افتتاح بزرگترین تصفیه خانه کشور



گروه اقتصادی: ایستگاه سی‌ام؛ پرهیز از نومید کردن مردم! رئیس جمهوری در سی‌امین هفته از افتتاح طرح‌های عظیم ملی بالاترین خیانت به مردم ایران را در وسط میدان جنگ در برابر امریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه سخنانی دانست که می‌خواهد مردم را ناامید، مأیوس و روحیه آنان را تخریب کند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از ۳پروژه زیربنایی وزارت نیرو، دولت را خط مقدم این نبرد دانست و یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید را سرمایه‌گذاری ویژه و گسترده در بخش آب برشمرد و ادامه داد: آنهایی که نسبت به دولت ایراد و نقد دارند، حتماً خدمات دولت را هم مد نظر قرار دهند چرا که فراموش کردن خدمات، با انصاف و اخلاق سازگاری ندارد. وی با اشاره به اینکه ممکن است دولت اشکال و ایرادی داشته باشد، اذعان کرد: اما فراموش کردن خدمات نمی‌تواند با انصاف و اخلاق سازگاری داشته باشد.
بهره‌برداری از 3 هزار و 340 میلیارد تومان پروژه


پروژه‌های بهره‌برداری شده در روز پنجشنبه استان تهران شامل «تصفیه‌خانه ششم آب تهران» با سرمایه‌گذاری 485 میلیارد تومان، «طرح بزرگ رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران» (سامانه آبرسانی غرب، سامانه آبرسانی به شهر جدید پرند، سامانه آبرسانی شمال شرق) با اعتباری بالغ بر 490 میلیارد تومان و پروژه سوم در استان هرمزگان شامل «واحد 2 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم» با سرمایه‌گذاری دو هزار و 365 میلیارد تومان بود.رئیس جمهوری با اشاره به بهره‌برداری از این طرح‌ها که حدود 3 هزار و 340 میلیارد تومان هزینه آن برآورد می‌شد، گفت: بسیار خوشحالم که به‌طور منظم طی هفته‌های سال 1399 علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که بود، افتتاح بسیار مهم و بزرگی رقم خورد.
وی ادامه داد: مسأله آب اهمیت زیادی دارد و مردم عزیز تهران بدانند برای اینکه این آب در‌اختیار آنها قرار بگیرد، 9 هزار کیلومتر لوله‌کشی آب انجام شده است. تصفیه‌خانه‌های عظیم و بزرگی در این شهر به پا شده که تصفیه‌خانه ششم اکنون و تصفیه‌خانه هفتم هم سال گذشته افتتاح شد تا مردم عزیز تهران در طول سال یک میلیارد متر مکعب تا یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب مصرف کنند که البته رقم بسیار بزرگی است.
روحانی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد این آب، از آب‌های سطحی است، اذعان کرد: یعنی بهترین کیفیت آب را دارد. در شهرهای بزرگ دنیا کمتر سراغ داریم که مردم بتوانند آبی با این کیفیت مصرف کنند و کیفیت آب، همان کیفیت آب بطری‌هایی است که از فروشگاه‌ها می‌خریم و یا حتی بهتر از آن است. بنابراین خیلی مهم است که بهترین آب در اختیار مردم تهران قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه آب در تهران یکی از باکیفیت‌ترین آب‌ها در سطح دنیا است، ادامه داد: باید برای مصرف آب حتماً برنامه‌ریزی کنیم و فرهنگ خوب مصرف کردن یا کم‌مصرف کردن آب باید مدنظرمان باشد. این حرکت فرهنگی می‌تواند زحمات را تکمیل کند. سدهای مختلف در اطراف تهران احداث شده که این سدها آب را جمع می‌کند و منتقل می‌شود به تصفیه‌خانه‌ها و بعد با پمپاژهای مختلف به سطح شهر انتقال می‌یابد تا در اختیار مردم قرار بگیرد.
