نطق اتحاد بایدن علیه اختلاف ترامپ

گروه بین‌الملل- مهدی یزدی: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از یک رقابت تنگاتنگ میان «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» با پیروزی نامزد دموکرات به پایان رسید؛ یک پیروزی با میزان آرایی که گفته می‌شود در تاریخ انتخابات ایالات متحده بی‌سابقه بوده است. جو بایدن در اولین سخنرانی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت می‌خواهد کاری کند که آمریکا دوباره در جهان احترام پیدا کند.به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در سخنرانی بعد از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آمریکا، گفت: انتخابات تمام شده و مسئولیتی به عهده من گذاشته شده است. حالا باید به فکر مبارزه با کرونا باشیم. کمیته ویژه ای از دوشنبه تشکیل خواهم داد که مبنای کارش علم خواهد بود.
جو بایدن گفت: مردم کشور نظر خود را گفته‌اند. آنها ما را به یک پیروزی روشن رسانده‌اند؛ یک پیروزی قانع کننده، یک پیروزی برای ما مردم. او گفت که بیشترین آرای عمومی را در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورده است.
او خواستار همکاری دو حزب برای حل مشکلات شد و گفت که می‌خواهد کاری کند که آمریکا دوباره در جهان احترام پیدا کند.
او مبارزه با تبعیض نژادی را یکی از اهداف دولت خود خواند و سپس خطاب به هواداران ترامپ گفت: بیایید به هم فرصت بدهیم. وقتش است شعارهای تند را کنار بگذاریم، شعله را پایین بکشیم، همدیگر را ببینیم، باز به هم گوش کنیم... با مخالفان خود مثل دشمن رفتار نکنیم.


بایدن گفت: آمریکا همیشه از نقاط عطف گذشته و زیر فشار آنها شکل گرفته، لحظاتی در زمان که تصمیم‌های سخت درباره این گرفته‌ایم که ماهیت ما چیست و چه می‌خواهیم باشیم. لینکلن در ۱۸۶۰ برای نجات کشور آمد، رزولت در ۱۹۳۲ به کشوری گرفتار قول توافقی نوین را داد، جان اف کندی در ۱۹۶۰ قول مرزهای تازه (ماموریت ماه) را داد و وقتی باراک اوباما با پیروزی در انتخابات تاریخ آفرید گفت «بله می‌توانیم.»
پیش از سخنرانی بایدن، کامالا هریس که برای معرفی رییس جمهور منتخب در جایگاه قرار گرفته بود، «از همه کسانی که با دادن رای امسال را به یکی از پرمشارکت ترین انتخابات آمریکا تبدیل کردند» تشکر کرد.
هریس گفت: شما امید، اتحاد، درستکاری، علم و بله حقیقت را انتخابات کرده‌اید. شما جو بایدن را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب کرده‌اید. او افزود: من اولین زنی هستم که معاون رئیس جمهور می‌شوم اما آخرین نخواهم بود.
لغو فرمان‌های ترامپ
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند جو بایدن، رئیس جمهور منتخب این کشور برنامه ریزی می‌کند تا به مجرد شروع ریاست جمهوری خود با صدور دستورات اجرایی چندین سیاست اجرا شده از سوی دونالد ترامپ را ملغی کند.
به گزارش پایگاه هیل، افراد نزدیک به برنامه‌های جو بایدن به واشنگتن پست گفتند، او در همین راستا برای پیوستن مجدد کشورش به توافقات تغییرات آب و هوایی پاریس که روز چهارشنبه آمریکا رسما آن را ترک کرد، برنامه‌ریزی می‌کند. او همچنان بر اساس گزارشها برنامه ریزی کرده تا خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی که قرار است از ششم ژوئیه ۲۰۲۱ اجرایی شود را لغو کند.
به نوشت واشنگتن پست، بایدن در عین حال می‌خواهد فورا ممنوعیتهای مهاجرتی دونالد ترامپ که بسیاری از کشورهای مسلمان جهان را هدف گرفت فسخ کرده و برنامه به تعویق انداختن استرداد مهاجران غیرقانونی کودک را مجددا اجرایی کند. بایدن در طول کمپینش متعهد شده به اینکه از اولین روز دولتش اقدام در قبال تمامی این مسائل را شروع کند.
بایدن حتی با وجود اینکه شنبه برنده انتخابات اعلام شد اما برنامه‌ریزی برای انتقال قدرت را از قبل از آن شروع کرده بود. نیویورک تایمز جمعه گزارش کرد، او برنامه‌ریزی کرده تا انتخابهایشان برای مناصب کابینه را حوالی عید شکرگزاری اعلام کند.
رئیس جمهوری منتخب آمریکا در سخنرانی در ویلمینگتون دلاور پیام‌هایی در خصوص اقداماتی که تیمش در نظر دارد فرستاد و گفت: در حالی که ما منتظر نتایج نهایی هستیم می‌خواهم مردم بدانند که برای انجام دادن کارها منتظر نیستیم.
