همدلی و مواسات مردم ایران با رزمایش کمک مؤمنانه بسیج اوج گرفت

سرویس ایران جوان آنلاین: در مرحله اول رزمایش کمک مؤمنانه سازمان بسیج مستضعفین ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار بسته معیشتی به کمک مردم و نهاد‌های مختلف جمع‌آوری و میان خانواده‌های محروم و کم‌برخوردار توزیع شد. با آغاز مرحله دوم رزمایش که از ابتدای ذی‌الحجه تا پایان ماه محرم ادامه داشت نیز یک میلیون و ۹۹۷ هزار بسته معیشتی و معادل آن کارت هدیه آماده شده و به دست نیازمندان رسید. با این حساب تا ابتدای ماه صفر در مجموع هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کمک‌های مردمی در کشور توزیع شد. مرحله سوم رزمایش همدلی و مساوات در دهه آخر صفر اجرا و یک‌بار دیگر حماسه‌ای عظیم رقم خورد. جایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا و لغو برگزاری اکثر مراسمات عزاداری به صورت حضوری، نذورات مردمی هم به کمک‌ها اضافه شده و حماسه‌ای بزرگ رقم خورد.

کمک مؤمنانه مصداق انقلابی‌گری و از مصادیق خدمت‌رسانی از نوع بسیج‌محوری است. جایی که جهادگران به حلقه واصل بین مردم و خیرین با خانواده‌های نیازمند و کم‌برخوردار تبدیل شدند تا در کمال احترام و حفظ حرمت و منزلتشان، کمک‌ها را به دست آن‌ها برسانند. بعد از چند مرحله از رزمایش کمک مؤمنانه مشخص شد که ابتدا ظرفیت‌ها ایجاد شده و به دنبال آن انگیزه‌ها در مردم به وجود آمد و سپس حماسه‌ای بزرگ خلق شد که این نهضت را از ایده به یک جریان تبدیل کرد. حالا با گذری به استان‌های ایران می‌توان به خوبی مشاهده کرد که رزمایش کمک مؤمنانه و همدلی و مواسات، به یک گفتمان عمومی تبدیل شده و امید می‌رود این مشی و ایده به حوزه‌های اقتصاد مقاومتی و بخش‌های مختلف دیگر نیز تسری یابد.
کمک جهادگران به عشایر اردبیل


اردبیلی‌ها در ادامه رزمایش کمک مؤمنانه و همدلی در مناطق مختلف استان به تهیه بسته‌های معیشتی و سبد‌های غذایی پرداخته و بر همین اساس در منطقه اصلاندوز به سراغ عشایری رفتند که به خاطر وجود کرونا آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد شده است. در همین راستا، فرمانده سپاه ناحیه عشایری اردبیل از توزیع ۲ هزار و ۲۴۴ بسته معیشتی در قالب رزمایش کمک مؤمنانه در سطح شهرستان اصلاندوز خبر داده و می‌گوید: «همزمان با دهه آخر ماه صفر و رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت امام رضا (ع)، گام سوم از مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه با حضور مسئولان در محل سالن ۹ دی برگزار شد.»
حسین حسین‌زاده با تأکید بر تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه و مساوات در ایام شیوع ویروس کرونا، افزود: «سپاه ناحیه عشایری با همکاری بسیج سازندگی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و خیرین، اقدام به توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی و ۱۵۰ بسته آموزشی و لوازم‌التحریر به خانوار‌های آسیب‌دیده از ویروس منحوس کرونا جهت تأمین مایحتاج زندگی کرده است.» وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار و ۲۴۴ بسته معیشتی و ۲ هزار و ۱۴۰ پک بهداشتی توزیع شده است، از تداوم رزمایش کمک مؤمنانه خبر داد و ضمن قدردانی از مساعدت‌های امام جمعه اصلاندوز، فرماندار، مسئولان، خیرین و ریش‌سفیدان این شهرستان از نیکوکاران خواست در این امر مهم و خداپسندانه بیش از پیش مشارکت داشته باشند.