سرمایه‌گذاری ویژه روی آب، یکی از افتخارات دولت است
رئیس جمهوری یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم را سرمایه‌گذاری ویژه روی آب دانست و گفت: می‌توان در جلسه‌ای همه توانمندی‌هایی  را که بخش دولتی و خصوصی در حوزه‌های مختلف آب آشامیدن، صنعت و کشاورزی به‌کار گرفته‌اند، توضیح داده و بگوییم در این دولت چه کارهای عظیم و بزرگی چه برای  آشامیدن و چه برای امنیت غذایی مردم که آب کشاورزی است و چه برای حرکت صنعتی کشور و چه برای محیط زیست انجام گرفته است. وی ادامه داد: دو افتخار بزرگ داریم که در هفته‌های آینده و ان‌شاء‌الله تا پایان سال به افتتاح خواهیم رساند. یکی از آن دو شاید به این زودی‌ها باشد و آن انتقال آب از خلیج فارس به فلات قاره ایران است که احتمالاً هفته آینده یا هفته‌های آینده، افتتاح می‌شود و این طرح یکی از کارهای بسیار عظیم و بزرگی است که آب شیرین می‌شود و به فلات‌ قاره، سیرجان، کرمان و بعد یزد منتقل می‌شود این یکی از برنامه‌ریزی‌های بسیار مهمی بوده که این دولت انجام داده و به بخش خصوصی کمک کرده است. البته این طرح شیرین کردن آب و انتقال آن به عهده بخش خصوصی است. دولت و صندوق در این زمینه‌ها کمک کرده است و ان‌شاء‌الله به افتتاح می‌رسد.روحانی درباره احیای دریاچه ارومیه نیز بیان کرد: همچنین مسأله احیای دریاچه ارومیه که همین امسال آن هم به افتتاح می‌رسد و از یک تونل بسیار عظیمی آب به این دریاچه وارد می‌شود و می‌توانیم به مردم قول دهیم که این دریاچه در ماه‌ها و سال‌های آینده به نقطه مطلوب خودش می‌رسد.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در زمینه آب، کار بسیار عظیم و بزرگی بحمدالله انجام گرفته، اظهار کرد: وزیر کشاورزی به من اطلاع داده که 25 هزار هکتار از 50 هزار هکتار زمینی که در غرب کشور برای کانال‌کشی تصمیم‌گیری شده، برای افتتاح آماده است و این کار عظیم و بزرگی است که انجام می‌گیرد. همان‌طور که در این روزها سختی‌هایی به‌خاطر فشار تحریم بر زندگی مردم داریم اما در عین حال کارهای بزرگی هم انجام می‌گیرد.
سه بخش بی‌تفاوت به تحریم
«تحریم نتوانسته ما را بشکند؛ تحریم مردم را اذیت کرده و در فشار قرار داده است اما می‌توانیم بگوییم که  تحریم در کشاورزی، آب و برق تقریباً  بی‌تأثیر بوده است. نمی‌توانیم بگوییم به طور کامل بی‌تأثیر بوده، ولی در طول این 7 سال طرح‌های مهمی که مد نظر بوده با کمی سختی و فشار و تأخیر به افتتاح رسانیدیم و این افتخار بزرگی برای صنعت آب و برق کشور است.»
رئیس جمهوری با بیان این مطلب، اظهار کرد: در صنایع معدنی، طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش آمدیم و در تحول راه‌آهن و جاده و بندر و مسکن طبق چارچوب‌هایی که مد نظر بوده با سختی‌ها پیش آمدیم. یعنی مردم بدانند که تحریم نتوانسته ما را تسلیم کند. تحریم نتوانسته ما را وادار کند به اینکه طرح توسعه را زمین بگذاریم. این طرح‌ها را با سختی ادامه دادیم و مطمئنم مردم عزیز از این مشکلات عبور خواهند کرد.
روحانی با تأکید بر اینکه دشمنان بدانند تحریم نتوانسته ما را تسلیم و طرح‌های پرشتاب توسعه ایران اسلامی را متوقف کند تصریح کرد: بحمدالله شاهد بودیم که در طول این چند سال، بیش از 19هزار میلیارد تومان برای بخش آب و برق در تهران سرمایه‌گذاری شده است؛ کارهای بزرگی برای احداث تصفیه‌خانه‌ها و شبکه فاضلاب در کشور و تهران انجام می‌گیرد تا این آب را حفظ کنیم. آب نعمتی است که در اختیار ما است و باید به دلیل خشکسالی کشورمان، قدردان این نعمت باشیم؛ یکی از راه‌‌ها در این زمینه این است که از پساب‌ها به درستی استفاده شود.
وی ادامه داد: تصفیه‌خانه‌هایی که برای فاضلاب ایجاد می‌شود بسیار اهمیت دارد. در همین تهران اگر همه پساب‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد و طرح‌های فاضلاب را تکمیل کنیم 250 میلیون متر مکعب آب در اختیار کشاورزی قرار می‌گیرد و این بسیار مهم است. بنابراین این طرح‌ها به خوبی انجام می‌گیرد و از وزارت نیرو تشکر می‌کنم. به‌خاطر اینکه هفته به هفته افتتاح‌های مهمی در سراسر کشور دارد و ان‌شاء‌الله این روند و تلاش را ادامه خواهیم داد.
