آیا تحلیل‌های بازار سرمایه در برابر حرکت‌های کدهای جدید بورسی کم اثر شده‌اند؟ «تکنیکال» و «بنیادی» زیر سایه تازه‌واردان

کیمیا نجفی
رشد بازار سرمایه مدت‌هاست که نقل محافل شده و اقتصاد را به ثبت رکوردهای تازه عادت داده است، یک روز خود را برای فتح قله‌های بالاتر آماده می‌کند و روز بعد در مسیر اصلاح قرار می‌گیرد و نگرانی را در دل تازه‌واردان بیدار می‌کند و در این میان عده‌ای از فعالان بازار معتقدند که با توجه به جریان نقدینگی وارد شده به بازار احتمالا روند صعودی ادامه خواهد داشت و شاخص رکور‌دهای جدیدی را ثبت خواهد کرد. این در حالی است که برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار با رشد غیرمنطقی همراه بوده و این روند در نهایت به ضرر اقتصاد تمام خواهد شد. این اما و اگرهای در حالی است که بازار بدون توجه به شایعات، اخبار و اتفاقات روند خود را طی می‌کند.
بازار سرمایه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته روندی نزولی داشت، اما نخستین روز معاملاتی هفته جاری را با چراغ سبز آغاز کرد و شاخص بیش از ۵۰ هزار واحد افزایش پیدا کرد. شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته با ۵۰ هزار و ۴۸۷ واحد صعود به رقم یک میلیون و ۹۵۴ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۰ هزار و ۵۷۳ واحد رشد و رقم ۵۱۷ هزار و ۷۶۴ واحد را ثبت کرد. این بخش از اقتصاد مدتی است که با حجم بالایی از نقدینگی مواجه شده و در روند صعود قرار گرفته است. در این میان مهم‌ترین پرسشی که مطرح می‌شود این است که بازار در ماه‌های آتی چه سرنوشتی خواهد داشت؟ کارشناسان و تحلیلگران نظرات متفاوتی را درخصوص آینده بازار مطرح می‌کنند، اما نکته‌ قابل توجه این است که بازار به دلیل حجم بالای نقدینگی و همچنین ورود افراد تازه‌کار، الگوهای جدیدی پیدا کرده و دیگر نمی‌توان همانند گذشته جهت بازار را با تحلیل‌های قدیمی و اصولی پیش‌بینی کرد. به عبارتی دیگر این بخش از اقتصاد بدون توجه به وضعیت بازارهای موازی، اخبار، شایعات و پیش‌بینی‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهد. به گفته کارشناسان پیش‌بینی آینده‌ بازاری با چنین شرایطی بسیار دشوار است. با این حال ما شاهد نظرات و آینده‌نگری‌ها در خصوص این بازار هستیم، اما اینکه تحلیل‌ها تا چه اندازه قابل اعتماد هستند خود جای سوال دارد. غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با بررسی روند شاخص در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط بازار تا چه اندازه می‌توان به تحلیل‌ها درخصوص شاخص کل در ماه‌های آتی اعتماد کرد به «ابتکار» گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان به طور دقیق درخصوص وضعیت بازار نظری داد. ما می‌بینیم که بازار دیگر همانند گذشته نبوده و نسبت به اتفاقات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها از خود واکنش نشان نمی‌دهد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نوع تحلیل‌ها از بازار سرمایه اشاره کرد و در این‌باره گفت: ما دو نوع تحلیل در بازار سرمایه داریم، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی. تحلیل‌ تکنیکال همچنان تایید می‌کند که روند بازار سرمایه صعودی خواهد بود. به عبارتی‌ دیگر اکنون دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند و شرایط برای سودآوری افراد فراهم است. در چنین موقعیتی افراد بدون توجه به تحلیل‌های بنیادی به معاملات خود ادامه می‌دهند. سرمایه‌گذاران تنها به این مسئله توجه دارند که امروز سهمی را بخرند و فردا همان سهم را با سود بیشتر به فروش برسانند. بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که تمایل برای معامله و کسب سود در بازار وجود داشته باشد روند بازار صعودی خواهد ماند.


بازار ارز به شدت امنیتی است
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به شرایط بازارهای موازی اشاره کرد و گفت: ما می‌بینیم که می‌گویند اگر بازارهای موازی همانند ارز و یا مسکن افزایشی شود می‌تواند مقداری از نقدینگی بازار سرمایه را جذب کند. اخیرا بازار ارز با افزایش قیمت روبه‌رو شد اما نتوانست نقدینگی را جذب کند و بازار بورس همچنان بر دور صعود باقی ماند. شاید این پرسش پیش بیاید که چرا بازار بر اساس پیش‌بینی‌ها حرکت نمی‌کند و بازارهای موازی حتی درصورت افزایشی شدن در جذب نقدینگی به پای بورس نمی‌رسند؟ پاسخ این است که دولت راه را برای بازارهای دیگر بسته و ما می‌بینیم که بخش‌های مختلف اقتصاد توانایی جذب سرمایه را ندارند. به عنوان نمونه بازار ارز یک بازار امنیتی بوده بنابراین افراد ریسک ورود به این بخش را قبول نمی‌کنند،به همین دلیل بازار ارز نمی-تواند به اندازه بازار سرمایه کنونی برای سرمایه‌گذاران جذابیت داشته باشد.
