دور دور رئیس جمهور بیمار

گروه بین‌الملل- علی ودایع: شبکه خبری سی ان ان از اقدام «دونالد ترامپ» در خروج از قرنطینه بیمارستان «والتر رید» و دور دور بازی رئیس جمهوری بیمار آمریکا به شدت انتقاد کرد. دکتر «جیمز فیلیپس» در توییتی نوشت: «تک‌تک افراد حاضر در خودرو هنگام سواری کاملاً غیرضروری رئیس‌جمهور باید برای ۱۴ روز در قرنطینه قرار بگیرند. ممکن است بیمار شوند. ممکن است بمیرند. برای نمایش سیاسی. ترامپ به آنها دستور داده جان خود را به خطر بیندازند. این دیوانگی است.»
فیلیپس حدود ۳ سال است که در مرکز پزشکی والتر رید حضور دارد و همچنین پزشک و استادیار بیمارستان دانشگاه جورج واشنگتن در این شهر است. وی در توییتی دیگر نوشت: «خودروی شاس بلند ریاست‌جمهوری نه تنها ضد گلوله است بلکه برای جلوگیری از حمله شیمیایی در مقابل نفوذ هوا هم مقاوم است. خطر انتقال کووید-۱۹ داخل آن به اندازه روندهای پزشکی است. بی‌مسئولیتی (ترامپ) حیرت‌انگیز است. من نگران سرویس مخفی هستم که مجبور به این اقدام شده است.»
اتفاق جالب اینجاست که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان که بنابر قانون اساسی آمریکا پس از معاون رئیس جمهوری آمریکا دومین مقام جایگزین در این منصب در شرایط اضطراری سیاسی در آمریکا به شمار می‌رود، از زمان ابتلای ترامپ به کووید-۱۹ تاکنون از سوی کاخ سفید در جریان وضعیت سلامتی ترامپ قرار نگرفته است.
«مایکل بسکلوس» مجری شبکه پی بی اس در این زمینه نوشت: چرا یک رئیس جمهوری بیمار در یک ماشین شاسی بلند در بیرون بیمارستان والتر رید برای تکان دادن دست برای هوادارانش به حرکت در می‌آید و عوامل حفاظت خود را در داخل این ماشین به خطر می‌اندازد.


«تد لیو» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم دراین رابطه گفت: این اقدام بی‌پروا توسط رئیس جمهوری دونالد ترامپ نیروی امنیتی و دیگر افراد را با کووید-۱۹ به هیچ دلیل خوبی به خطر انداخت. یکی از بزرگترین خطر برای انتقال بیماری این است که در داخل یک فضای کوچک و بسته با شخصی مبتلا به کووید-۱۹ قرار داشته باشید.
مکافات کرونا برای جمهوری خواهان 
ابتلای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به بیماری کووید-۱۹، علاوه بر زیر سوال بردن دولت وی، طرفداران او در حزب جمهوریخواه را نیز با انتقادهای شدید مواجه کرده است. چرا که جمهوری خواهان نیز مانند رئیس جمهور خود با تمام قدرت کرونا را نادیده گرفته بودند. این که در برهه کنونی بسیاری از اعضای این حزب نیز به بیماری مبتلا شده اند، نشانه خوبی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیست.
