مناظره‫ها در ایالات متحده ابعاد تازه‫ای پیدا کرده است بن بست مناظره در آمریکا

مناظره‫های ریاست جمهوری در آمریکا ابعاد پیچیده‫ای به خود گرفته است. هر چند اتفاقات جالب توجه در این نوع از اردوکشی‫ها کم نیستند. از استفادهه از الفاظ زشت در مناظره تا نشستن مگس بر روی سر معاون رئیس جمهوری در منتظره با هیل همه توجه رسانه‫ها را به خود جلب کرده است. اما موضوع مهمتر مناظره آنلاین است که تحت تاثیر بیماری ترامپ قرار است برگزار شود و البته ترامپ با آن مخالفت کرده است
رئیس جمهوری آمریکا که هم اکنون آلوده به ویروس کووید ۱۹ است هر چند که بر مخالفتش با شرکت در یک مناظره مجازی انتخاباتی با جو بایدن تاکید کرده بود اما طی یک موضعگیری جدید خواستار به تاخیر افتادن مناظره های دوم و سوم انتخاباتی شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه با برگزاری مناظره بعدی انتخابات ریاست جمهوری با جو بایدن دموکرات به صورت مجازی مخالفت کرد. این در حالی است که او همچنان در حال مبارزه با ویروس شدیدا آلوده کننده کووید ۱۹ است.
با این حال او کمی بعد از ابراز مخالفتش با مناظره مجازی ظاهرا خواستار به تاخیر افتادن این مناظره شده در حالی که همچنان بر برگزار شدن سه مناظره تاکید کرده است.


کمیسیون سازماندهی مناظرات ریاست جمهوری درپی اعلام ابتلای دونالد ترامپ به کروناویروس جدید بیان داشت که فرمت مناظره دوم ترامپ و بایدن که در اصل برای ۱۵ اکتبر برنامه‫ریزی شده را به مناظره مجازی تغییر می‫دهد.
ترامپ در مصاحبه‫ای به فاکس نیوز گفت: من قرار نیست مناظره مجازی انجام دهم. این برای ما قابل قبول نیست.
او کمیسون مذکور که یک نهاد غیرحزبی است را متهم به اقدام برای محافظت از جو بایدن دموکرات کرد.
با این حال او کمی بعد از این صحبتهایش اعلام داشته که با به تاخیر انداختن مناظره دوم به ۲۲ اکتبر موافق است. تیم وی همچنین تاکید کردند که مناظره سوم هم به روز ۲۹ اکتبر تنها چند روز قبل از برگزاری انتخابات سوم نوامبر موکول شود. مکان مناظره دوم شهر میامی تعیین شده است.
بیل استپین، مدیر کمپین ترامپ در بیانیه‫ای گفت: مناظره دوم ریاست جمهوری باید به روز ۲۲ اکتبر که در واقع روز برنامه ریزی شده برای مناظره سوم است موکول شود و مناظره سوم هم در روز ۲۹ اکتبر، پنج روز مانده به انتخابات برگزار شود.
کیت بدینگفیلد، معاون مدیر کمپین جو بایدن نیز گفت: بایدن با برگزاری مناظره در ۲۲ اکتبر موافقت کرده اما ایده برگزاری مناظره دیگری بعد از آن را مورد مخالفت قرار داده است. او بیان داشت، بعد از آنکه ترامپ مناظره برنامه‫ریزی شده برای ۱۵ اکتبر را کنسل کرد، بایدن یک مراسم انفرادی در یک تالار شهری را برای این تاریخ برنامه ریزی کرد و ای بی سی نیوز گزارش کرد که میزبان این مراسم است.
استپین اواخر پنجشنبه موضع دیگری گرفت و خواستار آن شد که مناظره ۱۵ اکتبر طبق برنامه ریزی اولیه برگزار شود و این موضع را با استناد به ارزیابی دکتر شان کانلی، پزشک ترامپ در خصوص این که او مجاز به شرکت در رخدادهای عمومی از روز شنبه است مطرح کرد.
مناظاره معاونان در راند دوم
ادامه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا طی روزهای گذشته با مناظره مایک پنس معاون ترامپ و کاملا هریس معاون بایدن همراه بود.
