انبار کردن دلار از سوی دولت صحت ندارد


سخنگوی دولت از برگزاری نشست مشترک بین دولت و اعضای کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری با اشاره به در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیرامون لایحه بودجه گفت: با توجه به ضرورت نزدیک شدن دیدگاهها و جلوگیری از اختلافات احتمالی، تصمیم گرفته شد تا جلسات مشترکی بین اعضای اقتصادی دولت و کمیسیون محترم تلفیق تشکیل داده شود تا طرفین دیدگاههای یکدیگر را بشنوند چرا که مصوباتی که از کمیسیون تلفیق بیرون آمده انتقاداتی را در همکاران اقتصادی ما به وجود آورده است.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به حوادث اخیر آمریکا گفت: در چهار سال گذشته این شر بزرگ فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرد و زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار داد، تعادل معیشتی را در جامعه به هم زد. متاسفانه عدهای هم در داخل کشور خودمان نخواستند و هنوز هم نمیخواهند درباره این شرارت بیسابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم رفته بر مردم ایران را نادیده انگاری میکنند.

به گفته ربیعی در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ، مدیریت اقتصادی و سیاسی دولت باعث شکست تحریمهای ظالمانه وی علیه مردم ایران.

سخنگوی دولت در خصوص کرونا گفت: تولید واکسن داخلی در سه مسیر و همزمان هم تولید مشترک در حال پیشرفت است؛ با توجه به استراتژی اطمینان سازی به جامعه با توجه به برخی ابهامات موجود، به منظور ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق، سامانهای برای توزیع واکسن طراحی شده است که وضعیت تمام افراد آسیب پذیر و اولویت بندیها به تفکیک شهرهای مختلف به طور شفاف در این سامانه قابل رویت خواهد بود.

سخنگوی دولت در خصوص امکان مذاکره با آمریکا بعد روی کار آمدن بایدن گفت: آمریکا باید قانون شکنی و نقض تعهدات بین المللی آن کشور بر اساس قطعنامه شورای امنیت را متوقف کند. این کار نیازی به مذاکره ندارد چون اجرای وظیفه یک کشور نباید موضوع مذاکره و بده بستان باشد. ایران هم بارها اعلام کرده که اگر آمریکا تعهدات خود را انجام دهد و تحریمها را رفع کند ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بر میگردد و این هم نیازی به مذاکره ندارد.

ربیعی درباره ادعای نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه بودجه برای فروپاشی نظام نوشته شده و برای دلالان سود آوری خواد داشت گفت: باید مصادیق این کلی گوییها مشخص شود تا بتوان به آن پاسخ داد. سخنانی نظیر لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام که اساسا فاقد بنیه علمی و اقتصادی است و بیشتر به نوعی رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت تلقی میشود. ما که نمیخواهیم منازعه سیاسی داشته باشیم، اما دقیق بگویند کجای لایحه بودجه باعث فروپاشی نظام میشود و تصمیم جایگزین آنها چیست تا در مورد آن صحبت کنیم. این صحبتها دردی از مردم کرونا زده و تحت فشار تحریم دوا نمیکند.

ربیعی با بیان اینکه در این برهه حساس هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی ثباتی در اقتصاد شود، خلاف منافع ملی و منافع عمومی مردم است و باید از اتخاذ آن پرهیز کرد، گفت: دولت بودجه سال آینده را شفاف و در معرض کارشناسان و صاحب نظران و زیر نور افکار عمومی قرار داده است.