نشریه دی سایت آلمان با انتشار تصویری از مهمانی هفته گذشته ترامپ در کاخ سفید نوشت: تماشاگران زیاد ، بدون رعایت فاصله و بدون ماسک، اینجا باغ گل رز کاخ سفید در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) است، هنگامی که رئیس جمهوری آمریکا نامزد مورد خود را برای تصدی کرسی خالی دیوان عالی معرفی کرد. بحران سیاسی که در حال حاضر در واشنگتن در جریان است فقط این نیست که دونالد ترامپ با بیماری بالقوه مهلکی در بیمارستان بستری است. این یک بحران اعتماد به دولت است. در عرض چند ساعت ، همه چیز به گونه ای پیش رفته است که اساساً دیگر نمی‌توان به کسی در درون دستگاه دولت اعتماد داشت. پس از انتقال دونالد ترامپ به یک بیمارستان نظامی اکنون سوال افکار عمومی این است که حال عمومی رئیس‌جمهور چگونه است؟
چالش‌های ترامپ
آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، اظهارنامه‌های مالیاتی پنهان رئیس جمهوری آمریکا فاش شده، نخستین مناظره او آتش برتری سفیدپوستان را شعله ورتر کرده و حالا پس از ماه‌ها مبارزه با تهدید همه گیری کرونا که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی شده، شخص رئیس جمهوری به کووید-۱۹ مبتلا شده و این در حالی است که تمامی این اتفاقات بحث برانگیز در هفته گذشته رخ داده است.  
آسوشیتدپرس در ادامه نوشت که کارزار انتخاباتی ترامپ که در تمامی جبهه‌ها با چالش‌های بسیاری روبرو است، اکنون با عقب افتادن در نظرسنجی‌ها، کمبود پول و کاندیدایی که دستکم به طور موقت کنار رفته دست و پنجه نرم می‌کند و تمامی بحران‌های ذکر شده که ساخته دست خود ترامپ است، به قدری سریع اتفاق افتاده که برطرف کردن آن‌ها چندان آسان به نظر نمی‌رسد.  
به همه این چالش‌ها باید دست کم گرفتن ویروس کرونا توسط ترامپ در ابتدای همه گیری و تحقیر کهنه سربازان و کسانی که در جنگ جان خود را از دست داده‌اند را هم اضافه کرد.   «مایکل استیل» رئیس اسبق کمیته ملی جمهوری خواهان در این خصوص گفت: «آیا خدایان سیاسی به سادگی می‌گویند دوره شما تمام شده است؟ این چهار سال هرج و مرج گریبان شما را گرفته است؟» وی پیش بینی کرد که ابتلای رئیس جمهوری به کووید-۱۹، تمامی ماجراهای دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به باور استیل، آمریکایی‌ها مردمی دلسوز و بخشنده هستند، اما آن‌ها فراموش نخواهند کرد که ترامپ هرآنچه را که برای حافظت از خود و مردم آمریکا لازم بوده انجام نداده است.   چالش‌های پیش روی تیم انتخاب مجدد بسیار زیاد است.  
تب کرونا در تیم جمهوری خواهان 
نشریه نیویورک تایمز تحقیقات گسترده ای منتشر کرد مبنی بر این که ترامپ ممکن است طی هفته گذشته به انحاء مختلف آلوده شده باشد. دستیار او «هوپ هیکس» علائمی در روز چهارشنبه داشته است. آزمایش «رونا مک دانیل»رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان نیز روز چهارشنبه مثبت بود. ترامپ جمعه گذشته با او ملاقات کرده بود. ترامپ روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم ضیافت شام با هدف جمع آوری کمک‌های انتخاباتی به نیوجرسی پرواز کرد، جایی که گفته می‌شود حال مناسبی نداشته است. در این رابطه شان کانلی، از ارائه اطلاعات در کنفرانس مطبوعاتی هنگامی که آخرین آزمایش رئیس جمهور منفی اعلام شده بود، امتناع ورزید و  از ۷۲ ساعتی که از تشخیص بیماری ترامپ گذشته بود صحبت کرد. 
حالا ، آزمایش کرونای هر دو رئیس دستگاه سیاسی ترامپ یعنی «بیل استیپین» (Bill Stepien) مدیر ستاد انتخاباتی وی و «رانا مک دانیل» (Ronna McDaniel) رئیس کمیته ملی جمهوری خواه مثبت شده است. علاوه بر این چندین مشاور خارجی که هفته گذشته در مقدمات مناظره رئیس جمهوری شرکت داشته‌اند، از جمله «کلین کانوی» (Kellyanne Conway) مشاور ارشد کاخ سفید و «کریس کریستی» (Chris Christie)فرماندار سابق نیوجرسی نیز به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.
رویترز به نقل از پزشکان متخصص نوشت که تجویز آستروئید دگزامتازون که برای کاهش التهاب در بیماری‌های دیگر به کار می‌رود، نشاندهنده شدت بیماری ترامپ است.
جامعه بیماری‌های عفونی آمریکا نیز اعلام کرده که دگزامتازون برای بیمارانی که از کووید ۱۹ حاد یا وخیم رنج برده و به اکسیژن اضافی نیاز دارند، مفید است. با این حال مطالعات نشان داده که این دارو برای مبتلایان به کووید خفیف مفید نبوده و حتی ممکن است مضر باشد. دکتر ولید جلّاد از اساتید دانشگاه پیتسبورگ در واکنش به احتمال مرخصی ترامپ از بیمارستان و نگرانی از اختلال در روند درمان وی گفت که در کاخ سفید یک بیمارستان وجود دارد و مراقبت درمانی رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه می‌یابد.
به گفته دکتر دیوید باتینلی، شاید ترامپ امروز مرخص شود ولی ممکن است دوران درمان وی بیشتر طول بکشد. وی افزود: بسیار بعید است که (دونالد ترامپ) زودتر از ۱۴ روز دیگر به تجمع‌های انتخاباتی بازگردد. مراسم جنجالی معارفه نامزد عضویت در دیوان عالی کماکان خبرساز شده و به گزارش تارنمای سی ان ان، ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا نظر خود را تغییر داده و تصمیم گرفته تا به دلیل آنکه برخی از مهمانان آن رخداد به کرونا مبتلا شده‌اند، خود را تا اطلاع ثانوی قرنطینه کند.
تبلیغات بی نتیجه  معاون اول رئیس جمهوری
در این شرایط با توجه به اینکه رای گیری زودهنگام در بسیاری از ایالت‌ها در جریان است، ترامپ همچنان و به طور مداوم در نظرسنجی‌های ملی از جو بایدن نامزد دموکرات رقیبش عقب است.
در این میان «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری برنامه‌هایی را برای آغاز تلاش جدید در جهت افزایش ظهور مبارزات انتخاباتی که به کرونا مبتلا نشده‌اند، اعلام کرده است. پنس وعده داده که او و خانواده‌اش حضوری جدی در این برنامه‌ها خواهند داشت. اما رویکرد پنس هم سوال برانگیز شده است. درواقع اگرچه آزمایش کرونای پنس منفی بوده، اما کووید-۱۹ می‌تواند دوره نهفتگی طولانی داشته باشد. پنس در رویدادی در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) در کاخ سفید و زمانی که ترامپ نامزد ریاست دیوان عالی کشور را اعلام کرد، حضور داشت. از آن زمان تاکنون آزمایش کرونای چندین شرکت کننده دیگر این رویداد مثبت شده است.   کمبود کمک‌های مالی کارزار انتخاباتی ترامپ از دیگر چالش‌هایی است که رئیس جمهوری آمریکا باید با آن دست و پنجه نرم کند. کارزار انتخاباتی ترامپ پیش از این با کسری بودجه قابل توجهی در مقایسه با بایدن روبرو بوده است. ضمن آنکه در حال حاضر برنامه‌های وی برای سفر به فلوریدا، ویسکانسین، آریزونا و نوادا پس از تشخیص ابتلای وی به کووید-۱۹ لغو شد و هنوز مشخص نیست وی چه زمانی آماده از سرگیری این برنامه‌ها است.  
«استیو اشمیت» استراتژیست جمهوری خواه و از منتقدان جدی ترامپ گفت: «او در حال باختن است و مناظره یک فاجعه بود، حال آنکه به همه این فجایع باید آشفتگی کارزار وی را هم اضافه کرد.  
