واکنش حاج‌ قاسم به حوادث آبان ۹۸

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم معنویت، عبودیت و اخلاص را در وجود خودش و مجموعه‌ای که با آنها کار می‌کرد تقویت می‌کرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه به ذکر خاطره‌ای از خود و حاج قاسم در آبان‌ماه 98 پرداخت و گفت: بعد از اتفاقات آبان سال ۹۸ جلساتی گذاشته شد، حاج قاسم را در آن جلسات دیدم که بسیار آشفته و درهم بود، غصه می‌خورد و می‌گفت «چرا با مردم ما این‌طور بازی می‌کنند.» حاج قاسم خدا و مردم را مقابل هم نمی‌دید. او بسیار دغدغه و درد مردم را داشت. این عشقی که مردم نسبت به او ابراز کردند به خاطر این بود که تمام وجود او عشق به مردم بود.
وی افزود: می‌دانید که یکی از ویژگی‌های حاج قاسم توانمندی مدیریت بحران بود او ضمن اینکه این توانمندی را داشت، نسبت به مردم بسیار دل‌رحم بود و دلش می‌سوخت که چرا ما باید شاهد این مسائل باشیم که بخشی از جوان‌های ما اسیر نقشه‌های دشمنان شوند. غصه بچه‌هایی را می‌خورد که فریب خورده بودند و به خیابان‌ها آمده و اغتشاش می‌کردند.
دغدغه حاج قاسم درخصوص


فتنه‌افکنی دشمن بین ایران و عراق
حاجی صادقی بیان کرد: یکی از واپسین دغدغه‌هایش در روزهای آخر نگرانی فتنه‌افکنی دشمن بین ملت‌های ایران و عراق بود اما شهادتش هم طوری بود که با یک حاج قاسم عراقی به نام ابومهدی در کنار هم شهید شدند حتی خونشان و تکه‌های بدنشان با هم مخلوط شد و این پیوند را ناگسستنی کرد. بعضی‌ها قبل از شهادت ایشان می‌گفتند حاج قاسم در عراق چه کار دارد و دیدند که حاج قاسم در عراق و برای نجات مردم عراق جانش را داد، آن‌ها می‌دانند موصل را حاج قاسم برایشان آزاد کرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه در تبیین ابعاد شخصیتی سردار دل‌ها اظهار داشت: اولین ویژگی شخصیتی سردار سلیمانی جامعیت بود، حاج قاسم در متن نظامی‌گری یک انسان بسیار عاطفی و مهربان بود، در متن سیاست معنویت داشت، هرگز عرفان او را از جهاد و جهاد او را از عرفان باز نمی‌داشت، علم و ایمان را به عنوان دو بال پرواز داشت.
ولایتمداری سردار دل‌ها
 در بالاترین درجه بود
وی ادامه داد: ویژگی دومی که حاج قاسم را بزرگ کرد ولایتمداری در بالاترین درجه بود، سرباز ولایت بود. حاج قاسم نسبت به رهبری گیرندگی بالایی داشت و خوب مسائل را می‌فهمید امروز خیلی‌ها را سراغ داریم که دلشان می‌خواهد ولایتمدار باشند اما قدرت درک درست از ولایت و مواضع ولایت را ندارند. خودش می‌گفت من سرباز ولایت هستم و این مدال افتخار بسیار بزرگ است و خیلی جاها ما از حاج قاسم این ویژگی را در عمل دیدیم.
بصیرت، صراحت و شجاعت
حاجی‌صادقی گفت: سومین ویژگی او نگاه وسیع و بلندش به همه جهان بود که متعلق به ایران نبود، دغدغه همه عالم اسلام و بشریت را داشت.
نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: چهارمین ویژگی او توانمندی و قدرت فرماندهی‌اش بود، حاج قاسم قدرت تصمیم‌گیری به موقع و ریسک‌پذیری بالایی داشت، برخی بصیرت دارند اما صراحت و شجاعت ندارند. حاج قاسم این طور نبود قدرت مدیریت بحران و جسارت و جرأت را در بحث مدیریتی با هم داشت مثلاً زمانی که فرودگاه دمشق در محاصره کامل بود نه با سلاح‌های موشکی بلکه با کوچک‌ترین سلاح‌ها هم می‌توانستند هواپیما را بزنند، ایشان در این شرایط سوار هواپیما شد و گفت روحیه نیروهای سوری دارد خرد می‌شود. حاج قاسم تشخیص داد که با هواپیما در همان فرودگاه بنشیند که خود این کار دشمن را متزلزل و نیروهای خودی را استوار و ثابت‌قدم کرد. خیلی‌ها در مورد اینکه در یک جایی عملیات انجام شود یا خیر مردد بودند اما حاج قاسم این ویژگی را داشت که به موقع تصمیم بگیرد، در تدبیر تحت ولایت الهی بود، من معتقدم حاج قاسم را خدا مدیریت می‌کرد.
شهید سلیمانی،
پوتین را متقاعد کرد به سوریه بیاید
وی ادامه داد: ویژگی دیگر حاج قاسم منطق مستحکم و استوارش بود، او در تعاملات دیپلماتیک بسیار تأثیرگذار بود، با شخصیت‌هایی مثل سیدحسن نصرالله، رئیس‌جمهور سوریه و ابرقدرتی مثل روسیه و پوتین دیدار کرد و او را متقاعد کرد به سوریه بیاید و با تروریسم تکفیری و داعش تولید شده توسط آمریکا بجنگد، شخصی که می‌توانست این کار را انجام بدهد حاج قاسم بود حتی دیپلمات‌های رسمی ما نتوانستند روسیه را به میدان جنگ با آمریکا در جبهه دفاع از مظلوم بیاورند، حاج قاسم چنین شخصیتی داشت. آقای پوتین آدمی نیست که تحت تأثیر قرار بگیرد، بسیار سیاستمدار است اما وقتی با حاج قاسم صحبت کرد گفت متقاعد شدم.
سیدحسن نصرالله می‌گفت در ولایتمداری
شاگرد مکتب حاج قاسم هستیم
حاجی‌صادقی گفت: حاج قاسم می‌فهمید که حضرت آقا می‌خواهد گفتمان حاکم بر منطقه گفتمان مقاومت باشد، نه سازش با دشمن. حاج قاسم فهمید تنها عاملی که استکبار را در منطقه به زمین می‌زند هیچ گفتمانی جز گفتمان مقاومت و ولایت نیست. من نفر اول را ایشان و نفر دوم را سیدحسن نصرالله می‌دانم. وقتی که خدمت سیدحسن رفتم و ولایتمداری‌اش را دیدم از خودم خجالت کشیدم. در زمان حیات حاج قاسم بود که سیدحسن می‌گفت ما در ولایتمداری شاگرد مکتب حاج قاسم هستیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به بخشی از فعالیت‌های حاج قاسم و نیروی قدس سپاه در افغانستان گفت: حاج قاسم در افغانستان با دو جبهه در جدال بود، یکی آمریکا و دیگری جریان‌های انحرافی و گروه‌های ضد انقلاب در افغانستان و هدفش این بود که مردم خودشان مصلحت خود را تشخیص دهند و صلاحشان بردگی آمریکا نیست.
وی تصریح کرد: ما کسانی را داریم که در مکتب حاج قاسم بزرگ شدند و استکبار باید بداند بچه‌های حاج قاسم انتقام او را خواهند گرفت، خدا و انسان‌های الهی صبرشان زیاد است. شخصی در زمان پیامبر گفت: یا رسول‌الله دشمن دارد مدینه را می‌گیرد، شما دارید دور خود خندق می‌کنید و وعده می‌دهید که روزی امپراطوری روم را می‌گیریم و با تمسخر گفت: زودتر این گودال را بکنید که دشمن به شهر ما نیاید، نمی‌خواهد امپراطوری را بگیرید! خدا آن شخص را زنده نگه داشت و دید که چطور امپراطوری‌ها به دست مسلمانان افتاد، بچه‌های حاج قاسم این کار را انجام خواهند داد.