رای بالای مجلس انقلابی به رزم‌حسینی


آفتاب یزد- گروه اقتصادی: ۱۷۵ رای موافق، در برابر ۸۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع، از مجموع ۲۶۴ رای نمایندگان مجلس؛ این شمارش آرا باعث شد تا کرسی مهم‌ترین وزارت متولی تولید در حوزه صنعت، معدن و همچنین بازرگانی در کشور به نام «علیرضا رزم‌حسینی» ثبت شود. مدیری از مدیران اقتصادی ایران که پس از برکناری رضا رحمانی وزیر پیشین صمت، سومین فردی شده است که از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری برای تصدی این وزارتخانه به مجلس پیشنهاد شد و پس از اینکه نمایندگان به حسین مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی مورد حمایت جامعه تولیدکنندگان و بازرگانان برای وزارت "صمت" رای اعتماد نداده بودند؛ گزینه به زعم منتقدان بحث‌انگیزتر رای اعتماد را از مجلسی گرفت که شاید خوشبین‌ترین فعال اقتصادی در کشور هم پیروزی او با چنین آرایی را پیش‌بینی نمی‌کرد! وزیری که امروز با سابقه حضور در زمان جنگ ایران و عراق و داشتن قائم‌مقامی سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت لشکر کرمان یکی از چهره‌های مورد وثوق مجلس‌نشین‌ها شده است. وزیری که این گفته او در گفتگو با یک نشریه که پس از مدتی فعالیت اقتصادی در خارج از ایران گفت "قرار شده برای استانداری کرمان از کانادا به ایران برگردم." مورد توجه و تامل قرار گرفت. اما همه اینها یک طرف و غیبت دوباره رئیس جمهوری از یک سو، ابهام خاص خود را داشته است! اگرچه بر اساس آنچه خبرگزاری‌های رسمی بازتاب دادند، غیبت مجدد رئیس جمهوری در مجلس بازهم به دلیل توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است! اما این مسئله زمانی سوال برانگیز می‌شود که بحث‌هایی در خصوص آمادگی حضور ویدئویی حسن روحانی در مجلس جهت دفاع از علیرضا رزم‌حسینی منتشر شد؛ ولی مجلس چنین اقدامی را خلاف مقررات دانست بدون آنکه عدم حضور رئیس جمهوری را هم عامل ندادن رای عدم اعتماد کند!
اگرچه حضور اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری در صحن مجلس برای حضور در جلسه رای اعتماد به علیرضا رزم‌حسینی به نمایندگی از دولت و ابراز امیدواری از اینکه مجلس به وزیر پیشنهادی صمت، در 11 ماه پایانی دولت روحانی رای مثبت بدهد؛ شاید نکته‌ای بود که نشانه تمایل مجلس به سپردن سکان وزارت به گزینه پیشنهادی روحانی داشت. با این وجود، تکذیب اظهارات منسوب به محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری مبنی بر این‌که «اگر چوب هم به مجلس معرفی کنیم، مجبورند رای دهند»، از نکات آغازین و جنجالی در جلسه بود که شاید اگر یادداشت حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در مجلس در تکذیب آن قرائت نمی‌شد، شاید امروز رزم‌حسینی هم در مشهد به استانداری خراسان رضوی ادامه می‌داد.
البته رای اعتماد بالای داده شده به رزم‌حسینی به معنای این نیست که او مورد اعتراض شدید قرار نگرفته باشد؛ کما اینکه اردشیر مطهری یک نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نطق تندی کرد و به حسن روحانی تاخت و گفت: رئیس‌جمهوری خود را "مخفی کرده " و مردم در خیابان او را "لعنت" می‌کنند و سر سوزنی به او اعتقاد ندارند که حال به وزیر پیشنهادی او نیز اعتماد کنند!
البته مخالفت‌ها به این بسنده نماند و تابعیت مضاعف او هم نقد شد. کما اینکه اردشیر مطهری در نطق مخالفت خود گفت که «دو تابعیتی بودن آقای رزم‌حسینی مسئله‌ای منحرف‌کننده است که فساد ایشان دیده نشود. آقای رزم‌حسینی باید ارتباطاتش را شفاف کند». هجمه‌ای که علی‌اصغر عنابستانی از نمایندگان مدافع علیرضا رزم‌حسینی در بین اظهاراتش ویدئویی چند دقیقه‌ای از قاسم سلیمانی فرمانده پخش کرد که در آن گفته می‌شود «رزم‌حسینی در سپاه با او همکاری داشته است.»


در این ویدئو رزم‌حسینی و سردار شهید سلیمانی در کنار هم در جلسه‌ای حضور داشتند که البته پخش این این ویدئو از تلویزیون‌های مجلس باعث اعتراض و فریاد مخالفت نمایندگان حاضر در صحن نیز شد تا نیمه تمام بماند.
البته نماینده گرمسار در مجلس به این حملات بسنده نکرد و تصریح کرد: کسانی پشت پرده انتصاب رزم‌حسینی در جایگاه وزارت صمت هستند که اگر پشت پرده‌ها را بگویم، تعجب می‌کنید.
