اعتراف به استخراج «بیت کوین»

آرمان ملي- وحيد استرون: طي چند روز گذشته، قطعي پردامنه برق در شهرهاي مختلف کشور سبب ظن درباره استخراج «بيت کوين» شد که با پيگيري‌هاي مستمر رسانه‌اي، نهايتا به اطلاعيه شرکت توانير انجاميد. در تهران نيز قطعي‌هاي مکرر برق، باعث سخت شدن زندگي و کسب و کار مردم شد و در طول روز و شب بسياري در تاريکي به‌سر ‌بردند. کمبود توليد برق تا حدي پيش رفته که شرکت توزيع نيروي برق تهران هم روز گذشته اعلام کرد: «برق چهار سازمان و وزارتخانه را هم به دليل ضعف عملکرد در کاهش مصرف قطع کرده است.»در اين بين، کاهش توليد برق از نيروگاه‌ها در کشور به دليل کمبود منابع سوخت (گاز)، يکي از دلايلي است که شهرهاي پرجمعيت را با خاموشي‌ها مکرر روبه‌رو کرده و حتي برخي از نيروگاه‌ها به مصرف سوخت مازوت روي آوردند که آلودگي شديد هواي 10 استان را در 20 روز گذشته در پي داشت. حتي وزارت نيرو براي جلوگيري از خاموشي شهرها، در اولين اقدام، قطعي برق بزرگراه‌هاي کشور را در ساعات 9 شب به بعد در دستورکار قرار داد که همين امر مثلا در استاني مانند تهران، باعث افزايش 40 درصد تصادفات در جاده‌ها شد. اما ظاهرا افزايش مصرف برق در روزهايي که کولرهاي آبي و گازي مردم در شهرها خاموش است و نيروگاه‌هاي برق ناچارند به‌جاي گاز از گازوئيل يا مازوت براي توليد برق استفاده کنند، دلايل اين اتفاقات فراتر از کمبود سوخت نيروگاه‌ها و افزايش مصرف گاز و برق مردم است و پاي ميليون‌ها دلار پول در ميان است. شايد نام دستگاه‌هاي استخراج رمزارزها يا همان بيت‌کوين (ارز ديجيتال) را شنيده باشيد که به دستگاه «ماينر» يا «ماينينگ» شهرت دارد. بيت‌کوين پرطرفدارترين پول ديجيتال است و استخراج (ماينينگ) آن توسط کامپيوترهاي خاصي انجام مي‌شود که مصرف برق آنها بسيار بالاست. توليد هر بيت‌کوين معادل مصرف 24 خانه در تهران است و هزينه برق استخراج هر بيت کوين 208ميليون تومان برآورد شده است. با وجود سقوط 25 درصدي اخير ارزش هر بيت‌کوين تا عصر چهارشنبه 34725 دلار بود که اگر طبق آخرين قيمت دلار در بازار آزاد تا عصر چهارشنبه (25800 تومان) اين مبلغ را محاسبه کنيم، قيمت هر بيت‌کوين 899ميليون و 36هزار و 368 است، يعني سود سرشار بيش از 600ميليوني از کاري که فقط بايد مجوز رسمي براي آن دريافت کرد يا در خانه دستگاه‌هاي ماينر را نصب کرد و در کمتر از يک سال مي‌توان با چندين دستگاه ماينر حدود هفت بيت کوين را استخراج کرد.
چيني‌ها و ماجراي دم خروس و ...