یک منبع به هیل گفت، تیم انتقال قدرت جو بایدن تحت رهبری تد کافمن، همپیمان پر سابقه و رئیس دفتر سابقش قرار دارد.
فهرست احتمالی کابینه
معاون پیشین باراک اوباما که به‌زودی قدرت را در کاخ سفید به دست می‌گیرد برای انتخاب وزیر خارجه دولت احتمالی خود علاوه بر سابقه گزینه‌های مورد نظرش احتمالا معیارهایی دیگری همچون بخت نامزد سمت وزارت خارجه برای کسب رای اعتماد مجلس سنا، جلب نظر جناح‌های مختلف حزب دموکرات از جمله جناح پیشرو و عمل به وعده معرفی کابینه‌ای متفاوت با حضور زنان و اقلیت‌های نژادی را در نظر خواهد داشت. لیست بالقوه از کارکنان کاخ سفید که پولیتیکو منتشر کرده است، متشکل از چهره‌های آفریقایی آمریکایی‌، آسیایی آمریکایی و آمریکایی‌های لاتین‌تبار و همچنین بومی‌های آمریکاست. این فهرست همچنین شامل سیاستمداران مسن و جوان است.
اصلی‌ترین گزینه‌ها برای وزارت خارجه کابینه بایدن شامل خانم «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی سابق باراک اوباما، «آنتونی بلینکن» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، سناتورها «کریس کونز» و «کریس مورفی» و «ویلیام برنز» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا و سفیر سابق واشنگتن در مسکو برای پست وزارت امور خارجه می‌شود.
گروهی از هواداران کریس کونز از هم‌اکنون سندی پنج صفحه‌ای در تشریح دلایل لزوم انتخاب او به عنوان وزیر خارجه دولت جو بایدن تهیه کرده‌اند. کریس کونز مانند جو بایدن در عرصه سیاست ایالت دلاور در شمال شرقی آمریکا فعالیت کرده است. 
او اکنون یکی از دو نماینده این ایالت در مجلس سنای ایالات متحده است. کرسی کریس کونز در مجلس سنا زمانی در اختیار جو بایدن بود.
از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» در دولت باراک اوباما سمت‌های مهمی را تجربه کرد. او در ابتدا مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهوری یعنی جو بایدن بود. پس از آن به عنوان معاون سوزان رایس در مقام معاونت مشاور امنیت ملی ایالات متحده مشغول به کار شد. او در نهایت در دو سال پایانی دولت باراک اوباما معاون جان کری در وزارت خارجه آمریکا بود. آنتونی بلینکن، ۵۸ ساله هم‌اکنون یکی از اعضای ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن است. او سابقه فعالیت در دولت‌های بیل کلینتون و باراک اوباما را دارد. هر چند از او به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت خارجه یاد شده است اما انتظار می‌رود که جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال فعالیت آنتونی بلینکن در مقام مشاور امنیت ملی در کاخ سفید باشد. برای پنتاگون ، لیست نشریه پولیتیکو همچنین شامل نام خانم «میشل فلورنوی» معاون سابق وزیر دفاع و سناتورها خانم «تمی داکورث» و «جک رید» برای پست وزارت دفاع آمریکا می‌شود.
نشریه پولیتیکو برای وزارت خزانه‌داری  از خانم «سارا راسکین» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، خانم «لایل براینارد»  عضو هیات بانک مرکزی آمریکا، سناتور «الیزابت وارن»، «راجر فرگوسن» عضو سابق هیات بانک مرکزی آمریکا، خانم «ملودی‌هابسون» مدیر اجرایی یک شرکت سرمایه‌گذاری و «رافائل بوستیک» مدیر بانک مرکزی آمریکا در شعبه آتلانتا به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت خزانه‌داری آمریکا نام برده است.
این نشریه همچنین برای وزیر امنیت داخلی جو بایدن، از «الخاندرو مایورکاس» معاون پیشین وزیر امنیت داخلی یا «هاویر بیسرا» دادستان کل کالیفرنیا به عنوان رقبای احتمالی نام برده است. نام «هاویر بیسرا» همچنین ممکن است در میان رقبای پست دادستان کل در کنار خانم «سالی ییتس» معاون سابق دادستان کل، «تام پرز» معاون سابق وزیر کار و سناتور «داگ جونز» دیده شود.   
در میان انتخاب‌های احتمالی دولت بایدن، «پیت بوتجج» شهردار سابق و نامزد سابق دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ انتظار می‌رود یک پست ملی را بر عهده بگیرد و پست سفیر آمریکا در سازمان ملل یکی از پست‌های احتمالی است. البته به نظر می‌رسد در حال حاضر محتمل‌ترین پست برای این رقیب سابق بایدن، وزارت امور کهنه‌سربازان باشد.