اخبار کوتاه


بلاتکلیفی اصلاح قانون بانکداری به دلیل حضور مافیا

نماینده فلاورجان در مجلس گفت: بانکها در شرایط کنونی اقتصاد از تولیدکننده حمایت نمیکنند که این امر موجب ضرر تولیدکنندگان میشود. اصلاح قانون بانکداری از مجلس هشتم تاکنون در دستور کار قرار داشته اما به دلیل حضور مافیا تعیین تکلیف نشده است.به گزارش ایلنا، سید ناصر موسوی لارگانی گفت: مشکل اقتصاد ایران مربوط به قبل از مشکلات و نابسامانیهای مختلف است و نه تنها این مشکلات همچون سرطانی ریشه دوانده، بلکه معیشت مردم را تحتالشعاع قرار داده و سفره هموطنان را هر روز کوچکتر میکند.

نماینده فلاورجان با اشاره به راهکار برون رفت اقتصاد از شرایط کنونی، افزود: نخستین گام تحقق جهش تولید است، اگرچه برای اجرایی شدن این موضوع دولت باید از هزینههای خود بکاهد، اما چنین اقداماتی دیده نمیشود.وی با بیان اینکه چرا کشوری که مملو از گنج و ثروت است، باید غرق در مشکلات اقتصادی باشد؟ اظهار کرد: دولتمردان چشمان خود را بسته و وجود تحریمهای خارجی و کارشکنیهای
ترامپ را دلیل مشکلات بیان میکنند در حالی که باید با تدوین مگاپروژههای متعدد زمینه توسعه ارزآوری را فراهم کرد.

 

نرخ سود بانکی حتما کاهش مییابد

رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر اینکه با این روند حتما نرخ سود بانکی هم کاهش پیدا میکند، گفـت: در حال حاضر که نرخ سود در بازار بین بانکی تعدیل شده، اثر مثبتی بر روی بازار سرمایه گذاشت و باعث شد، توجه مردم به بازار سرمایه جلب شود و بازار سرمایه هم رونق گرفت اما وقتی نرخ به صورت دستوری و بالای ۲۲ درصد تعیین میشود این انعطافپذیری را از دست میدهد. کوروش پرویزیان در گفتوگو با ایلنا گفت: بانک مرکزی سیاستهای جدیدی را دنبال میکند و سیاست بانک مرکزی برای نرخ سود این است که برای کشف نرخ سود زمینهسازی میکند تا اینکه بازار پول این نرخ را مشخص کند.وی ادامه داد: هدف این است که نرخ سود به صورت دستوری تعیین نشود و با ابزارهایی که معرفی میشود، بازار نرخ را مشخص کند.

پرویزیان گفت: در ارتباط با کشف نرخ سود، بانکها همین روند را طی کردند و پیشنهاداتی به بانک مرکزی و دولت ارایه شد. یکی از پیشنهادات این بود که اجازه دهند به جای تعیین دستور نرخ سود، بازار در یک نظم تعریف شده این نرخها را تجربه کند.