وی با بررسی بازار مسکن ادامه داد: بازار مسکن نیز اکنون هرج و مرج بوده و با برنامه‌های متفاوتی روبه‌رو است، برنامه‌هایی که زمان اجرایی شدنشان مشخص نیست، از سوی دیگر ورود به بازار مسکن نیازمند سرمایه‌های کلان بوده و همین مسئله مانع جدی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در چنین شرایطی دولت تمام سعی خود را می‌کند تا بازار سرمایه بر مدار صعود باقی بماند و موانع از سر راه جریان نقدنگی برداشته شود. دولت سعی دارد تا از تخلیه نقدینگی در بازارهای دیگر جلوگیری کند.
وی همچنین به حباب بازار اشاره کرد و گفت: برخی از کارشناسان معتدند بازار سرمایه اکنون دارای حباب بوده و ممکن است هر زمانی این حباب بترکد، این در حالی است که عده‌ای دیگر بر این باورند که که بازار حبابی نبوده و جایی برای نگرانی نیست. البته باید بگویم که بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار با حباب همراه بوده و خطر ترکیدن آن زیاد است و اگر این اتفاق رخ دهد تنها سرمایه‌گذاران بازار متضرر نمی‫شوند بلکه ضرر آن متوجه تمام اقتصاد خواهد شد. این حباب همانند یک سیل ویرانگر می‌تواند اقتصاد را زیرورو کند.
صعود شاخص به دلیل سرمایه تازه‌واردان است
سلامی با اشاره به تاثیر تازه‌واردان بر بازار ادامه داد: بازار از سال گذشته که وارد روند صعودی شد با افراد تازه‌وارد و نابلد روبه‌رو است و هنگامی که می‌خواهیم بازار را تحلیل کنیم نگران از رفتار تازه‌واردان می‌شویم، هرچند که رفتار آنها می‌تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد اما این تاثیر به چند شکل است و نباید فقط به رفتارهای هیجانی آنها دقت کنیم. ما باید بدانیم که همین تازه‌واردان روند بازار را صعودی کرده‌اند.
وی افزود: با یک بررسی ساده می‌فهمیم که هجوم سرمایه همین تازه‫واردان شاخص کل را افزایشی کرده است و به همین دلیل حرفه‫ای‫های بازار نابلدان را تشویق و رفتار آنها را تا حدودی هدایت می‫کنند. حرفه‌ای‌ها بیشترین منفعت را از هجوم سرمایه تازه‌واردان می‫برند چراکه با ورود آنها ارزش سهام‌شان در این مدت چندین برابر شده است. به عبارتی دیگر صعود بازار به برکت نقدینگی تازه‌واردان بوده، بنابراین حرفه‌ای‌ها تا جایی که بتوانند کدهای جدید را تشویق به انجام معامله می‌کنند. به همین خاطر می‌توان گفت وجود غیرحرفه‫ای‫ها تا حدودی به بازار جهت داده و مسیر رشد را برای شاخص هموار کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
راوی «عروس آتش»، «مرثیه‌ گمشده» و «کوچه پاییز» به دلیل کرونا درگذشت داغ سینایی بر دل سینما ژوبین صفاری خطرناک‫ترین سال پایانی یک دولت استانداری هرمزگان به ماجرای مرمت نادرست اثر تاریخی جزیره هرمز ورود کرد فتح قلعه پرتغالی‌ها با دیواره‌های سنگی! دستگیری سازندگان تصاویر توسط پلیس امنیت پشت پرده تصاویر تجمع طالبان در تهران چه بود؟ ترامپ در انتخابات 2020 چه چالش‌هایی پیش رو دارد؟ «پرزیدنت» در برزخ تعویق یا کناره‫گیری آیا تحلیل‌های بازار سرمایه در برابر حرکت‌های کدهای جدید بورسی کم اثر شده‌اند؟ «تکنیکال» و «بنیادی» زیر سایه تازه‌واردان «ابتکار» پرونده ثبت جهانی «خوشنویسی اسلامی» توسط ترکیه در یونسکو را مرور می‌کند غفلتی به قیمت پیشینه خطاطی! رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: رئیس قوه قضائیه در نشست با مدیران عامل بانک‌ها: بانک‌ها اجازه ندهند گیرندگان تسهیلات پول ملت را صرف اموری غیر از تعهدشان کنند دو سوم‌ آمریکایی‌ها از ترامپ ناراضی هستند استانداری هرمزگان به ماجرای مرمت نادرست اثر تاریخی جزیره هرمز ورود کرد فتح قلعه پرتغالی‌ها با دیواره‌های سنگی!