حواشی عزل ریاست دانشگاه آزاد ادامه دارد ابهام های دانشگاه «آزاد»

پویان خوشحال
19 دی سال گذشته پدر دانشگاه آزاد اسلامی از دنیا رفت. از آن روز کمی اوضاع دانشگاه آزاد متفاوت شد. روز گذشته روایت‌های متفاوتی از زبان هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد، اظهاراتی که یکی پس از دیگری اعضا آن را رد، اصلاح و یا تکذیب می‌کردند. عزل دانشگاه آزاد! عزلی که براساس ادعایی صورت گرفت، ادعایی مبنی بر فساد حمید میرزاده. فسادی که هنوز هیچ مرجع قضایی آن را پیگیری نکرده اما برخی از اعضاء هیات امنا کمر به عزل رئیس دانشگاه بستند. حال براساس اطلاعاتی که رئیس دانشگاه عنوان کرده، کلیت جلسه روز عزل زیر سوال می‌رود.
اعضاء هیات امنا چه کسانی هستند؟
آنچه مشخص است هیات امنای دانشگاه آزاد را 10 نفر تشکیل می‌دهند. شاید بهتر باشد در ابتدا این 10 نفر را معرفی کنیم؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (قاضی زاده هاشمی) و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (فرهادی) دو نفر از اعضاء هیات امنا هستند. همچنین رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (محمد محمدیان) و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی(حمید میرزاده) نیز از دیگر اعضای این هیات هستند. سید حسن خمینی، علی اکبر ولایتی و عبدالله جاسبی نیز سه تن از اعضای هیات موسس هستند که از بهمن ماه سال گذشته در هیات امنا نیز حضور داشتند.


سه نفر از دیگر اعضاء هیات امنا باید اعضاء هیات علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر که هیچ گونه سمت مدیریتی و حکومتی از جمله عضویت در مجامع و شوراهای دولتی و حکومتی غیر از تدریس و پژوهش نداشته باشند و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند. این سه نفر نیز آقایان فرهاد دانشجو، صمدى یزدى و فریدون عزیزی هستند. ضمن اینکه نام محمد نوریان نیز در این لیست مشاهده می‌شود.
رسمیت جلسه مورد سوال است!
آنچه مورد بحث است را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. ابتدا ماجرای جلسه اخیر را از زبان حمید میرزاده می خوانیم.
میرزاده در ارتباط با اتفاقات روز جلسه هیات امنا گفته است: «در آن جلسه از میان اعضاى هیات امنا،آقایان سید حسن خمینى و دو وزیر علوم، بهداشت و بنده با عزل مخالف بودیم ( اگرچه رئیس دانشگاه مطابق اساسنامه در موضوع نصب و عزل رئیس حق راى ندارد)؛ علاوه بر این، دو وزیر هنگام راى گیرى در جلسه نبودند و قبل از ترک جلسه به صراحت تمام مخالفت خود را با عزل بنده اعلام کرده  و حتى به درخواست حجت الاسلام محمدیان که از آنها خواست راى خود را به دکتر ولایتى بدهند مخالفت کرده و سایرین را به خاطر شرایط خاص قبل از انتخابات از عزل برحذر داشتند و حتى دکتر قاضى زاده نظر مخالف دولت را به ایشان منتقل کرد.»
روز جلسه محمدیان، میرزاده، خمینی، ولایتی، عزیزی، یزدی، جاسبی، نوریان، قاضی زاده هاشمی و فرهادی در جلسه حضور داشتند که براساس گفته‌های میرزاده و همچنین محمدیان و براساس برگه صورت جلسه‌ای که از آخرین جلسه هیات امنا منتشر شده است وزیر بهداشت و علوم در رای گیری شرکت نکردند و جلسه را ترک کردند.
میرزاده با بیان اینکه آقایان محمدیان، ولایتى و جاسبى موافق عزل بنده بودند به جماران گفت: «نکته مهم این است که در این جلسه آقایان دکتر صمدى یزدى و فریدون عزیزی به دلیل اینکه دوره چهار ساله شان تمام شده بوده حق راى نداشتند و علی رغم تذکر برخى از اعضا و تنها با اصرار دکتر ولایتى اقدام به راى دادن کردند. در حالی که روشن است دوره عضویت ایشان که از طرف شوراى عالى انقلاب فرهنگى  براى یک دوره چهار ساله به عضویت هیات امنا منصوب شده اند در سال ١٣٩۴ به اتمام رسیده و لذا از حق راى برخوردار نبوده اند و رای آنها باطل است.»
