حمایت ایران از صلح پایدار در افغانستان

گروه سیاسی/ «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته در سفری سه روزه با هدف دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های بلندپایه ایران درباره راه‌های گسترش روابط دو جانبه و صلح و ثبات افغانستان وارد تهران شد. روند صلح افغانستان و حمایت منطقه‌ای از این فرآیند صلح از جمله محورهایی است که گفته شده در  جریان سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.
این سفر در شرایطی انجام می‌شود که از هفته‌ها پیش فرآیند مذاکرات رسمی دولت افغانستان با طالبان به عنوان گروهی که از زمان تشکیل در سال 1994 همواره با دولت افغانستان جنگیده است، با هدف دستیابی به صلح پایدار و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور کلید خورده است. این مذاکرات که تحت عنوان گفت‌وگوی بین الافغانی جریان دارد و با گذشت زمان با اختلاف پیرامون نحوه انجام این مذاکرات روبه‌رو شده است، تاکنون مورد حمایت شماری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. پیوستن طالبان به فرآیند مذاکرات صلح با دولت می‌تواند نقطه آغازی بر پایان جنگ داخلی در این کشور و تضعیف گروه‌های مسلح مخالفی همچون داعش باشد.
در این میان ایران به عنوان یکی از همسایگان و شرکای نزدیک کابل بر لزوم پیگیری مستمر این مذاکرات و کمک مؤثر برای به نتیجه رساندن آن تأکید ویژه‌ای داشته است. چه برقراری صلح و امنیت در افغانستان همواره از خواسته‌های ایران بوده است. به همین دلیل همواره در سال‌های جنگ داخلی دولت افغانستان و طالبان راه حل سیاسی و گفت‌وگوهای بین گروه‌های افغانستانی را بدون حضور نظامی امریکا در این کشور، تنها راهکار قابل اعتنا برای حل این بحران اعلام کرده است. این در حالی است که امریکا کوشیده با هدف مهار قدرت منطقه‌ای ایران، آن را از پروسه گفت‌وگوهای منطقه‌ای پیرامون موضوع صلح افغانستان کنار بگذارد و از نقش‌آفرینی ایران در این زمینه ممانعت به عمل آورد. ولی ارتباط نزدیک سیاسی تهران و کابل به مانعی برای تحقق این هدف امریکا تبدیل شده است. بی تردید منافع منطقه‌ای ایران در درجه اول در عدم حضور نیروهای نظامی امریکا و برقراری امنیت و صلح در کشورهای همسایه تعریف شده است.
در چنین شرایطی است که دولتمردان ایرانی و افغانستانی گفت وگوهای مستمر خود را فارغ از فشارهای امریکا دنبال می‌کنند. در همین چارچوب، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران در سفری که اخیراً به افغانستان داشت، اعلام کرد که ایران از دولت افغانستان و قانون اساسی این کشور حمایت می‌کند و معتقد است که گروه طالبان هم باید با به رسمیت شناختن قانون اساسی افغانستان، در ساختار سیاسی این کشور نقش داشته باشد. این در حالی است که  تهران و کابل علاوه بر این موضوع، در حال مذاکره پیرامون سند همکاری‌های جامع دوکشور هستند که دستیابی به آن می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور به شمار آید. «مجیب الرحمن رحیمی» مشاور ارشد شورای عالی مصالحه ملی افغانستان هدف از سفر «عبدالله عبدالله» به تهران را درخواست از مقام‌های ایرانی برای ادامه همکاری با دولت افغانستان در روند مذاکرات صلح اعلام کرده است. «عبدالله عبدالله» پیش از سفر به تهران با هدف اجماع‌سازی منطقه برای حمایت از پروسه گفت‌وگوهای بین الافغانی و پایان بخشیدن به جنگ دائمی به پاکستان و دهلی نو سفر کرده بود. توسعه روابط اقتصادی و تنظیم سند همکاری‌های راهبردی بین دو کشور هم از جمله موضوعات مهم محل بحث تهران و کابل در دیدارهای گذشته بوده است.


استقبال ظریف از مشارکت «عبدالله» در مذاکرات صلح
رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نخستین برنامه سفرش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. دیداری که ظریف در آن بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح به رهبری و مدیریت افغان‌ها و توافقات شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تأکید کرد و از مشارکت عبدالله در روند سیاسی و پذیرش مسئولیت شورای عالی مصالحه ملی افغانستان قدردانی و مشارکت طالبان در ساختار سیاسی افغانستان را مورد حمایت ایران دانست.
«عبدالله» نیز در این دیدار آخرین تحولات جاری در صحنه داخلی افغانستان و آخرین وضعیت مربوط به گفت وگوهای بین‌الافغانی را تشریح کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم با اشاره به دیدار «عبدالله» با ظریف گفت: «تمامی مساعی خود را برای کمک به گفت‌وگو‌های اصیل بین‌الافغانی به کار خواهیم گرفت.» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین در توییتی از دیدار سازنده‌ با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران خبر داد و گفت: «ما درخصوص روند صلح افغانستان و پیشرفت در مذاکرات دوحه گفت‌وگو کردیم. آقای قالیباف به ما اطمینان داد که مجلس از صلح پایدار در افغانستان حمایت می‌کند.» این مقام عالی رتبه افغانستان امروز هم با رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار می‌کند.