مطهری افزود: جناب رزم‌حسینی! شما چگونه می‌خواهید مسئولیت برعهده بگیرید در حالی که دو دهه در کانادا بودید و خانواده شما در کانادا زندگی می‌کنند. با این شرایط چگونه دم از نظام جمهوری اسلامی می‌زنید؟
و البته بخشی از نقد شدید مطهری که عدم حضور رئیس جمهوری در صحن مجلس بهانه لازم را به دست او داد بیان کرد: رئیس جمهوری هیچ حرمتی برای مجلس و نمایندگان قائل نشده است و پرسشی پیش می‌آید که چگونه رئیس مجلس و رئیس دستگاه قضا در شرایط کرونایی در بین مردم حضور می‌یابند، اما رئیس جمهوری حتی در مجلس هم حاضر نمی‌شود که باید بگویم کرونا بهانه است.
نماینده مردم گرمسار گفت: سوال دیگر این است که چرا خانواده رزم‌حسینی در کانادا هستند و خود او در ایران است؟ یکی دیگر از مطالب این است که رزم‌حسینی چقدر حقوق گرفته است که می‌تواند با خانواده‌اش به کانادا برود. ما حتی به شاه عبدالعظیم هم نمی‌توانیم برویم.
وی افزود: رزم‌حسینی باید درباره اتهام فساد اقتصادی شفاف‌سازی کند و برخلاف دروغ‌هایی که این روزها گفته، وی اوایل دهه ۸۰ با مافیای معدن کرمان شراکت داشته و مدارک آن هم موجود است. وی به همراه برادران خود شرکت‌های تو در توی معدنی را تشکیل داده است و باید در این زمینه پاسخگو باشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه نهادهای امنیتی باید رصد کنند که رزم‌حسینی چه شرکت‌هایی را به همراه اطرافیان خود راه‌اندازی کرده است، اظهار کرد: وی در برهه‌ای واردات ماشین سنگین داشته است و کسی که به واردات چشم دوخته چگونه می‌تواند مشکلات وزارت صمت را در مدت باقیمانده از عمر دولت حل کند.
مطهری با بیان اینکه بنده به روح برادر شهیدم قسم می‌خورم که از دیروز لیدر «رزم‌حسینی» ۶ بار با بنده صحبت کرد پیشنهاد داد تا صحن مجلس علیه او صحبت نکنم، گفت: سوال پیش می‌آید که آیا وزارت صمت در این ۷ سال گره‌ای از مشکلات مردم باز کرده است که انتظار دارید رزم‌حسینی با این مفاسد، گره مردم را بگشاید؟
پیگیری خبرنگاران روزنامه "آفتاب یزد" تا پاسی از شب که لحظات صفحه‌بندی روزنامه قبل از گرفتن خروجی بود، جهت گفتگو با نمایندگانی که گویی خستگی یک روز نه چندان سخت و پرکار مانع پاسخ دهی آنها به تماس‌های گرفته شده بود مانع از این شد که چند پرسش بدیهی و ساده تحریریه را پاسخ دهند! پاسخ این پرسش در اذهان عمومی که به واقع وقتی رئیس جمهوری خود را همچون تافته جدا بافته از سایرین از حضور در روز رای اعتماد معاف می‌‎کند و به طور قطع باید این اتفاق به مذاق آن‌ها نیز خوش نیامده باشد؛ پس چگونه است یک مجلس موسوم به انقلابی، نه تنها واکنش منفی جز چند اظهار نظر محدود و معدود نمی‌کند، بلکه با رای اعتمادی غافلگیرکننده برای آنها که به این مجلس خوش‌بینی داشتند و شاید هنوز هم دارند؛ با وجود انتشار انواع اسناد بحث برانگیز در مورد گزینه معرفی شده روحانی برای وزارت صمت، کلید اتاق وزارت صمت را به او امانت داده اند!؟
بدون تردید آنها با ندادن رای اعتماد به مدرس‌خیابانی و دادن رای اعتماد به رزم‌حسینی قرار گرفته در در مظان یک اتهام همیشگی خواهند بود که چه تفاوتی بین مدرس خیابانی و رزم‌حسینی بود که یکی مورد اعتماد مجلس بود، اما دیگری نه؟! حامیان مجلس جدید آن را بیشتر مایه نگرانی از وجود یک مجلس «ساده» تعبیر کردند که به رزم‌حسینی صرفا به خاطر عکس داشتن با «شهید حاج قاسم» مورد اعتماد قرار دادند و جریان مخالف مجلس حاکم کنونی این‌ها را صرفا توجیه و بهانه دیدند و تعبیر دیگری را برای مجلسی که اخیرا با دریافت وام ودیعه مسکن، خودرو "دناپلاس" و واکسن آنفلوآنزا زودتر از سایر مردم محتاج به کار بستند و روایت خواهند کرد!
امروز نمایندگان مجلس با این رای اعتماد، از این پس انگ‌های تازه‌ای را به جان خریده‌اند که چهره‌های دلگرم به روحیه انقلابی در آنها تا پای داشتن امید به از رسمیت انداختن کابینه و ایجاد شرایط جدید برای گرفتن رای اعتماد دوباره به کابینه روحانی که موقعیت بسیار ضعیفی نسبت به انتخابات سال 96 دارد نیز با شک و تردید به آنها نگاه می‌کنند! تا جایی که امروز توجیه ناگزیری در دادن این رای اعتماد هم حامیان آنها را خوش نخواهد آمد!