محدوديت‌هاي كرونايي شب يلدا

آرمان ملي: شب يلدا امسال در حالي فرامي‌رسد که از شب يلداي سال گذشته تاکنون بيش از 50 هزار نفر از هموطنانمان براثر ويروس کرونا جان خود را از دست دادند و ديگر در بين ما نيستند. متخصصان توصيه مي‌کنند بر اساس آمارهاي رسمي 51 درصد از مبتلايان به کرونا متعلق به دورهمي هاي خانوادگي بوده‌اند. به درخواست ستادهاي مقابله با کرونا در بعضي استان‌ها، از جمله تهران، اصفهان و مازندران، به منظور کنترل روند شيوع کرونا، ممنوعيت رفت‌وآمد شبانه اعلام شد. امروز و فردا، کشور با تشديد محدوديت‌ها براي شب يلدا (در روز يکشنبه) و قهرماني احتمالي پرسپوليس و جشن مردم در خيابان‌ها (عصر امروز شنبه) مواجه شده است. طبق اعلام سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا: «روزهاي شنبه و يکشنبه 29 و 30 آذر ساعت فعاليت اصناف تا ساعت 18 باشد و پس از اين ساعت اصناف تعطيل باشند.» عليرضا رئيسي معتقد است که «اصناف به غير از گروه يک در روزهاي شنبه و يکشنبه 29 و 30 آذرماه از ساعت 18 تعطيل مي‌شوند.» در اين بين استاندار تهران مصوبه ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي در روزهاي شنبه و يکشنبه در تهران را ابلاغ کرد. انوشيروان محسني بندپي در تشريح ابلاغ ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي گفت: مصوبه ستاد ملي کرونا مبني بر ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي همزمان با شب يلدا به دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ شده است.
خطر برگزاري مهماني‌ها
علاوه‌بر اين، مقام‌هاي مختلف در بسياري از استان‌ها و شهرهاي ديگر ايران نيز از احتمال برگزاري مراسم و دورهمي‌هاي مربوط به شب يلدا ابراز نگراني کرده‌اند و درمواردي با دعوت به برگزاري «دورهمي‌هاي مجازي»، به شکل‌هاي مختلف مردم را به ماندن در خانه تشويق مي‌کنند. در اين راستا، در بعضي استان‌ها نيز پويشي با عنوان «شب يلدا در خانه مي‌مانيم» راه‌اندازي شده است. اما از ساعت 20، فردا شب ديگر دست مردم است و کارشناسان و صاحب‌نظران بر اين باورند که مهماني‌هاي خانوادگي در يلدا مي‌تواند بسيار خطر آفرين باشد. آنها از مردم خواستند که تا يلداي امسال را با خاطره‌اي متفاوت، به دور از هم و به صورت مجازي برگزار کنند تا شيريني بلندترين شب سال با برگزاري دورهمي‌هاي کوچک تلخ نشود. همان‌طور که معاون درمان ستاد کرونا استان تهران گفته است: «اگر مردم شب يلدا به ديدن پدر يا مادر سالخورده‌ خود که قاعدتا اصلا توصيه نمي‌شود بروند، حتما درون خانه هم از ماسک استفاده کنند و با فاصله اجتماعي از هم باشند. نادر توکلي ابراز اميدواري کرد که در اين شب مردم رعايت کنند و مشکلي پيش نيايد، ولي به اين دليل که بالاي 60 درصد انتقال‌هاي ويروس در جمع‌هاي خانوادگي و نشسته صميمانه صورت مي گيرد، اهميت اين شب بسيار زياد خواهد بود.
کاهش چشمگير آمار کرونا


طبق اعلام رسمي وزارت بهداشت و درمان، از پنج‌شنبه (27 آذر) تا جمعه (28 آذر) 7121 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 1085 نفر از آنها بستري شدند. همچنين 178 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و 5627 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرين تحليل‌ها، 12 شهرستان در وضعيت قرمز، 288 شهرستان نارنجي و 148 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند.