«سرباز خمینی» تک‌تیرانداز امریکایی رابه چالش می‌کشد!

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: خرداد ماه سال ۹۴ خبر برگزار نشدن جشنواره مقاومت به دلیل آنچه عدم تولیدات سینمایی در این حوزه خوانده می‌شد، اعلام شد. «جوان» در همان روز‌ها گزارشی منتشر کرد با عنوان «۷۰۰ شلیک موفق «گردان یک نفره» را سینمای ایران نمی‌بیند!» در مورد سوژه‌های ناب و بکری که در حوزه دفاع مقدس وجود دارند، اما مورد کم‌لطفی یا بی‌مهری مسئولان فرهنگی و فیلمسازان قرار گرفته‌اند.
حالا و پس از گذشت بیش از پنج سال از پیشنهاد «جوان» به فیلمسازان برای ساخت اثری سینمایی در مورد این «گردان یک نفره»، روز گذشته خبری در مورد ساخت فیلم سینمایی «شکار شکارچی» که قرار است زندگینامه شهید عبدالرسول زرین در آن روایت شود، منتشر شد. قرار است فیلم سینمایی «شکار شکارچی» به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری با نگاهی به حماسه برترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر و هشت سال دفاع مقدس «شهید عبدالرسول زرین» ساخته شود. این فیلم سینمایی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح بعد از سه ماه پیش‌تولید در شهرک سینمای انقلاب و دفاع مقدس مراحل تولید خود را برای حضور در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آغاز کرده است. همچنین «کامبیز دیرباز» به عنوان بازیگر فیلم «شکار شکارچی» و ایفاگر نقش شهید عبدالرسول زرین معرفی شده است.
تفاوت‌های ۲ تک‌تیرانداز
«جوان» در بخشی از آن گزارش نوشته بود: «یکی از بکرترین نمونه‌ها در این زمینه که در عین حال می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای ساخت اثری در این زمینه هم باشد، مربوط به شهید والامقام «عبدالرسول زرین» است. شهید زرین یک تک‌تیرانداز بسیجی است که به علت تبحر بالا در شکار نیرو‌های بعثی و رشادت‌های زیاد و بر اساس آنچه ثبت شده، توانسته است بیش از ۷۰۰شلیک موفق ثبت شده از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ در کردستان تا عملیات خیبر داشته باشد. این شهید دلاور بسیجی که در میان دشمنان بعثی به «سرباز خمینی» معروف بوده به خاطر انجام اقدامات خارق‌العاده، اما واقعی بار‌ها موجب تعجب و تحسین فرماندهان و همرزمانش می‌شود. این شهید در مقایسه با نظایری مثل «کریس کایل» تک‌تیرانداز امریکایی که چند وقت پیش فیلم آن توسط کلینت ایستوود ساخته شد و تنها ۱۶۰ مورد تیراندازی موفق از او ثبت شده، دلاوری‌ها و اقدامات متهورانه بسیاری انجام داده است که هر کدام از آن‌ها می‌تواند به تنهایی و به صورت بالقوه یک فیلم سینمایی جذاب، دراماتیک و کاملاً مخاطب‌پسند باشد، البته به شرط اینکه کار به دست یک سینماگر کاربلد انجام شود.» تک‌تیرانداز امریکایی (American Sniper) محصول سال ۲۰۱۴ امریکا در ژانر زندگینامه‌ای، جنگی و درام به کارگردانی کلینت ایستوود و نویسندگی جیسون هال است. داستان این فیلم برگرفته از کتاب تک‌تیرانداز امریکایی و روایت زندگی کریس کایل است. وی در چهار دوره حضور خود در عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بیش از ۱۶۰ نفر را کشت و در سال ۲۰۱۳ در خانه خود در ایالت تگزاس توسط ادی روث به ضرب گلوله به قتل رسید. مقایسه شهید زرین با کریس کایل تنها از این زاویه که هر دو تک‌تیرانداز جنگی بودند جایز است، اما ماهیت عملکرد این دو قطعاً قابل مقایسه نیست چراکه یکی در وضعیت دفاع از وطن و با رویکردی انسانی و میهن‌پرستانه دست به عمل زده و دیگری در وضعیت اشغال غیرمشروع کشوری دیگر دست به جنایت جنگی آلوده است.


عباس بلوندی طراح صحنه و لباس که این روز‌ها به عنوان مشاور هنری پروژه سینمایی «شکار شکارچی» به کارگردانی علی غفاری فعالیت می‌کند، در رابطه با مراحل فعلی ساخت این فیلم سینمایی می‌گوید: این فیلم سینمایی یک اثر جنگی است و قصه عبدالرسول زرین را به تصویر می‌کشد. شهید زرین یکی از تک‌تیراندازان معروف ایران در جنگ تحمیلی هشت‌ساله است. فیلمبرداری این پروژه بیشتر در تهران است و به زودی لوکیشن‌های دیگر این فیلم نیز انتخاب می‌شود.
تفاوت تک‌تیرانداز مسلمان با امریکایی
هرچند اوضاع کنونی و شیوع ویروس کرونا ممکن است روند ساخت این اثر سینمایی را با مشکلاتی روبه‌رو کند، اما قطعاً انتخاب یک گروه فیلمساز حرفه‌ای و کاربلد جهت تهیه و تولید یک اثر موفق و جذاب سینمایی اثر بسیار زیادی خواهد داشت. نگاهی به سابقه کاری علی غفاری که پیش از این سابقه کارگردانی سریال «بچه مهندس» در تلویزیون و کارگردانی فیلم‌های سینمایی «ابوزینب» و «استرداد» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، با حمایت‌های انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که امکانات بسیار خوبی در اختیار دارد از جمله مؤلفه‌های مثبتی است که امیدواریم به خلق یک اثر سینمایی جذاب، خوش ساخت و حرفه‌ای بینجامد.
اگر چه بین اقدامات یک تک‌تیرانداز مسلمان و کسی که به عنوان پیمانکار صرفاً وظیفه‌اش کشتار است، هیچ وجه اشتراکی وجود ندارد، اما نشان دادن این تفاوت‌ها توسط تیم سازنده می‌تواند برگ برنده اصلی فیلم در مقایسه با آثاری مثل «تک‌تیرانداز امریکایی» کلینت ایستوود باشد. این مسئله آنقدر مهم است که حدود شش سال پیش در ایامی که این فیلم امریکایی اکران شده بود، رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور با ایشان در خصوص این فیلم و تفاوت‌های یک رزمنده و مجاهد مسلمان با یک پیمانکار نظامی و قاتل حرفه‌ای در میدان نبرد این موضوع را مورد تأکید قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار با اشاره به فیلم تک‌تیرانداز گفتند: «فیلم «تک‌تیرانداز» که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیرمسلمان را که تا آنجایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق می‌کند این معنا را، آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش روشِ مورد پسند اسلام نیست، اسلام معتقد است به انصاف. دقیقاً وجه افتراق و تمایز سینمای مقاومت و دفاع مقدس ما با سینمای دنیا و هالیوود در ساخت و تولید آثار جنگی و ضدجنگی این است که فیلمساز در اثرش نشان دهد که روش مورد پسند اسلام که رزمندگان و مجاهدان مسلمان و ایرانی آن‌ها را حتی در مواجهه با دشمن هم رعایت می‌کنند، انصاف است»؛ نکته‌ای که رهبر انقلاب در مورد نحوه رزم و مجاهدت‌های شهید سلیمانی در نبرد با تکفیری‌ها هم به آن اشاره کردند.