کامالا هریس شامگاه چهارشنبه در مناظره انتخاباتی با مایک پنس شریک انتخاباتی دونالد ترامپ به خروج دولت فعلی آمریکا از پیمان‌ها ویژه برجام اشاره کرد و گفت: ترامپ از توافق‌ها خارج شد، به توافق هسته‌ای ایران نگاه کنید، ما را در شرایطی قرار داد که آنها اکنون ممکن است در حال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ باشند. ما با دوستانمان در توافق بودیم اما به خاطر رویکرد یکجانبه‌گرایی و انزواگرایی وی، از این توافق خارج شدیم.
هریس ادامه داد: ما روی صحبت خود همیشه باید بایستیم اما ترامپ این را درک نمی‫کند.
پنس هم در واکنش گفت: ترامپ به وعده خود برای انتقال سفارت خود به قدس عمل کرد، کاری که بایدن قول داده بود و هیچگاه این کار را نکرد. وقتی ترامپ متصدی رئیس جمهوری شد، داعش منطقه وسیعی را تصرف کرده بود، اما ترامپ البغدادی را بدون دادن یک کشته، از بین برد. معاون اول رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج برجام هم گفت: دولت سابق ۱.۸ میلیارد دلار به کشور حامی شماره یک تروریست در جهان داد. ترامپ ما را از برجام خارج کرد و قاسم سلیمانی را در حالی که در سفر برای آسیب رساندن به آمریکایی‫ها بود، حذف کرد.
هریس در پاسخ به این ادعاهای پنس گفت: اما درباره سلیمانی صحبت کردید، پس از حمله به او، ایران حمله متقابل انجام داد. نیروهای ما با جراحات مغزی روبرو شدند اما ترامپ گفت تنها سردرد گرفتند. این الگوی دونالد ترامپ است. او نظامیان ما را بازنده توصیف کرد، وقتی ترامپ به گورستان ملی آرلینگتن رفت برای رفتن به سرقبر این نظامیان گفت که چه فایده ای برای آنها دارد، بله او تنها به فکر این است که چه منفعتی برای او دارد.
هریس درباره گزارش‌های منتشر شده برای تعیین جایزه برای سر نیروهای نظامی آمریکایی ها در افغانستان هم اظهار کرد: ترامپ هیچ گاه این مساله را با پوتین مطرح نکرد اما بایدن روسیه را پاسخگو خواهد کرد. پنس با تکرار این ادعا که سردار سلیمانی را مسئول مرگ صدها سرباز آمریکایی است، مدعی شد: وقتی دیدیم سلیمانی برای کشتن افراد بیشتری از آمریکایی‌ها به عراق رفت، ترامپ تردیدی نکرد اما باید بدانید که بایدن و هریس از حذف سلیمانی انتقاد کردند.
در این مناظره فرود آمدن مگس روی سر مایک پنس سر و صدای زیادی در فضای مجازی و حتی رسانه رسمی و مهمی چون سی ان ان، گاردین، نیویورک تایمز، بیزنس اینسایدر، تایم، لوس آنجلس تایمز و .... ایجاد کرد. برخی رسانه ها به طعنه از این مگس به عنوان «طرفدار شش پای» جمهوریخواهان نام برد.
یکی دیگر از ویژگی های مناظره معاونان دونالد ترامپ و جو بایدن، گله مندی خانم کامالا هریس از پنس بخاطر رعایت نکردن اصول و مقررات مناظره بود. پنس هم دست مثل ترامپ البته نه به اندازه او، ترفند قطع کردن حرف‫های حریف را در پیش گرفته بود. پنس هم مثل دونالد ترامپ به جای اینکه به توضیح برنامه‫های جمهوری خواهان برای ۴ سال پیش رو و پاسخ به سوال‫های مجری بپردازد، با قطع مکرر حرف های کامالا هریس سعی داشت تمرکز او را به هم بریزد و مناظره را به سمت نوعی جنگ روانی پیش ببرد؛ کاری که دونالد ترامپ با شدت خیلی بیشتر در مناظره هفته گذشته با جوبایدن کرد.
