کیت ایرانی تشخیص سریع کرونا رونمایی شد


کیت ایرانی تشخیص سریع مبتنی بر آنتی ژن کرونا که در مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می تواند مبتلایان به کرونا را شناسایی کند، با حضور معاون اول رییس جمهوری رونمایی شد.
مراسم رونمایی از کیت ایرانی تشخیص سریع مبتنی بر آنتی ژن کرونا روز سه شنبه با حضور اسحاق جهانگیری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا مخبر دزفولی رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران برگزار شد.
از اواخر سال گذشته که کرونا شروع شد، کار در بحث کیت های تشخیصی کرونا آغاز و سپس تولید نسل جدید کیت تشخیصی انجام شد. این کیت ظرف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می تواند شناسایی افراد مبتلا را انجام دهد. این کیت عملکرد مشابه تست های تشخیصی پی سی آر دارد.
این کیت قیمت بسیار پایین تری در مقایسه به کیت های موجود در بازار دارد و قیمت آن حدود ۳۰ درصد کیت پی سی آر در بازار است. این محصول فناورانه می تواند صرفه جویی ارزی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح و بهره برداری از خط تولید کیت تشخیص سریع ویروس کرونا که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) راه اندازی شده افزود: متاسفانه آنها از کثیفترین کارهای ضد انسانی پرهیز نکردند و مانع از ارسال ملزومات شدند که پول آن پرداخت شده بود و برای حمل با هواپیما در انتظار بارگیری قرار داشت. حتی گزارش دادند که در کشور کره جنوبی که بیش از ۷ میلیارد دلار پول داشتیم توافقاتی با وزارت خزانه داری آمریکا برای ارسال دارو انجام شده بود و موافقت اولیه را اعلام کرده بودند اما هنگام حمل آن اعلام کردند که دوباره آمریکاییها با ارسال دارو مخالفت کردند. وی افزود: ما با چنین دولتی روبه رو هستیم. مدیران و کادر پزشکی کشور ما موفق شدند در شرایط کرونایی این بیماری را تا حد ممکن کنترل کنند. این در حالی بود که وضعیت کشورهای اروپایی و آمریکایی که از همه این امکانات برخوردار هستند بهتر از ما نیست. جهانگیری گفت: ایثارگری و نوع دوستی مردم ما در این برهه حساس خود را نشان داد و رو سیاهی برای دولت آمریکا و شخص ترامپ باقی خواهد ماند که چنین اقدامات ضد انسانی انجام دادند. به همین دلیل است که وقتی این شخص مفتضحانه از سوی مردم آمریکا کنار زده میشود، مردم کشور ما خوشحال میشوند. وی گفت: افتتاح این خط کاری بزرگ، علمی و دانش بنیان است که کشور به شدت به آن نیاز دارد و به همه محققان، دانشمندان و فرهیختگانی که در این کار بزرگ مشارکت داشتند تبریک میگویم. جهانگیری با اشاره به اینکه در مقطع کنونی یکی از دغدغههای مشترک ملت ایران موضوع ویروس کرونا و پیامدهای آن است، گفت: افتتاح خط تولید کیت تشخیص سریع ویروس کرونا اقدامی موثر در جهت تشخیص و شناسایی سریع و قطع زنجیره این بیماری است. معاون اول رییس جمهوری گفت: بهره برداری از این طرح در جهت جهش علمی، فناوری و تقویت شرکتهای دانش بنیان است. وی با بیان اینکه ایران در یک شرایط خطیر و حساسی قرار دارد، گفت: همه آحاد ملت ایران متوجه شرایط سخت مواجهه با کرونا قرار دارند و اخبار آن را با حساسیت دنبال میکنند. همین طور همه نهادهای مسئول و مدیریتی به دنبال چاره و راهگشایی هستند تا این شرایط را به بهترین نحو کنترل کنند.

جهانگیری با ابراز تاسف از آمار اعلام شده در خصوص مبتلایان و درگذشتگان کرونا گفت: باید حتما برای مقابله با کرونا بیش از پیش چاره اندیشی کنیم، همانطور که در ابتدای شیوع این بیماری اعلام شد که کرونا بیماری نوظهور و عالم گیر است و هر چه زمان پیش می رود خبرهای جدیدی از عملکرد این ویروس توسط محققان و دانشمندان مشخص میشود، مهم است که مدیریت مقابله با کرونا با اتکا به تصمیمات روزآمد و نیز جامع بتواند برنامه ریزی مناسبی در این خصوص انجام دهد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: باید در کنار این تصمیمات تدبیر لازم برای کمک به آسیب دیدگان اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا نظیر بیکاری و مسائل معیشتی اتخاذ شود. امروز پیش از این مراسم در جلسه ستاد اقتصادی دولت که به ریاست رییس جمهوری برگزار شد به دنبال راهکارهایی بودیم تا در این شرایط سخت تحریم و محدودیتها بتوانیم به اقشار نیازمند کمکهای معیشتی انجام دهیم. وی افزود: به مردم اطمینان میدهم که دولت و نهادهای حاکمیتی تلاش میکنند که با کمکهای بلاعوض و اعطای وامهای قرض الحسنه، فشار اقتصادی را بر اقشار آسیب دیده کمتر کنند و امیدوارم خیرین و بخشهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز در این زمینه به دولت کمک کنند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: کار بزرگی که در این مقطع انجام شده فرهنگ سازی و اعتماد به شرکتهای دانش بنیان در کشور است. امروز این موضوع به گفتمان رسمی تبدیل شده به طوری که در جلسه روز گذشته در بانک مرکزی در فهرست بخشهایی که تسهیلات به آنها پرداخت میشود سرفصل جدیدی برای نخستین بار با عنوان تسهیلات شرکتهای دانش بنیان باز کرده بودند. وی تاکید کرد: کارهای تحقیقاتی و علمی برای ملزومات پزشکی و دارویی باید مستمر و تا پایان کار انجام شود. امروز اکثر داروهای مورد نیاز در مواجهه با کرونا در کشور تولید میشود تا بخش بهداشت، درمان دغدغهای از این بابت نداشته باشند. باید به مردم اطمینان داد و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به دنبال آن باشد که برای تولید واکسن تلاش مجدانهای انجام میدهد و من نیز به عنوان خدمتگزار شما در ارتباط با این موضوع همواره وقت خواهم گذاشت. این موضوع به طور جدی باید در دستور کار همه گروههای علمی و تحقیقاتی باشد. خبرهای خوش در این خصوص وجود دارد که ان شاءاله بتوانیم دغدغه مردم را مرتفع کنیم. جهانگیری افزود: البته اگر واکسن کرونا در دنیا زودتر از داخل کشور تولید شود با تمام توان برای خرید آن اقدام خواهیم کرد. در این زمینه منابع مالی لازم وجود دارد و با وجود همه محدودیتها به دلیل آنکه اولویت کشور است پول آن را برای خرید تهیه خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که بگویند واکسن کرونا در گوشهای از دنیا تولید شده و مردم ایران به خاطر مسائل مالی به آن دسترسی ندارند. آن قدر توان داریم که بتوانیم منابع ارزی را به هر کجای دنیا ارسال کرده و واکسن را به کشور بیاوریم.

معاون اول رییس جمهوری در خصوص مصوبات ستاد ملی کرونا گفت: باید کاری کنیم همه صاحب نظران در این حوزه نظراتشان شنیده شود، تشکیل اتاقهای فکر و گروههای مشاوره میتواند در این خصوص تاثیرگذار باشد تا همه احساس کنند که در این کار بزرگ نظراتشان مورد توجه قرار گرفته است.