پرونده روح‌ا... زم ویژه است

آرمان ملي: سخنــگوي قوه‌قضائيه اظهار داشت: روزي مــا در دفــاع مقــدس نتيجه دو مولفه مقاومت و مردمي بودن دفاع بود و بر اين باوريم تا اين دو مولفه در مردم و مسئولان باشد مکانيسم ماشه که هيچ بلکه جنگ تمام‌عيار اقتصادي و رسانه‌اي و همه توطئه‌هاي دشمنان اين نظام و انقلاب محکوم به شکست است. غلامحسين اسماعيلي در نشست خبري گفت: امروز قوه‌قضائيه ايران نماد صلابت و قوت و پشتيبان حقوق فردي و اجتماعي مردم است و به همين جهت دشمن تصميم گرفته اين نقطه قوت را آماج حملات جنگ رسانه‌اي خويش قرار دهد. اين روزها شاهد امپراتوري استکبار عليه قوه‌قضائيه هستيم. وي ادامه داد: جنجال‌ها و هياهوها در اراده ما براي مبارزه با فساد مفسدان خللي ايجاد نخواهد کرد و مسير مبارزه با فساد متوقف‌شدني نيست بلکه تا قطع دست مفسدان اين حرکت پرشتاب و با قاطعيت را ادامه مي‌دهيم و امروزه راهبرد قوه‌قضائيه راهبرد جهاد و مقاومت و اجراي عدالت و مبارزه با فساد و حمايت از توليد و اشتغال و تامين امنيت شهروندان و مجازات متجاوزان و اخلالگران است و در اين مسير کوتاه نخواهيم آمد. وي افزود: دوره فعلي قوه‌قضائيه دوره تحول است و به دنبال مبارزه با مفاسد دانه درشت اقتصادي و تامين امنيت شهروندان و مبارزه با اخلال‌کنندگان سلامت جامعه است و در اين زمينه توفيقات خوبي حاصل کرده است. اين توفيقات دشمنان نظام را عصباني کرده است. سخنگوي دستگاه قضا اضافه کرد: وقتي مبارزه با فساد را تشديد کرديم مي‌دانستيم با هر ضربه، با حملات و هجمه‌ها روبه‌رو خواهيم شد و اين جنجال‌ها و هياهو در اراده قوه‌قضائيه تاثيري ندارد. دادگاه‌هاي ويژه اقتصادي با استجازه از رهبري به کار خود ادامه مي‌دهند و در روزهاي اخير احکام متعددي را از اين دادگاه‌ها داشتيم. اسماعيلي بيان کرد: در احکام جديدالصدور قدرت احمدي کارشناس حوزه معاونت حوزه صنايع وزارت صمت به جرم مشارکت در اخلال نظام پولي و توليد با اخذ رشوه به 10 سال حبس تعزيري و تحمل شلاق و انفصال دايم از خدمات دولتي محکوم شده است. همچنين در پرونده بانک سرمايه مجيد عادليان به جرم اخلال در نظام اقتصادي و پولي به 10 سال حبس تعزيري و شلاق و محروميت از استخدام در دستگاه‌هاي دولتي و رد اصل مال به ميزان يک‌هزار و سيصد و 90ميليارد ريال محکوم شده و همچنين احسان خادم شريک جرم او به 5 سال حبس و شلاق و رد اصل مال در بانک سرمايه محکوم شده که در هر دو مورد مبلغ بيش از هزار ميليارد ريال به بانک سرمايه مسترد شده است. وي درباره پرونده رئيس سابق هلال احمر گفت: پرونده رئيس سابق هلال احمر در دادگاه رسيدگي شده و دادگاه بدوي حکم صادر کرده و پرونده در فرايند تجديدنظرخواهي است و چون حکم قطعي صادر نشده، از بيان اتهامات معذورم و بعد از قطعيت دادنامه توضيحات ارائه خواهد شد.
