وزیر بهداشت: مردم نسبتاً افسرده‌ای داریم؛ هنرمندان به کمک بیایند

با دل خونین لب خندان بیاور...
آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: وزیر بهداشت در جمع تعدادی از هنرمندان با بیان اینکه در جریان شیوع کرونا، ما و همکاران‌مان روزهای تنهایی و غم‌انگیزی را گذراندیم، گفته است: «در حال حاضر مردم نسبتا افسرده‌ای داریم و روان‌های پریشان می‌تواند مشکلات جامعه را رقم بزند. به هر حال دلمردگی و افسردگی جزئی از زندگی مردم ما شده حتی قبل از کرونا».
خوب نبودن حال مردم هزار و یک دلیل دارد که یکی را می‌گوییم و باقی را سانسور می‌کنیم؛«معیشت». اما بقیه ی کلام وزیر بهداشت حاوی حقیقتی تلخ است. نمکی افزوده: «ما در طول سال‌های گذشته کمتر لحظه‌های فرحبخش و نشاط‌آور را برای مردم‌ فراهم کردیم. طنزهای مان هم بیش‌تر مبتذل بوده تا طنز نشاط‌آور مثبت. امروز اما جامعه با توجه به این انزوا و ایزولاسیون و فاصله‌گذاری، مواجه است و اصحاب هنر در لطافت این شرایط زمخت می‌توانند کمک زیادی انجام دهند». خلاصه این که او از هنرمندان خواست تا در این شرایط با خلق آثار مختلف هنری، به کمک مردم بیایند و به‌ویژه با هشدار نسبت به اینکه کودکان در حال تمرین مهرگریزی هستند، خواست تا این گروه مورد توجه‌ی ویژه‌تری قرار گیرند.
1ـ جماعت هنرمند، خود از مردم‌اند یعنی وقتی مردم حال و روز خوبی ندارند قطعاً وضعیت هنرمندان به مراتب می‌تواند وخیم‌تر باشد.


2ـ این که مردم روزگاری بد را سپری می‌کنند در کنار این مسئله که طنز فاخر نداشته‌ایم و طنز به ابتذال کشیده شده خود موید این مسئله است که گویی راست گفته‌اند که هیچ چیز سر جایی که باید باشد نیست.
3ـ وزیری که به این خوب اوضاع و احوال مردمان زمانه و نیاز به شادی را درک کرده است بهتر نبود راهی برای برون رفت هنرمندان از مشکلاتی که دارند پیدا می‌کرد و سپس همین هنرمندان را تجهیز شده به جنگ پریشانی‌ها می‌فرستاد، هنرمندانی که گاهی مصداق بارز «به نان شب محتاج شده اند؟»
4ـ وزیری که به این خوبی پریشانی مردم را می‌داند آیا نمی‌داند برخی از همان دلنوشته‌ها و گلایه‌های به بیرون درز کرده از در و دیوار پاستور، همان مردم پریشان خاطر را
پریشان خاطرتر کرد؟
5ـ از این توضیح و تذکرها گذشته، خوب است بخشی از بودجه کرونا به واقع صرف تولید آثار مفرح و شادی بخش شود.جامعه
کرونا زده گرفتار در چنبره ی گرانی‌ها و بی‌تدبیری‌ها در کنار نان به حال خوش هم نیاز دارد.
6ـ هفت قرن پس از حافط بازهم رسیدیم به نقطه ی:« با دل خونین لب خندان بیاور همچو جام!» اما وزیر بهداشت بداند یا نداند، هنرمندان واقعی هرگز از مردم غافل نبوده‌اند حتی اگر خود در هزار و یک مشکل غوطه می‌خورده اند... همین پنج شنبه بود که آفتاب یزد از متصدیان و مدیران و دست اندرکاران خواست تا از هنرمندانی که هنرمندند و صاحب هنر حمایت کند تا در ایستگاه‌های مترو لحظاتی را برای مردم شادی خلق کنند و زنگار غم بزدایند... بسم الله! وزیر بهداشت چراغ نخست را روشن کند.