نشست G20 زیر سایه فجایع حقوق بشری سعودی

نشریه «ایندیپندت» در آستانه برگزاری نشست گروه «جی بیست» در ریاض و با هدف مطرح کردن وضعیت حقوق بشر در عربستان، گزارشی از وضعیت تکان‌دهنده و اسفناک زندانیان سیاسی و زنان در این کشور منتشر کرد.
به نوشته این نشریه چاپ لندن ، سازمان حقوق بشری «گرنت لیبرتی» تنظیم کننده گزارش وضعیت عربستان، اعلام کرده است که از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» در سال 2017، حقوق انسانی حدود 309 زندانی سیاسی در این کشور نقض شده است.
این گزارش تأکید کرد که 20 زندانی در عربستان به علت جرم‌های سیاسی که پیش از سن قانونی مرتکب شده‌اند، بازداشت شدند که 5 تن از آنها اعدام و 13 تن نیز محکوم به اعدام هستند.
این گزارش در آستانه برگزاری نشست گروه جی بیست در ریاض و با هدف مطرح کردن وضعیت حقوق بشر در این کشور و تحت فشار قرار دادن آن در افکار عمومی‌جهان منتشر شده است.


براساس این گزارش، 27 زن فعال مدنی در عربستان زندانی هستند که 6  تن از آنها در معرض آزار جنسی توسط ماموران امنیتی این کشور قرار گرفته‌اند. همزمان با این موضع گیری ، شارل میشل، رئیس شورای اروپا و ارزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در کنفرانس خبری برای اعلام مواضع این اتحادیه درباره نشست گروه۲۰ در ریاض اعلام کردند: اروپا مسئله آزادی‌ها و حقوق بشر در عربستان را نادیده نگرفته و نخواهد گرفت.
«لینا الهذلول»، خواهر «لجین الهذلول» (31 ساله)، فعال حقوق زنان در عربستان که از سال 2018 در بازداشت به سر می‌برد و اکنون وارد بیست و  سومین روز اعتصاب غذای خود شده، تأکید کرد که لجین در آغاز بازداشت خود در معرض شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته است.
لینا الهذلول که در برلین به سر می‌برد، به «فرانس پرس» گفت که از 26 اکتبر که پدر و مادرش با لجین الهذلول دیدار کردند و وی در این دیدار از اعتصاب غذای خود خبر داده، هیچ اطلاعی از لجین ندارند.
الهذلول در سال 2018 همراه با چند زن عربستانی دیگر در ماجرای تلاش برای گرفتن حق رانندگی زنان و پایان نظام ولایت مرد بر زن، در عربستان بازداشت شد.
همه آنها در دوره قدرت بن سلمان بازداشت شدند، در حالی که خود او از ژوئن 2018 اجازه رانندگی زنان را صادر کرد.
نهادهای حقوق بشری تأکید می‌کنند که لجین الهذلول در معرض شکنجه از جمله شوک برقی و شلاق و آزار جنسی قرار گرفته است.
«عبدالله الغامدی» فعال حقوق بشری عربستانی در این ارتباط گفت که از سال 2012 برای مبارزه با دیکتاتوری و استبداد در عربستان تلاش کرده و توانسته از این کشور خارج شود و از انگلستان حق پناهندگی بگیرد.
او افزود که پس از خروج وی، مادر و دو برادرش بدون هیچ اتهامی‌بازداشت شدند و آنها را در برابر چشم همدیگر شکنجه کردند، این شکنجه شامل ضرب و شتم و خاموش کردن سیگار روی بدنشان بوده است و در نهایت برادرش با ضبط فیلمی‌که در آن از وی ابراز برائت کرده، آزاد شده است.
در این گزارش تأکید شده که بازداشت انفرادی طولانی مدت از رایج‌ترین روش‌های دستگاه امنیت عربستان برای فشار وارد کردن بر زندانیان است.
«لوسی رای» سخنگوی سازمان گرنت لیبرتی تأکید کرد که گزارش این سازمان نشان دهنده نقض گسترده حقوق انسانی زندانیان از طریق شکنجه، قتل و آزار جنسی است. وی اعلام کرد که بدترین چیزهایی که درباره نقض حقوق بشر به ذهن کسی برسد، در عربستان اجرا می‌شود.
دو سال پس از ماجرای جنجالی قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری عربستان در استانبول، عربستان با برگزاری نشست گروه جی 20 در پی بهبود وجهه خویش و جلب سرمایه‌های خارجی است.
محمد بن سلمان که تلاش کرده خود را شخصیتی اصلاح‌طلب و آزادی‌خواه وانمود کند، متهم اصلی این جنایت است.
«لین معلوف» از مقام‌های بلندپایه عفو بین‌الملل، تأکید کرد که نشست گروه 20 برای عربستان بسیار مهم است، چون به آن‌ها فرصت می‌دهد که درباره گشایش عرصه داخلی با هدف جذب سرمایه خارجی تبلیغ کند.
در همین پیوند، شماری از فعالان حقوق بشری و خانواده زندانیان سیاسی عربستانی دیروز (جمعه) با به راه انداختن کارزاری خواستار تحریم نشست گروه ۲۰ به میزبانی ریاض شدند.
این کارزار توسط سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس و شماری از خانواده زندانیان سیاسی در عربستان برای تحریم نشست گروه ۲۰ در ریاض به راه افتاده است.
در بیانیه‌ای که با عنوان «نشست شرم در ریاض- کارزار تحریم نشست گروه ۲۰» در رابطه با این کارزار منتشر شده، آمده است: این کارزار با هدف پرداختن به موارد نقض شدید حقوق بشر از سوی مقام‌های سعودی در آستانه نشست گروه جی 20 که شنبه و یکشنبه برگزار می‌شود، به راه افتاده است. 
امضاکنندگان این بیانیه تأکید کردند که برگزاری این نشست هیچ معنایی ندارد؛ زیرا نظام سعودی به دستگیری اندیشمندان و فعالان مدنی عربستانی ادامه می‌دهد.
این بیانیه افزوده است: در حالی که عربستان میزبان نشست گروه جی 20 است، ریاض جنگ را در یمن که منجر به کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه شده است و بازداشت روشنفکران و فعالان و محروم کردن آن‌ها از حقوق اساسیشان همچنان ادامه می‌دهد و با گذشت ماه‌ها از بازداشت آن‌ها هیچ انعطافی در خصوص آزادی زندانیان از سوی ریاض دیده نشده است.
پیش‌تر اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مسائل حقوق بشری در عربستان سعودی مورد توجه این اتحادیه قرار دارد.
نشست سران گروه ۲۰ قرار است در تاریخ ۲۱ و ۲۲ نوامبر (۱ الی ۲ آذر) به صورت ویدئو کنفرانس به میزبانی عربستان برگزار شود و این کشور اولین کشور عربی است که این اجلاس را میزبانی می‌کند. 
چهره عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور پس از تجاوز به یمن و قتل فجیع خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد به دست ماموران دولتی عربستان لکه‌دار شده و مقامات عربستان سعی می‌کنند با استفاده از میزبانی از رویدادهای بین‌المللی از جمله اجلاس گروه ۲۰، چهره منفور این کشور را در سطح جهان و افکار عمومی‌تا حدودی 
صیقل دهند.