اهدای بسته‌های لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان
در اصفهان با همکاری گروه جهادی زینبیون حوزه مقاومت بسیج خواهران حضرت ام‌الائمه و خیرین سطح شهر گلدشت ۱۵۰ بسته لوازم‌التحریر در میان دانش‌آموزان نیازمند توزیع شد. مسئول گروه جهادی زینبیون در این باره گفت: «کمک به مردم نیازمند از جمله دستورات اسلام و رزمایش مؤمنانه از جلوه‌های همدلی مردم ایران است. در این رزمایش مؤمنانه خیرین تلاش کردند با تهیه لوازم تحصیل فرصت آموزش را برای هموطنان خود فراهم کنند و همراهی خود را در این شرایط سخت اقتصادی به نمایش گذاشتند.» محمدی با اشاره به اینکه این رزمایش در ادامه کمک‌های قبلی و بخشی از رزمایش مؤمنانه است، تصریح کرد: «در مراحل قبلی بسته‌های معیشتی و محصولات بهداشتی به دست مردم و خانواده‌های دانش‌آموزان نیازمند رسید.».
اما ایلامی‌ها در این مرحله از رزمایش همدلی و مساوات سنگ تمام گذاشتند و با اهدای ۶ هزار بسته نوشت‌افزار در میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار لبخند را بر لبان آنان نشاندند.
مدیرکل کمیته امداد ایلام با بیان اینکه با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۶ هزار و ۱۷۵ بسته نوشت‌افزار در اجرای پویش مشق احسان در میان دانش‌آموزان بی‌بضاعت این استان توزیع شد، گفت: «در این پویش به همه دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد استان و شهرستان‌ها متناسب با هر مقطع تحصیلی نوشت‌افزار رایگان اهدا می‌شود.»
قنبر موسی‌نژاد با اشاره به اینکه محتوای این بسته نوشت‌افزار شامل کیف، دفتر و سایر نیازمندی‌های تحصیل است و هر بسته ۲ میلیون ریال ارزش ریالی دارد، ادامه داد: «در شرایط امروز با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیاز به آموزش مجازی، دانش‌آموزان کم‌برخوردار علاوه نوشت‌افزار به گوشی‌های هوشمند و تبلت نیز نیازمند هستند.» این مسئول از خیرین و مردم استان خواست در حد توان خود به این دانش‌آموزان کمک کنند تا هیچ دانش‌آموزی به علت مسائل مالی از تحصیل بازنماند.
مدیرکل کمیته امداد استان ایلام با بیان اینکه در بررسی به‌عمل آمده توسط کمیته امداد استان ۳۰ درصد از دانش‌آموزان استان از وسایل ارتباط مجازی جهت تحصیل محروم هستند، افزود: «طی تفاهم‌نامه با کارخانه‌های تولید داخل، مقرر شده با ارزش سرانه ۳۰ میلیون ریال، تبلت مورد نیاز تحصیل دانش‌آموزان ایلامی آماده و تحویل آنان شود.»
به گفته موسی‌نژاد و با هماهنگی انجام شده با کمیته امداد مرکز، به هر میزان که خیرین استان کمک کنند مابقی مبلغ خرید تبلت برای دانش‌آموزان محروم استان را این نهاد امداد پرداخت می‌کند. وی از کمک ۵ میلیارد ریالی خیرین و مردم استان جهت خرید تبلت و وسایل الکترونیکی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار خبر داد و افزود: «امیدواریم در آینده نزدیک با افزایش کمک‌های نقدی خیرین و مردم استان بتوانیم تعدادی تبلت و وسایل الکترونیکی جهت آموزش مجازی به دانش‌آموزان کم‌برخوردار اهدا کنیم.»
در سیستان و بلوچستان هم توزیع بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ سبد غذایی و لوازم‌التحریر توسط سپاه پاسداران در شمال استان آغاز شده است.
سرهنگ پاسدار داود شهرکی فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی با اشاره به اینکه در راستای رفع محرومیت و همچنین تأمین بخشی از نیاز خانواده‌های سیستانی که اکثر آن‌ها نیز به دلیل بیماری کرونا دچار وضعیت بد اقتصادی شده‌اند، کار توزیع ۲ هزار سبد غذایی در مناطق محروم آغاز شده، گفت: «ارزش تقریبی این مقدار سبد کالا ۶ میلیارد ریال برآورد شده که در مناطق محروم به طور عادلانه توزیع می‌شود.»