همچنین گفتنی است در روز برگزاری جلسه فرهاد دانشجو نیز مانند صمدی یزدی و عزیزی از شوراى عالى انقلاب فرهنگى به هیات امنا معرفی شده بودند. نکته پنهانی که میرزاده به آن اعتراض دارد، مربوط به تبصره یک ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی می شود، آنجاکه تاکید شده است که «مدت عضویت هیات امناء چهار سال بوده و در اولین جلسه از بین اعضاء یک نفر به ریاست هیات انتخاب می‌شود.» فرهاد دانشجو به همین دلیل در جلسات شرکت نمی‌کند اما عزیزی و صمدی یزدی با وجود اینکه به ادعای میرزاده دوره حضور آن ها در هیات امنا در سال 94 به پایان رسیده است، همچنان در جلسات شرکت می‌کنند.
حال اگر این ادعا درست باشد و مدارک مستندی در این رابطه ارائه شود می توان گفت جلسه روز سوم اردیبهشت ماه هیات امنا دانشگاه آزاد که با حضور 8 نفر آغاز شد؛ دو وزیر بهداشت و علوم از جلسه خارج می شوند، رای‌گیری انجام می شود و سید حسن خمینی و میرزاده رای نمی دهند. از میان 5 نفری که حق رای دارند و در جلسه حاضر هستند، صمدی یزدی، عزیزی به دلایل عنوان شده حق رای ندارند و تنها ولایتی، جاسبی و محمدیان به عزل رئیس دانشگاه آزاد رای می دهند. مانند عبارتی که میرزاده روز گذشته عنوان کرد: « عزل بنده فقط سه راى داشته است.»
با توجه به این موضوع باید پرسید آیا جلسه روز عزل رئیس دانشگاه آزاد رسیمت داشته است؟ و متعاقب آن نتیجه حاصله منبی بر برکناری میرزاده و روی کار آمدن نوریان مورد پذیرش است؟
رویه ناصحیح هیات امنا در عزل رئیس
نعمت احمدی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به اینکه عزل رئیس دانشگاه آزاد کارشناسی نبوده است، می‎‌گوید: «موضوع جلسه روز عزل ریاست دانشگاه آزاد را می توان از دو منظر بررسی کرد؛ یک بحث شکلی و دیگری بحث ماهیتی آن. بحث ماهیتی این است که هیات امنا دانشگاه این حق را دارد که رئیس را تغییر یا عزل کند.»
احمدی در ادامه می‌افزاید: «در ارتباط با بحث شکلی جلسه باید بگویم اعضای هیات امنا باید یک روند مشخصی را طی کنند، حال این روند مورد اعتراض قرار گرفته است. با توجه به اظهارات مختلف موجود در رسانه‌ها می‌توان این برداشت را کرد که مقررات در این جلسه رعایت نشده است.»
این وکیل دادگستری می‌گوید: «از دوره ریاست میرزاده تنها 5 ماه باقی‌مانده است. حال چرا باید در این مدت دست به تغییر او بزنند؟ ضمن اینکه بنده کاری به تخلفاتی که عنوان می شود فرزندان ایشان انجام داده‌اند، ندارم. هر اتفاقی که افتاده، یک مرجع قضایی باید آن را ثابت کند. در صورتی که اعضاء هیات امنا می‌گویند به این دلیل میرزاده را عزل کردند.» براساس گفته های احمدی، جلسه 5 نفره ای که دو نفر از اعضاء آن دوره حضورشان به پایان رسیده، رسمیت ندارد و اصولا درموارد مشابه به ابطال نتایج می‌رسد.
اعتراض سید حسن خمینی و میرزاده به اتهامات وارده
سید حسن خمینی، عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با انتشار نامه ای نسبت به عزل میرزاده اعتراض کرد. در متن این نامه آمده است: «به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده «از وجاهت قانونی برخوردار نیست» و حداقل آن است که شبهه غیر قانونی بودن آن بسیار قوی است. همچنین نصب سرپرست نیز بدون رای گیری در هیات امنا بوده است. ورود حضرت‌عالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود.»
عزل میرزاده که گفته می‌شود به دلیل فساد مالی صورت گرفته از طرف او بی پاسخ نماند و او با انتشار نامه ای نسبت به اظهارات علی اکبر ولایتی در برخی رسانه ها واکن نشان داد.