سکوت پرمعنی پوتین مقابل پیروزی بایدن

حدیث روشنی
رئیس جمهوری روسیه گفته است که هیچ انگیزه ای از سکوت در مقابل اعلام نتیجه انتخابات آمریکا ندشته است اما همه می‌دانند که هر اقدام کرملین کاملا حساب شده و دارای پیام است. 
«ولادیمیر پوتین» روسیه به شبکه روسیا ۱ گفت: تشریفات باید بر اساس شیوه‌های تعیین شده و استانداردهای قانونی دنبال شود. هیچ انگیزه یا چیز دیگری وجود ندارد که بتواند منجر به تخریب بیشتر روابط ما شود. این یک رویکرد کاملاً رسمی است.
رئیس جمهوری روسیه گفت، او رویکرد انتظار را دنبال کرده و منتظر است ماجراهای پسا انتخاباتی در ایالات متحده حل و فصل شوند. پوتین با بیان اینکه احترام برابری برای بایدن و ترامپ قائل است، گفت: مساله این نیست که ما از شخصی خوشمان می‌آید یا خیر -- خیلی ساده است ما منتظر پایان این رویارویی سیاسی داخلی هستیم. ما آماده‌ایم با هر شخصی که اعتماد مردم آمریکا را جلب کرده است، کار کنیم. اما اینکه اعتماد به چه شخصی رسیده است، یا باید از طریق اذعان یک طرف به پیروزی طرف دیگر باشد، یا اینکه نتایج نهایی انتخابات به نحوی قانونی و مشروع جمع‌بندی شوند.


ولادیمیر پوتین گفت، همه می‌دانند که سیستم انتخاباتی آمریکا اشکالاتی دارد.
ناخرسندی کرملین از نتیجه انتخابات
«زهره خان محمدی» کارشناس مسائل روسیه درمورد سکوت پوتین در قبال روی کار آمدن «جو بایدن» گفت: معمولا روسیه در نگاه آمریکایی ها یا به صورت تهدید است یا مشکل و این تا حدود زیادی به حزب حاکم در ایالات متحده بستگی دارد.
وی افزود: در اوایل روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در واشنگتن رئیس جمهور وقت آمریکا سعی کرد با فشار آوردن به روس ها بحث تقلب در انتخابات 2016 را به حاشیه ببرد و خود را از این داستان مبرا کند و در این راستا رویکردی قلدرمابانه در قبال روس ها در پیش گرفت. به دنبال این رویکرد دونالد ترامپ در نشستی که با پوتین در اواخر 2019 داشت خطاب به رئیس جمهور روسیه با لفظی عامیانه گفت که «لطفا در انتخابات ما دخالت نکنید» و این نشان از سطح حاشیه ای شدن مسائل بین دو کشور بود.  این به معنا بود که هم پوتین و هم ترامپ هر دو بر این مسائل اشراف کامل داشتند به این دلیل که بحث پوتین و ترامپ از آنجا مهم است که رئیس جمهور آمریکا به روس ها به چشم تهدید نگاه نمی کند هر چند که بارها در اسناد بالادستی این کشور در کنار ایران و کره شمالی، روسیه نیز به عنوان تهدید در سیاست خارجی این کشور تلقی می شده است ولی به لحاظ عملی روس ها تهدید محسوب نمی شدند و این در رفتار ترامپ دیده می شد.
این کارشناس مسائل روسیه در ادامه خاطر نشان کرد: پیرو حواشی دخالت روس ها در انتخابات 2016 و روی کار آمدن ترامپ، همچنان روسیه به عنوان مشکل در تیررس سیاست خارجی آمریکا قرار دارد. در سخنرانی های قبل انتخاباتی جو بایدن از کشورهایی مثل روسیه و کره شمالی و چین در برنامه های سیاست خارجی خود صحبت کرده است و اگر دموکرات ها بر سر کار باشند همچنان مسائل 2014 یعنی تحریم ها و تشدید تحریم ها و مباحث حقوق بشری و نوع روابط آمریکا و اروپا فشار بر روس ها مجددا باز می گردند؛ روسیه از آن سطح بازیگری فعالی که در مناطق مختلف برای خود تعریف کرده بود کاسته خواهد شد. بنابراین سکوتی که امروز پوتین تا به اکنون در قبال نتیجه ی انتخابات آمریکا اختیار کرده است قاعدتا منطقی است. 
وی افزود: در سپهر سیاست خارجی روسیه جمهوری خواهان همواره گزینه ی بهتری بوده اند و مصداق بارز این مسئله تنش های موجود در اوکراین در سال 2014 و بحث انضمام کریمه به روسیه و وضع تحریم های شدید علیه روسیه در زمان باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفت. پس از روی کار آمدن ترامپ و چرخش استراتژیکی آمریکا در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه باعث شد از نقش فعال این کشور در این منطقه کاسته شود و پوتین از این فرصت استفاده کرد و نقش خود را در هدایت منافع ملی اش در خاورمیانه پررنگ تر نمود. مثلا در سوریه توانست نقش آفرینی فعالی داشته باشد و در این زمینه توانست ایران را هم مجبور به نقش آفرینی کند و در بعضی مناطق نیز قدرت تعیین کنندگی به دست آورد. خان محمدی تاکید کرد: اکنون با توجه به اینکه انتخابات آمریکا برای دنیا مهم است و اتفاقی که افتاده است این است که روسیه سکوت کرده است چرا که جو بایدن گزینه مطلوب روس ها نیست و این سکوت به این معنا است که انتخابات پایان نپذیرفته است و نزدیک به60 روز از ریاست جمهوری ترامپ باقی مانده است و از طرفی شکایت های ترامپ از روند انتخابات هم در جریان است و شاید هنوز پوتین به روی کار آمدن ترامپ امیدوار است و به دنبال آن سناریوهایی هم از طرف روس ها مطرح است و علت منفعل بودن روس ها در انتخابات 2020 این بود که نمی خواستند مجددا متهم به دخالت شوند و این بار روس ها احتمالا بعد از پایان انتخابات بیانیه هایی را در شبکه های اجتماعی صادر کنند و ممکن است تحرکاتی را در این زمینه انجام دهند و با ترامپ همراه شوند.