وی با اشاره به افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ به عدد۱۷۵۰۰ تومان گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش میدهد و هم علیه ارزش پول ملی و دادن علامت نامناسب به ثبات بازار است. امروز بدون درک شرایط و زندگی مردم در مورد تامین کالاهای اساسی فضاسازی میشود. سخنگوی قوه مجریه گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالات خود مربوط به شرایطی بود که مردم زندگی سختی داشتند. مثل توزیع کوپن در دوران جنگ تحمیلی. واقعیت این است که وقتی اقتصاد در تعادل نباشد و تحت فشار حداکثری و در جنگ اقتصادی قرار دارد هر دولت نیاز به استفاده از طرحهای حمایت معیشتى دارد و لازم میشود تصمیمهایی خاص را اتخاذ کند. بنابراین دولت صراحتا اعلام کرده هر کسی را که از ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده شده بود سواستفاده کرده، حتما به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وی با یادآوری اینکه در حال گذر از شرایط نامتعادل هستیم و باید تا عادی شدن شرایط اقتصادی از مردم حمایت کنیم گفت: در این شرایط رکود، زدن از سفره مردم و ارائه بودجه انقباضی واقع بینانه نیست. ما وظیفه داریم سفره مردم و کسانی که از طریق طرح های عمرانی با بودجه دولت امرارمعاش میکنند را حفظ کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص حمایت دولت از بورس گفت: وظیفه مدیریت بازار سرمایه است تا سازوکاری تدوین کند که اشخاص حقیقی با آگاهی در این زمینه اقدام کنند. وظیفه دولت نیز تقویت، حمایت و عدم مداخله در قوانین و سازوکارهای بورس و حمایت از تصمیمات شورای عالی بورس است.

سخنگوی دولت در خصوص سخنان نمایندگان مجلس مبنی بر اخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در صورت عدم برداشته شدن تحریمها گفت: براساس توافق نامه پادمان قبول کردیم بازرسی داشته باشیم. تا زمانی که برجام پابرجاست تعهد ما نیز پابرجاست. سخنگوی دولت در پاسخ به این که دولت منابع ارزی را ذخیره کرده تا با روی کارآمدن بایدن و عرضه آن در بازار، قیمت دلار کاهش زیادی پیدا کند، گفت: این سخن کذب محض است اگر صحت داشته باشد یک خیانت بزرگ است و بیان این موضوع بدون تحقیق جفای بزرگ به ملت و دولت است. چرا چیزی را که از آن مطمئن نیستند در حد نایب رییس مجلس اعلام میشود. از وزارت نفت و حتی بانک مرکزی پرسیدیم هیچ اطلاعی از این ارزها وجود ندارد. بهتر است یک مورد را اعلام کنند که این پول کجاست؟ اساسا با عدد و رقم اگر سرکار داشته باشند میدانند این حجم از ارز که بتواند نرخ را تا ۱۱ هزار تومان برساند. به چه میزان است؟ با یک کارشناس صحبت کردم و رقم چنین موضوع را تا چند صد هزار میلیارد معرفی کرد. خب این پولها کجا هستند؟

ربیعی اضافه کرد: همگان از شرایط سخت اداره کشور و تلاش برای دور زدن تحریم و کاهش آثار تحریم با موانع زیادی که تحریم و FATF توامان بر گردش مالی کشور داشته اند آگاه هستد. اتفاقا دولت دوازدهم دوره ای قابل قبول در دور زدن تحریم همراه با حفظ سلامت اقتصادی و غیر فساد آمیز بودن دارد. در این دوره افراد خاصی که بعدا محاکمه شدند و پولهایی که پیدا شد مانند برخی افراد که نمیخواهم اسمشان بیاورم رشد نکردند. و اساسا این نوع اظهارات به خاطر این است که آثار تحریم و شیوه های هوشمندانه مقابله دولت با تحریم ضمن تعهد به شفافیت و پرهیز از فسادآفرینی تحریم را نخواستند ببینید.

وی گفت: بیان این سخنان، در شرایط زمانی امروز، که مردم امیدوارند با پیروزی نهایی ملت ایران در جنگ اقتصادی، فشارهای تحریمی برداشته شود، اثری جز ممانعت از آرامش روانی مردم و حرکت به سمت تعادل در اقتصاد کشور و برگشتن به مسیر رشد و ثبات ندارد. مردم عزیز می دانند لازم است ما در آن واحد، در دو صحنه مبارزه بودیم یکی جنگ اقتصادی و دیگری جنگ روانی.