلایان به ویروس کووید 19، گفت: سازمان انتقال خون به فرایند دریافت پلاسما ادامه خواهد داد، اما تاییدیه درمان با پلاسما و اینکه این درمان در زمره پروتکل‌ها قرار بگیرد، هنوز در فرآیند بررسی وزارت بهداشت است؛ این تصمیمی است که معاونت درمان باید اخذ کند.وی تصریح کرد: با توجه به اطلاعاتی که ما در اختیار آنها گذاشتیم، باید زودتر این کار را کنند. در واقع بسیار نزدیک است که به سرانجام برسد. قسمت نخُست آنالیزها که مربوط به بیماران خیلی بدحال بودند، در اختیارشان قرار گرفته است. مطالعات ما در خصوص  گروه دوم که مربوط به بیماران شدید است منتج به طول مدت بستری کمتر بیماران و کاهش مرگ و میر شد.ابوالقاسمی تصریح کرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که پلاسما درمانی می‌تواند روشی قطعی برای درمان کرونا باشد، منوط بر اینکه زود انجام شود.وی افزود: ما به افرادی با وضعیت ناپایدار هم پلاسما تزریق کردیم؛ در این اقدام نتایجی هم بدست آوردیم، امّا چه بیمار بدحال باشد و چه شرایط بهتری داشته باشد، تا حد ممکن باید زودتر تحت درمان قرار بگیرد. نباید اجازه بدهیم بیمار 10 روز در آی سی یو بستری باشد و سپس اقدام به تزریق پلاسما کنیم. حتی باید از پلاسما برای افرادی که در معرضِ خطر بالای ابتلا هستند، برای پیشگیری از ابتلاء استفاده کرد.
ابتلای ۲۰ تن از معتادان متجاهر به کرونا
مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور از جمع‌آوری حدود ۲۲۰۰ معتادان متجاهر در طرح جدید جمع‌آوری و غربالگری معتادان و ابتلای ۲۰ نفر از آنها به کرونا خبر داد.فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه همزمان با آغاز جمع آوری مجدد معتادان شهر تهران تا روز 31 اردیبهشت بین ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ معتاد جمع‌آوری و غربالگری شده‌اند، گفت: درطرح مذکور بعد از جمع‌آوری معتادان از آنها غربالگری و تست ابتلا به کرونا گرفته شده و نتیجه آزمایش ۲۰ نفر از این معتادان در خصوص کروناویروس مثبت بوده است.وی با اشاره به اینکه بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، این افراد از سایر معتادان جدا شده و به مراکز ماده ۱۶ کووید ۱۹ برای درمان منتقل شده‌اند، افزود: میزان ابتلای معتادان متجاهر جمع‌آوری شده حدود ۱ درصد از کل آنها بوده است که در مقایسه با میزان ابتلای عمومی رقم بالایی نیست اما نکات مهمی را نشان می‌دهد. از یک سو به افرادی که تصور می‌کردند میزان ابتلای معتادان باید رقم بالایی باشد نشان داده شد که این ادعا درست نیست.مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور به باور نادرست دیگری که مدعی بود معتادان به کروناویروس مبتلا نمی‌شوند اشاره کرد و گفت: نتایج بدست آمده همچنین نشان داد این ادعا هم درست نیست و معتادان هم به کرونا مبتلا می‌شوند.براتی سده با اشاره به اینکه انجام غربالگری و آزمایش از معتادان متجاهر تنها راه قابل بررسی در خصوص ابتلای افراد مصرف کننده است توضیح داد: دلیل این مساله این است که وقتی فردی مصرف کننده مواد باشد و به دلیل ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه می‌کند از وی در خصوص مصرف مواد پرسش نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است این موضوع از دلایل انتشار شایعه عدم ابتلای معتادان باشد اما انجام تست از معتادان متجاهر نشان داد که این افراد هم در معرض خطر هستند.وی با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل‌ها تعداد افراد جمع‌آوری شده به گونه‌ای است که امکان غربالگری و ساماندهی آنها به تدریج فراهم باشد، توضیح داد: در حال حاضر معتادان جمع‌آوری شده در مرکز فشافویه نگهداری و غربالگری می‌شوند.