ناظران بر این باور هستند ابتلای رئیس جمهوری به کووید-۱۹ و انتقال او به بیمارستان، بر بزرگترین چالش مبارزات انتخاباتی ترامپ وی مهر تایید زد. به عبارتی ابتلای وی، تمام تلاش‌های ترامپ برای انحراف گفتمان ملی از بحث همه گیری کووید-۱۹ را نقش بر آب کرد.   با این وجود لحن ترامپ نسبت به ویروس کرونا تغییری نکرده است. در ویدیویی که اواخر روز شنبه از بیمارستان محل بستری ترامپ منتشر شد، هیچ ابراز ندامتی نسبت به نحوه مدیریتش در زمان همه گیری احساس نمی‌شد و او همچنان در مورد پشت سر گذاردن سریع همه گیری صحبت می‌کرد.   اما تمامی این چالش‌ها برای برخی از دموکرات‌ها که در سال ۲۰۱۶ شاهد چگونگی شکست هیلاری کلینتون (نامزد حزب دموکرات و رقیب ترامپ در دوره پیشین) بودند، نمی‌تواند به منزله پیروزی باشد و این حزب همچنان تا تاریخ سوم نوامبر (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) و شکست رقیب راه طولانی در پیش دارد.  
وزن کشی در نظرسنجی‌ها
از سوی دیگر نتایج جدیدترین نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و موسسه افکارسنجی ایپسوس نشان می‌دهد که بایدن با کسب ۵۱ درصد حمایت پاسخ‌دهندگان، ۱۰ درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش است.۶۵ درصد آمریکایی‌ها (۹۰ درصد دموکرات‌ها و ۵۰ درصد جمهوری‌خواهان) معتقدند که اگر ترامپ ویروس کرونا را جدی‌تر گرفته بود به کووید مبتلا نمی‌شد.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۳۴ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که ترامپ حقیقت را در مورد ویروس کرونا می‌گوید و ۵۵ درصد نیز نظری خلاف این دارند. کماکان بیشتر آمریکایی‌ها (۵۷ درصد) از واکنش ترامپ به بحران کرونا ناراضی‌اند که نسبت به نظرسنجی هفته پیش ۳ درصد افرایش یافته است. نظرسنجی شبکه فاکس نیوز حکایت از فاصله ۱۴ درصدی بایدن از رقیب جمهوری‌خواه خود دارد. نظرسنجی ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال هم اختلاف 14 درصدی را نشان می‌دهد ؛ ۵۳ درصد از رای دهندگان آمریکایی اکنون از بایدن و فقط ۳۹ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند. این نتایج اختلاف  دو نامزد را ۱۴ نقطه نشان می‌دهد. در نظرسنجی که قبل از مناظره برگزار شد، این اختلاف ۸ درصد بود بنابراین نظرسنجی ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال افزایش اختلاف دو نامزد درحمایت مردمی را نشان می‌دهد. اما اختلاف ۱۴ درصدی همچنین بیشترین میزان پیشتازی بایدن را در نظرسنجی‌های انجام شده ان بی سی نیوز و وال استریت ژورنال نسبت به ترامپ نشان می‌دهد. در نظرسنجی این شبکه و روزنامه آمریکایی که در ژوئیه (تیر) گذشته انجام شد، این اختلاف ۱۱ درصد بود. «جف هورویت» کارشناس افکارسنجی دموکرات‌ها در انجمن تحقیقاتی‌هارت، گفت: روشن است که بازنده اصلی مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ بود و دستکم برای دوره ای کوتاه جایگاه او را در مقابل جو بایدن تخریب کرده است بیشترین میزان کاهش حمایت از ترامپ نزد افراد مسن بود که اکنون ۶۷ درصد از آنها از بایدن و ۳۵ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند و زنان حومه نشین که ۵۸ درصد از بایدن و ۳۳ درصد از ترامپ حمایت می‌کنند..
انتخابات آمریکا اگرچه در برخی ایالت‌ها آغاز شده است اما روز ۱۳ آبان ماه روز رسمی انتخابات اعلام شده است. دونالد ترامپ از طرف حزب جمهوریخواه و جو بایدن از طرف حزب دموکرات نامزدهای اصلی این رقابت‌ به حساب می‌آیند.