برخي از رسانه‌ها از بزرگ‌ترين مرکز استخراج بيت‌کوين در کرمان و شهرستان رفسنجان خبر مي‌دهند که در سال 7 بيت‌کوين استخراج مي‌کند که سود آن رقمي حدود يک‌ميليارد و 330ميليون تومان است و در اين بين بازهم پاي شرکت‌هاي چيني در ميان است. چيني‌ها با ايجاد و گسترش مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان به اين فعاليت که به مصرف بالاي برق نياز دارد مشغولند. هرچند مجيدرضا حريري، رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين اين موضوع را رد کرده و معتقد است که انتقاد‌ها درباره ارتباط دادن قطعي برق به فعاليت شرکت‌هاي چيني در ايران براي استخراج بيت‌کوين بي‌اساس است، اما شواهد برخلاف اين اظهارنظرها نشان مي‌دهد. بد ‌نيست به صحبت‌هاي روز گذشته وي اشاره‌اي داشته باشيم که گفته بود: «مخالفان افزايش روابط تجاري دو کشور از هر اتفاق و چالشي استفاده مي‌کنند تا مشکلات ايران را به بر گردن چيني‌ها بيندازند.» او همچنين افزود: «استخراج بيت‌کوين در ايران امروز از سوي شرکت‌ها و افراد مختلف در حال اجراست و اينکه صرفا يک شرکت چيني را محور اين موضوع در نظر بگيريم قطعا از واقعيت بسيار به دور است.» اما ساعاتي پس اين اظهارنظر قاطع وي، روابط‌عمومي شرکت توانير اعلام کرد استخراج بيت‌کوين از مزرعه رفسنجان، متعلق به شرکت توسعه سرمايه‌گذاري ايران و چين، متوقف شده است. مديرکل روابط عمومي توانير گفته است: «هرچند اين شرکت به عنوان يک صنعت، مجوز قانوني دارد ولي اولويت فعلي‌، استمرار تامين برق واحدهاي مسکوني است.»
دستور روحاني درباره بيت‌کوين


اما اين گوشه‌اي از اتفاقات است و در روزهاي اخير در مورد ماينينگ غيرمجاز، فعاليت نهادهاي دولتي و غيردولتي در حوزه استخراج رمزارز حساسيت‌هايي را ايجاد کرده است. در همين رابطه محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور در پاسخ به ادعاي نقش دولت در استخراج بيت‌کوين گفت: «اينکه گفته مي‌شود دولت از بيت‌کوين استفاده مي‌کند، يک جفاست. دولت وارد اين مسائل نمي‌شود اما در يک سال گذشته فشارهايي بود.» او افزود: «دستگاه ماينر بيت‌کوين به شکل قاچاق وارد کشور شده بود که دستگاه کوچکي هم هست و ورود آن کار سختي نيست. در جاهاي مختلف استفاده مي‌شده و فشار بر روي دولت آمد که به نوعي آن را ضابطه‌مند و قانوني کند.» او افزود: «امروز در دولت ادعايي شد که علاوه بر کساني که اجازه گرفتند، در برخي مرغداري‌ها و جاهاي مختلف هم اينها را استفاده مي‌کنند که رئيس‌جمهوري به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور دادند با جديت اين مساله را دنبال کنند و اگر در جايي از برق براي بيت‌کوين استفاده مي‌شود، محکم با آنها برخورد کنند.»
حديث مفصل بخوان...
حالا اگر اين اقتصاد سودآور که متاسفانه سود آن به جيب ديگران مي‌رود در کنار قطعي مکرر برق و آلودگي هوا به دليل استفاده از سوخت مازوت قرار دهيم، آن زمان صحبت‌هاي عيسي کلانتري، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تعجب‌برانگيز نخواهد بود. وي که قبلا گفته بود: «مردم بايد بين قطعي برق و مصرف مازوت يکي را انتخاب کنند» چندي پيش نيز اعلام کرد که «بهتر است که روزي دو ساعت خاموشي داشته باشيم اما از سوخت مازوت استفاده نکنيم چون موجب آلودگي هوا مي‌شود.» همين‌طور صادق پرنيان، مديرعامل شهرک‌هاي صنعتي تهران که پيش‌تر با اعلام قطع ناگهاني بيش از 2300 واحد صنعتي گفته بود استخراج رمز ارز و بيت کوين دليل قطع برق است، روز چهارشنبه با تکذيب اظهاراتش، گفت چنين جمله‌اي را عنوان نکرده و از صحبت‌هايش اشتباه برداشت شده است!