بی‌اعتنایی دولت به حاشیه‌سازی‌ها
رئیس جمهوری خطاب به مردم کشور اظهار کرد: دولت با همان روحیه روز اول با اینکه شرایط ما در روزهای 94 و 95 با امروز متفاوت است اما با همان روحیه و بی‌اعتنا به حاشیه‌سازی‌ها، همه به کمک مردم و بخش خصوصی باید دست به دست هم دهیم و بتوانیم طرح‌های توسعه کشور و طرح جهش تولیدی را که امسال مد نظر است  اجرایی و عملیاتی کنیم. وی در پایان سخنان خود گفت: امروز بحمدالله صادرکننده برق و خدمات در زمینه سدسازی و نیروگاهی هستیم و این یکی از افتخارات بزرگ ما است و ان‌شاء‌الله با کمک مردم مسیر توسعه ایران تا پایان این دولت و دولت‌های بعد ادامه خواهد یافت.
سرمایه‌گذاری 19 هزار و 500 میلیارد تومان برای تهران
وزیر نیرو نیز در آیین افتتاح پروژه‌های بیست و ششمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از بهره‌برداری 124 پروژه در قالب این پویش از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: تاکنون در دولت تدبیر و امید 19 هزار و 500 میلیارد تومان در بخش‌های آب و برق تهران سرمایه‌گذاری شده است.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» در آیین افتتاح 3 پروژه صنعت آب و برق استان‌های تهران و هرمزگان اظهار کرد: از این تعداد 7 پروژه ساز و کاری و 117 پروژه ساخت و‌سازی در مجموع با سرمایه‌گذاری 31 هزار و 780 میلیارد تومان است. آنچه می‌ماند 126 پروژه دیگر با سرمایه‌گذاری 18 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. وی با اشاره به بهره‌برداری از 4 پروژه در تهران در زمینه آبرسانی و یک پروژه مهم در هرمزگان در زمینه تولید برق در روز پنجشنبه، افزود: تأمین آب شرب شهرهای بزرگ همواره دغدغه دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بوده است و تهران بزرگ به عنوان یک ابرشهر از شهرهای پرجمعیت دنیاست. وزیر نیرو گفت: امروز در حالی که از جمعیت حدود 7.5 میلیارد نفری کره زمین اعلام می‌شود که در شهرها 96 درصد پوشش دسترسی به آب وجود دارد، حدود 4 برابر کل جمعیت ایران در جهان هنوز در شهرها به آب دسترسی ندارند، اما به برکت جمهوری اسلامی با فعالیت‌هایی که توسط خود مردم صورت گرفته در تهران و سایر شهرها دسترسی 100 درصدی داریم. اردکانیان افزود: تأمین آب باکیفیت تهران برای جمعیت وسیع این ابرشهر توفیق بسیار بزرگی است که حاصل شده است. در تهران، دولت تدبیر و امید افتخار این را داشته که در 7 سال گذشته در صنعت آب و برق حدود 19 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند. 11 هزار میلیارد تومان از این مجموع در صنعت آب و مابقی در صنعت برق است.

یک افتتاح حیاتی برای تأمین آب تهران

طرح های تصفیه خانه ششم آب تهران با ظرفیت ۷۵ هزار لیتر در ثانیه، ۳سامانه اصلی و بزرگ طرح رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران و واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت تولید ۱۷۵ مگاوات طرح‌های مهم و کلیدی افتتاح شده در صنعت آب و برق و طی هفته بیست و ششم پویش بودند تصفیه‌خانه بزرگ ششم، تهران را برای پیک آبی سال آتی آماده می‌کند.وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری از تصفیه‌خانه بزرگ ششم تهران توضیح داد: قرار گرفتن در بالاترین نقطه شهر ویژگی این تصفیه‌خانه بوده و با استفاده از آن حدود 30 درصد انرژی برق را که برای پمپاژ آب از سایر تصفیه‌خانه‌ها برای شمال غرب و غرب تهران استفاده می‌کردیم صرفه‌جویی می‌کنیم. وی افزود: با این طرح‌ها 5 منطقه تهران از این امکان برخوردار شدند و با سه سامانه آبرسانی در مناطق 5، 9، 18، 21 و 22 تهران و همچنین شهر پرند این دسترسی فراهم شد. عملیات تصفیه‌خانه ششم از سال 86 آغاز شد؛ قرار بود با فاینانس خارجی اجرا شود، اما این مسیر بعد از مدتی به نتیجه نرسید، دوباره برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرد و به سمت منابع و بودجه عمومی رو آوردیم و کار شروع شد، اما طبیعتاً آهنگ سریعی نداشت. با این حال با هماهنگی‌های انجام شده در دوسال اخیر به نقطه افتتاح این تصفیه‌خانه رسیدیم.