رسـيـدگــي بــه جــرم سيــاســي در دادگــاه‌هاي سياسي و مطبوعاتي
سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به سوالي پيرامون اثرات اجراي قانون کاهش حبس تعزيري گفت: تا امروز بيش از 100هزار پرونده در اجراي قانون کاهش حبس تعزيري مورد بازنگري قرار گرفته است. در اين بازنگري‌ها جمعي از زنداني‌ها با کاهش مجازات، آزاد شدند. همچنين ميزان مجازات جمعي از زندانيان تقليل پيدا کرد و زودتر از موعد حکم قبلي از زندان آزاد شدند. علاوه بر اينها تعدادي از کساني که محکوم به حبس بودند و هنوز حکم حبسشان اجرا نشده بود با بازنگري پرونده‌هايشان مشمول مجازات جايگزين حبس شدند و از ورود آنها به زندان جلوگيري شد. به‌هرحال قانون مزبور و نحوه اجراي آن، اثر بسيار خوبي در کاهش جمعيت کيفري زندان‌ها داشت. اسماعيلي با اعلام احکام جديد دادگاه‌هاي مفاسد اقتصادي گفت: محمدحسن محمدي کارمند وزارت صمت به تحمل 8 سال حبس و مسعود رضا معاون اداره صمت لرستان به تحمل 10 سال حبس و محسن گودرزي‌نژاد به تحمل 9 سال حبس و ناصر شهبازي کارمند اداره صمت لرستان به تحمل 6 سال حبس محکوم شده‌اند. سخنگوي قوه‌قضائيه درباره آخرين وضعيت تبديل استجازه به قانون گفت: در پيشنهادي که تقديم رهبر معظم انقلاب کرديم، دو تعهد يعني تدوين آيين‌نامه جديد و تدوين نيازمندي‌هاي قانوني‌مان و ارائه به مجلس را براي خودمان مدنظر قرار داديم. اين نامه دو هفته پس از تمديد استجازه تدوين شد و در رابطه با نيازمندي‌ها هم بايد بگويم که احصا شده است و در ماه‌هاي آينده اين نيازمندي‌ها را تقديم مجلس مي‌کنيم. سخنگوي قوه قضائيه درباره اينکه احزاب چگونه افراد و مسئولان را بايد امربه‌معروف کنند که مشمول جرم نشوند و اينکه جرم سياسي چطور رسيدگي خواهد شد؛ گفت: جرم سياسي در دادگاه سياسي و مطبوعاتي رسيدگي مي‌شود و رياست قوه اعلام کردند و بخشنامه‌اي صادر کردند و مطابق بخشنامه تعدادي از پرونده‌هاي دادسرا برايشان کيفرخواست جرم سياسي صادر شد و به دادگاه کيفري يک ارسال شد. در آبان‌ماه اولين دادگاه‌هاي مربوط به جرم سياسي را شاهد خواهيم بود و اين بيانگر اين است که قوه قضائيه آمادگي رسيدگي موارد در چارچوب قوانين را دارد. وي افزود: امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر جرم نيست که بخواهد سياسي يا امنيتي باشد و همانگونه که جرم سياسي با امنيتي فرق مي‌کند امربه‌معروف با ارتکاب جرم و تشويش اذهان عمومي فرق دارد.
پرونده روح‌ا... زم ويژه است


اسماعيلي درباره آخرين وضعيت پرونده روح‌ا... زم گفت: پرونده ويژه‌اي است و مطمئن باشيد بعد از قطعيت دادنامه و وصول پرونده به دادسرا براي اجراي حکم، حتما از ناحيه مراجع رسمي اطلاع رساني مي شود و گمانه‌زني‌هايي که اعلام مي شود قابل اعتماد نيست. وي افزود: اين پرونده، پرونده‌اي نيست که به سرانجام برسد و مراجع رسمي سرانجام آن را اعلام نکنند. پرونده فرايندي دارد که بايد طي شود و وقتي حکم قطعي براي اجرا ابلاغ شد اطلاع‌رساني انجام مي شود. سخنگوي قوه‌قضائيه در رابطه با آخرين وضعيت پرونده ويلموتس اظهار کرد: ورود دستگاه قضا ورود به مسائل مجرمانه است، گزارشي مطرح شده و در حال بررسي هستيم و بررسي‌هاي ما هنوز به نتيجه قاطعي نرسيده و تحقيقاتي ما مسائل کيفري است نه ورزشي و به تصميم زيرمجموعه‌هاي ورزشي کاري نداريم.