انگلیس از کشتار مردم یمن 15 میلیارد پوند به جیب زده است

 سرویس خارجی-جنگ 6 ساله یمن در ظاهر تجاوز نظامی رژیم آل‌سعود و امارات به کشور یمن است اما کشورهای غربی و به ویژه انگلیس و آمریکا نیز هم صورت مستقیم و هم از طریق فروش سلاح در آن مشارکت دارند. انگلیس از جمله کشورهایی است که جنگ یمن را به ابزاری برای فروش سلاح به سعودی‌ها تبدیل کرده است. در این ارتباط، «بل ریبیرو-اِدی» نماینده حوزه انتخابیه «استراتام» در پارلمان انگلیس به همراه ۲۳ تن دیگر از اعضای پارلمان در نامه‌ای به وزیر خارجه انگلیس به تداوم حمایت لندن از ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن انتقاد کردند. در این نامه خطاب به «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس آمده: «ما این نامه را در حمایت از ۲۵ ژانویه که روز اقدام «جهان به جنگ یمن، نه می‌گوید» تعیین شده، می‌نویسیم. ما از صمیم قلبمان با اقدام این دولت محافظه‌کار در ادامه تجهیز تسلیحاتی ائتلاف به رهبری سعودی برای بمباران یمن مخالف هستیم».
این ۲۴ قانونگذار انگلیس در ادامه نوشته‌اند: «از بمب‌های ساخت انگلیس در حملات هوایی سعودی که باعث مرگ هزاران نفر از غیرنظامیان یمنی شامل زنان و کودکان شده است، استفاده می‌شود. تخمین زده شده که از آغاز این جنگ، حدود ۱۵ میلیارد پوند تسلیحات ساخت پادشاهی متحده به عربستان فروخته شده است...ما اعتقاد داریم، این وحشتناک است که به رغم حکم سال ۲۰۱۹ دادگاه تجدیدنظر مبنی بر اینکه فروش تسلیحات (به عربستان) غیرقانونی است، دولت انگلیس به تجهیز تسلیحاتی یکی از مستبدترین رژیم‌های روی زمین ادامه می‌دهد». در ادامه این نامه می‌خوانیم: «طبق تازه‌ترین گزارش سازمان ملل، این جنگ تاکنون جان 233 هزار نفر را گرفته است. امکان این وجود داشت که بسیاری از این مرگ‌ و میرها قابل جلوگیری باشد و نتیجه فاجعه‌بارترین وضعیت انسانی جهان که در این کشور رخ داده، بوده است...تخمین زده شده که ۲۴ میلیون یمنی یعنی ۸۰ درصد جمعیت این کشور به کمک‌های انسانی نیازمند هستند؛ کمک‌هایی که محاصره هوایی و دریایی ائتلاف (عربستان) علیه این کشور مانع از ارسال آنها شده است. سازمان ملل اخیرا هشدار داد که وضعیت جاری در صورت تداوم ممکن است باعث شود که یمن شاهد «یک قحطی باشد که طی ۴۰ سال اخیر» همانند آن را تجربه نکرده است».
در پایان این نامه هم تصریح شد که: «این موضوع که ما فورا به فروش‌های تسلیحاتی و حمایت نظامی از عربستان پایان دهیم، یک مسئله ضروری است. رئیس‌جمهور جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود قول داده که به حمایت آمریکا از این جنگ پایان خواهد داد. بر همین اساس ما از شما می‌خواهیم که از همتایان آمریکایی خود بخواهید هر کاری که می‌توانند برای تضمین اجرای این وعده انجام دهند. مشتاق پاسخ شما هستیم».
عربستان در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است. این کشور حتی رئیس‌جمهور مستعفی یمن را هم از خود رانده، یعنی همان کسی که به بهانه حمایت از او تجاوز به یمن را آغاز کرد!