کامالا هریس چند بار در طول مناظره از پنس خواست که حرف های او را قطع نکند. بعد از این مناظره، دونالد ترامپ بدون توجه به نظرسنجی هایی که بلافاصله پس از مناظره انجام شد و حاکی از عملکرد بهتر کامالا هریس بود، در صفحه توئیترش یک جمله نوشت: مایک پنس کاملا برنده شد. ترامپ در توئیت دیگری از عملکرد پنس دفاع کرد و هریس را ماشین گاف دادن خطاب کرد.
ترامپ درطول مناظره هم بیکار ننشسته بود و بجای اینکه شاهد و ناظر مناظره باشد، غرق در فضای مجازی و صفحه توئیترش بود مرتب توئیت‫های کوتاه و چند کلمه‫ای در حمله به تیم بایدن-هریس منتشر می‫کرد. دو معاون بدون ماسک در جلسه مناظره حضور یافتند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی، فاصله لازم بین آنها رعایت شده بود و دو معاون که به فاصله حدود سه متر از هم پشت محل‫های تعیین شده نشسته بودند، توسط دو دیوار شیشه‫ای از هم فاصله داشتند.
در آن سو جو بایدن نیز در توئیتی از عملکرد هریس تمجید کرد و گفت: باعث غرور ما شدی.
نظرسنجی‫ها حاکی از چه بود؟
نتایج نظرسنجی جدید سی‌ان‌ان حاکی است که از نظر مردم آمریکا، کامالا هریس معاون جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پیروز مناظره با مایک پنس همتای جمهوریخواه خود بوده است. این نظرسنجی نشان داد که از هر 10 آمریکایی تقریبا 6 نفر (59 درصد) گفتند که هریس پیروز این مناظره بود، در حالی که 38 درصد از عملکرد بهتر پنس در مناظره دیشب خبر دادند. در مصاحبه ای که قبل از مناظره انجام شد، 61 درصد از رای دهندگانی که نظرسنجی نیز از همان‫ها انجام شد، گفتند که انتظار دارند هریس پیروز این مناظره باشد، در حالی که این رقم برای پنس تنها 36 درصد بود. هریس میزان محبوبیتش را در میان مردم آمریکا افزایش داد، به طوری که در مصاحبه قبل از مناظره، 56 درصد گفتند که نظری مثبت به وی دارند که این میزان پس از مناظره به 63 درصد رسید. اما برای پنس این رقم تغییری نکرد و نظر مساعد مردم آمریکا نسبت به وی، قبل و بعد از مناظره روی عدد 41 درصد ایستاد.
پایگاه آمریکایی ووکس نیز در نظرسنجی تازه‫ای نوشت: ترامپ نظرسنجی‫ها را همیشه به نقل از شرکت محبوب خود راسموسن نقل می‫کند. درحقیقت رئیس جمهوری آمریکا در اواسط ماه سپتامبر (شهریور) با انتشار توئیتی، راسموسن را یکی از دقیق ترین شرکت های افکارسنجی توصیف کرد. اما او اشاره ای به تازه ترین نظرسنجی راسموسن نکرده است. این شرکت در نظرسنجی سراسری خود از دو هزار و ۵۰۰ نفر از رای دهندگان احتمالی اعلام کرد که بایدن با فاصله ۱۲ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. این نظرسنجی در بازه زمانی ۳۰ سپتامبر تا ۶ اکتبر ( ۱۵-۹مهر ) یعنی بعد از مناظره اول رئیس جمهوری و در طول درمان ترامپ به خاطر ابتلا به کرونا انجام شده و نشان می‫دهد بایدن ۵۲ درصد آرا و ترامپ ۴۰ درصد آرا را کسب کرده است. هر چند پیش بینی بر اساس یک نظرسنجی تنها احمقانه است اما شکست ترامپ در نظرسنجی راسموسن نشان می دهد که چشم انداز انتخاب دوباره او از «بد» به «بسیار بد» تغییر کرده است. نتایج سه نظرسنجی قبلی راسموسن پیشتازی بایدن با اختلاف یک تا ۸ را نشان داده است.