وی ادامه داد: «همچنین تعداد هزار و ۸۰۰ بسته لوازم‌التحریر نیز در بین دانش‌آموزان مناطق محروم کل سیستان در حال توزیع است و ارزش تقریبی این مقدار نیز ۲ میلیارد ریال برآورد شده است.» فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی خاطرنشان کرد: «به دنبال آن هستیم که ظرفیت توزیع سبد غذایی و لوازم‌التحریر را با توجه به محرومیتی که وجود دارد بیشتر کنیم تا خانواده‌های بیشتری از این خدمات بهره ببرند.»
جهیزیه‌ای برای خوشبختی جوانان بی‌بضاعت
فارسی‌ها در کنار بسته‌های معیشتی و لوازم‌التحریر، جوانان را هم فراموش نکرده و با آماده‌سازی ۳۵ سِری جهیزیه آن‌ها را به اقشار محروم استان هدیه کردند. روز جمعه گذشته بود که آیین اهدای ۱۱ هزار بسته معیشتی و ۳۵ سِری جهیزیه به اقشار محروم استان فارس در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) برگزار شد و سردار بوعلی فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه در این مرحله از رزمایش و به خاطر همزمانی آن با آغاز سال تحصیلی اهدای بیش از ۳۲ هزار بسته لوازم‌التحریر و همچنین ۲۷ هزار بسته پوشاک به دانش‌آموزان و اقشار محروم استان فارس آغاز شده است، گفت: «در مرحله اول نهضت کمک مؤمنانه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار بسته معیشتی و در مرحله دوم از عید غدیر تاکنون بیش از یک میلیون بسته معیشتی بین اقشار محروم استان فارس توزیع شده است.»
وی با بیان اینکه مردم و خیرین استان فارس در نهضت کمک مؤمنانه عملکرد درخشانی داشته‌اند، به اهدای بیش از ۲۷ هزار کارت هدیه نقدی به خانواده‌های محروم استان نیز اشاره کرده و ادامه داد: «بسته‌های معیشتی و اقلام اهدایی به اقشار محروم در قالب نهضت کمک مؤمنانه با هم‌افزایی ظرفیت‌ها و مشارکت مردم، نهاد‌ها و خیرین استان فارس تهیه و توزیع می‌شوند و در همین راستا ۳۵ سِری جهیزیه به جوانان در شرف ازدواج که در خانواده‌های کم‌برخوردار حضور داشتند هدیه شد.» در شمال شرق کشور و در خراسان شمالی که چند ماهی است کمک به نیازمندان در دستور کار نیرو‌های بسیجی و جهادگران قرار گرفته، در سومین مرحله از رزمایش مواسات و همدلی در سطح شهرستان رازوجرگلان بیش از ۵۰۰ بسته معیشتی به ارزش ریالی هر کدام ۲ میلیون ریال آماده و در میان خانواده‌های کم‌برخوردار توزیع شد.
حجت‌الاسلام نادعلیزاده، امام جمعه مرکز شهرستان راز و جرگلان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به مستمندان، نیازمندان و فقرا که موجب اجرای رزمایش مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه شد، گفت: «در ادامه این رزمایش و در مرحله سوم آنکه مصادف با دهه آخر ماه صفر بود، با همکاری سپاه شهرستان، خیرین، گروه‌های جهادی، کمیته امداد، آموزش و پرورش، بهزیستی و نهاد‌های دیگر بیش از ۵۰۰ بسته معیشتی که هر کدام به ارزش ۲ میلیون ریال شامل برنج، حبوبات، روغن، ماکارونی و دیگر مایحتاج یک خانواده آماده و در میان نیازمندان توزیع شد.»
وی تاکید کرد: «در این مرحله از رزمایش توزیع بیش از ۲۴۰۰ کیف و لوازم‌التحریر و همچنین ۸ هزار پرس غذای گرم و ذبح یک رأس دام سنگین و توزیع گوشت آن در بین آسیب‌دیدگان از کرونا و خانواده‌های محروم صورت گرفت.»