بزرگداشت مرد مصلحت در جوار امام

آرمان ملي-محمدهادي عليمرداني: عصر پنجشنبه 17 دي، چهارمين سالگرد آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني در حرم مطهر امام خميني(ره) برگزار شد. آيت‌ا... سيد حسن خميني توليت حرم مطهر امام خميني، حجت‌الاسلام سيد احمد خميني فرزند سيد حسن خميني، عفت مرعشي همسر آيت‌ا... هاشمي، محسن هاشمي فرزند ارشد آيت‌ا... هاشمي، فائزه هاشمي فرزند آيت‌ا... هاشمي، فاطمه هاشمي فرزند آيت‌ا... هاشمي، ياسر هاشمي فرزند آيت‌ا... هاشمي، آيت‌ا... سيدمحمد موسوي بجنوردي عضو اسبق دادگاه عالي قضات، وزراي اطلاعات و نيرو، محمدباقر نوبخت معاون رئيس‌جمهوري، محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهوري و پيروز حناچي شهردار تهران بخشي از چهره‌هايي بودند که در اين مراسم حضور داشتند. همچنين رونمايي از 8 جلد کتاب پيرامون شخصيت، ويژگي‌ها و خاطرات مرحوم هاشمي رفسنجاني در اين مراسم انجام شد.
دوقطبي‌سازي باعث ريزش پايگاه اجتماعي انقلاب
به گزارش خبرنگار «آرمان ملي»، در ابتداي اين مراسم و پس از تلاوت آياتي از قرآن مجيد، محسن هاشمي‌رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران و فرزند ارشد آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني، ضمن عرض تسليت به مناسبت ايام فاطميه سخناني را پيرامون سالگرد درگذشت پدر مطرح کرد: «سعي ايشان اين بود که هيچ‌وقت شعار را در مقابل شعور قرار ندهند و جامعه را با ميانه‌روي پيش ببرند. دوقطبي‌سازي باعث افزايش افراط و ريزش پايگاه اجتماعي انقلاب مي‌شود. اين انقلاب به‌سادگي به دست نيامده که ما با افراطي‌گري آن را از بين ببريم.» هاشمي در ادامه تاکيد کرد: «سعي ايشان اين بود که هيچ‌وقت «شعار» را در مقابل «شعور» قرار ندهند و جامعه را با ميانه‌روي پيش ببرند. دوقطبي‌سازي باعث افزايش افراط و ريزش پايگاه اجتماعي انقلاب مي‌شود. اين انقلاب به‌سادگي به دست نيامده که ما با افراطي‌گري آن را از بين ببريم. بايد انقلاب اسلامي را به ثمر برسانيم و کشوري آباد و توسعه‌يافته براي مردم بسازيم.» او در پايان نيز بخشي از متن خاطره عفت مرعشي، همسر آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني از روزهاي بازداشت او پيش از انقلاب را با حالتي بغض‌آلود قرائت کرد.
صبوري کرد و تسليم تقدير خدا بود


در ادامه اين مراسم، کليپي از گزيده‌ مراسم افتتاح سراي فرهنگ و هنر آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني در قم به نمايش گذاشته شد. اين مراسم روز چهارشنبه 16 دي و با حضور محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران و آيات و حجج اسلام مرتضي جوادي آملي، جعفري گيلاني، سيد ضيا مرتضوي و محمدعلي ايازي برگزار شده بود. در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين جوادي آملي، فرزند ارشد آيت‌ا... العظمي جوادي آملي با اشاره به سياست رفتاري حضرت آيت‌ا... هاشمي در دهه پايان عمرش، گفته بود: «اگر آن دهه‌هاي قبل را با پيروي از امام راحل گذراند اين دهه پاياني را در همراهي با رهبري گذراند که به دلايلي که همه مشاهده کرديم، اين همراهي بسيار سخت و دشوار بود و درود خدا بر او باد که اين همراهي را با آبرومندي و عزت راهبري کرد؛ صبوري کرد و تسليم تقدير خدا بود؛ حلم داشت اما عزت جامعه اسلامي و نظام اسلامي را دغدغه‌مند بود.» اين سخنان در مراسم بزرگداشت آيت‌ا... هاشمي مورد تاکيد محسن هاشمي نيز قرار گرفت.
بايد به مظلوميت اين شخص تاسف بخوريم
محمدباقر نوبخت، معاون رئيس‌جمهوري نيز در اين مراسم سخناني را مطرح کرد. او با اشاره به عملکرد مثال‌زدني دولت آيت‌ا... هاشمي در حوزه اقتصادي اظهار کرد: «همه کساني که دغدغه توسعه کشور را دارند بدانند که هيچ‌يک از دولت‌‌ها نتوانستند براي يک دوره طولاني حداقل پنج‌ساله رشد اقتصادي 7.9 را در تاريخ ايران ثبت کند؛ جز در دوره برنامه اول توسعه که ايشان مديريت اجرايي کشور را برعهده داشت. در دوره ايشان تراز اقتصادي ايران از منفي به مثبت تبديل شد.» نوبخت در ادامه به رعايت مساله عدالت در دولت سازندگي اشاره کرد و گفت: «نکته ديگري که بايد به مظلوميت اين شخص تاسف بخوريم، «عدالت» است، بنده به عنوان يک مسئول اين کشور عرض مي‌کنم که بهترين اعداد و ارقام در ضريب جيني و عدالت، در دوره آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني شکل گرفت و اين مرد با مديريت شايسته خودش بعد از اقدامات علمي، دفاع مقدس و مبارزات تاريخي با استکبار و استبداد داخلي توانست زماني که مديريت را عهده‌دار بود به‌عنوان يک شخصيت ممتاز توانمندي روحانيت را در اداره کشور را متبلور کند.»
حسودان و حسرت‌به‌دلان تاب و توان از کف داده‌اند
پس از سخنراني معاون رئيس‌جمهوري، فاطمه هاشمي‌رفسنجاني، فرزند آيت‌ا... هاشمي درحالي‌که از شدت تاثر به‌سختي صحبت مي‌کرد، دل‌نوشته‌اي را قرائت کرد: «در چهارمين زمستان فقدانت در کنار تو و مرادت گرد هم آمده‌ايم به ياد روزهاي خوش