امکان تست و ارائه داروی رایگان کرونا به زودی فراهم می شود


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری، در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره درمان سرپایی و ارائه داروی رایگان به بیماران کرونایی گفت: وزارت بهداشت یک بازنگری کرده است تا بتواند در حوزه درمان‌های سرپایی بیماران مراقبت بهتری کند. ما مشاهده کردیم که اگر دارو‌های آنتی‌وایرال (ضد ویروس) در فاز ابتدایی به بیماران داده شود، به احتمال بسیار زیاد می‌تواند از شدت بیماری بعد از 6 الی 7 روز پیشگیری ‌کند که این موضوع با دانشگاه‌ها مطرح و اجازه داده شده است که دارو‌هایی مانند اکتمرا، کلترا، هیدروکسی کلروکین، ایورمکتین که ضد انگل است و فاویپیراویر در مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته پیشنهادی دانشگاه‌ها در دسترس باشد و حتی به صورت کارآزمایی بالینی در اختیار افراد گذاشته
شود.
لاری افزود: در شهر‌ها هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقب بهداشت و در روستا هر ۶۵۰ نفر یک مراقب سلامت دارد، بر این اساس از این طریق بیماران می‌توانند پیگیری شوند که خود این موضوع می‌تواند یک کارآزمایی بالینی باشد تا اثربخشی دارو‌ها مشخص شود البته قطعا دقت می‌شود دارو‌هایی ارائه شود که کمترین ضرر را داشته باشند و طی این مدت در کل دنیا استفاده شده‌اند و این دارو‌ها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.
وعده فراگیر شدن تست رایگان


وی درباره تست کرونا اظهارداشت: یکی از مسائلی که از بابت آن بسیار خوشحالیم و آن را یک عامل موفقیت می‌دانیم، موضوع تست است. ما متوجه شدیم کشور‌هایی که تست بیشتری انجام دادند، توانستند افراد مثبت را بیشتر شناسایی و آنها را ایزوله کنند و بر این اساس در کنترل بیماری موفق شدند. بر این اساس ما تا یک ماه قبل به طور متوسط بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار تست انجام می‌دادیم که این میزان برای ما ۶.۵ میلیارد تومان هزینه داشت. به هر حال ما افراد ثابتی داریم و این کار هم کار تخصصی است. اکنون ظرفیت انجام تست PCR را افزایش دادیم و آن را به روزانه ۴۰ هزار تست رساندیم.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: از طرفی بحث تست‌های آنتی‌ژن یا رپید پیش آمد که گشایشی در کل دنیاست که ما درخواست دادیم تا هم از کره جنوبی خریداری شود و هفته آینده اولین نمونه این تست‌ها در کشورمان تولید می‌شود و با قیمت مناسب فقط در اختیار مراکز ۱۶ ساعته، ۲۴ ساعته و مراکز درمانی دولتی قرار می‌گیرد، این تست‌ها به صورت رایگان برای افراد انجام می‌شود و این یک نوید است. قبلا فقط افراد آسیب پذیر و بالای ۶۰ سال را در مراکزمان به صورت رایگان تست می‌کردیم، اما وقتی تست‌های رپید وارد مراکز شود، می‌توانیم تعداد افراد بیشتری را تست کنیم. البته فقط افراد علامت دار را تست و غربالگری می‌کنیم.
لاری گفت: اگر رپید تست‌ها وارد کشور شوند حدود ۵ دلار قیمت دارند که رقم سنگینی است. تستی که قرار است داخل تولید شود حدود ۱.۵ تا ۳ دلار قیمت خواهد داشت که شاید بتوانیم به یک دلار هم برسانیم. این تست‌ها در اختیار مراکز خصوصی قرار نمی‌گیرد و قرار است به شکل رایگان در اختیار مردم باشد البته توجه کنید که تست‌های PCR هنوز به قوت خود باقی هستند چون در مراحل بستری و پیشرفته بیماری ممکن است تست‌های رپید به خوبی نتوانند نتیجه را نشان دهند. اتفاقی خوبی که افتاد این است که قیمت تست‌ متعادل شد، زیرا اجزا مختلف آن تفکیک شد و دو قیمت دولتی و خصوصی تعیین می‌شود که از رقم ۵۵۰ هزارتومان یا ۶۰۰ هزارتومان کمتر خواهد بود.
میزان مرگ کرونایی‌ها در آی سی یو چقدر است؟
وی ادامه داد: میزان مرگ در آی سی یو متغیر است. کمیته مرگ و میر وزارت بهداشت شاخص‌هایی را تعریف می‌کند، اما در این زمینه عوامل متعددی وجود دارد. به نظر می‌آید میزان مرگ و میر در آی سی یو ۵۰ درصد باشد، اما باید با دقت در این باره مطالعه و صحبت
کرد.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره استفاده از دارو‌های طب سنتی در درمان کرونا، گفت: آنچه که مردم به آن تمایل دارند، طب سنتی است که باید به آن بها داده شود و از مدخل درستش از آن استفاده شود. اتفاقات خوبی در این حوزه در حال انجام است؛ البته باید چند مورد را تفکیک کنیم؛ در حال حاضر عده‌ای دلالان کرونا هستند که در دارو‌های گیاهی و در دارو‌های شیمیایی می‌خواهند سوءاستفاده کنند و کاسبی کنند، اما وزارت بهداشت باید دارویی را به مردم معرفی کند که اولا مضر نباشد و موثر باشد. هنوز هیچ فرآورده دارویی اعم از گیاهی یا شیمیایی نداریم که درمان قطعی کرونا باشد، اما هر دارویی که بتواند مدت بستری را کاهش و علائم بیماری را تخفیف دهد، از آن استقبال
می‌کنیم.
پوشش بیمه‌ای «رمدسیویر»
لاری تاکید کرد: خوشبختانه داروی رمدسیویر هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت که عده‌ای به دنبال سودجویی نباشند. این داروها در فاز خاصی اثرگذاری دارند که اگر با پروتکل کمیته علمی دارو تجویز شود نتیجه بخشی بهتر خواهد
بود.
ابتلای خانوادگی کرونا در ایران بالاست
وی با‌اشاره به آمار بالای ابتلای خانوادگی در ایران گفت: ابعاد خانواده در کشور ما زیاد است، در کشورهای دیگر خانه به خانه افراد را کنترل می‌کنند، در ایران آخر هفته ۲۰ نفر دور هم جمع می‌شوند، برادر و خواهر و پدر و مادر را به عنوان مهمانی حساب نمی‌کنند اما هر کدام یک خانواده جدا هستند و در طول هفته با افراد مختلفی در ارتباط بوده‌اند و در فضای بسته بدون ماسک کنار هم جمع می‌شوند. به همین علت انتقال خانوادگی در ایران بالاست. افزایش ساعت دورهمی و بسته بودن فضا و... همگی در انتقال ویروس از افراد خانواده به یکدیگر موثر است.
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: افراد مثبت، بمب انتقال ویروس هستند و حتما باید خودشان و حداقل ۱۰ نفر از اطرافیانشان اگر تست کرونا هم ندهند، ایزوله شوند. همه اینها سرعت انتقال ویروس را بیشتر کرده است، سرعت انتقال خوشه‌ای در خانواده‌ها بیشتر شده است و باید توجه داشت که هم ویروس ووهان چین و هم ویروس ایتالیا در کشور ما در چرخش است.
تقسیم‌بندی تهران به ۳۷۰ محله برای کنترل کرونا
لاری ادامه داد: ما اکنون در مورد زنجیره انتقال بیماری تنها با یک کار موفق نمی‌شویم و باید از طرق گوناگون اقدام کنیم. کنترل محدودیت‌ها هم سخت است. برای اجرایی‌تر شدن محدودیت‌ها و اینکه نواقص آن دیده شود، طرح محله محور مقابله با کرونا مدنظر است که در کل کشور اجرا می‌شود. مثلا تهران به ۳۷۰ محله تقسیم شده است که از بسیج، هلال‌احمر، آموزش و پرورش، خیرین و... در این راستا کمک می‌گیریم. یکی از اقدامات آنها مراقبت از بیمار است؛ یعنی از طریق سامانه‌ها فرد مثبت در محله خود را شناسایی و رصد می‌کنند و اگر لازم باشد با میراث‌فرهنگی رایزنی کردیم برای اینکه هتل در اختیارمان قرار دهند و اگر بیمار امکان ایزوله در منزل نداشته باشد به این مراکز هدایت می‌شود. وی افزود: همیاران ما باید به رعایت دستورالعمل‌ها در محل خود نظارت کنند و برای بیمارانی که مشکل مالی یا غیر مالی دارند ۲۴۰۰ موسسه خیریه با کمیته امداد هماهنگ شدند و اگر در محله کسی مشکلی برای مسائل درمانی دارد از طریق طرح محله محور می‌توان به آنها کمک کرد. یا سالمندانی هستند که برای اینکه از منزل خارج نشوند، بتوانیم مایحتاج غیرمالی هم به آنها برسانیم. یکی از مشکلات محدودیت‌ها بحث اقتصادی است و در این شرایط باید به گونه‌ای یکدیگر را در سفره‌های هم شریک کنیم.