آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم برگزار شد‌

گروه فرهنگی/ روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم تکریم از منتخبان دوره بیست‌و‌چهارم و بیست و پنجم خادمان قرآن کریم برگزار شد. تاکنون ۲۵۰ خادم قرآنی طی ۲۳ دوره موفق به دریافت مدال خادمی قرآن شده‌اند. در این مراسم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد، رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند.
روان بودن ترجمه قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در سخنرانی خود به دریای بیکران قرآن کریم اشاره کرد: «بهره کافی و درست نبردن از دریای بیکران قرآن، ظلم به خود ما و قرآن است و بی‌تردید قرائت و تلاوت قرآن با صوت حسن، استفاده خوب از زبان است و همزمان ترجمه قرآن باید روان و سلیس بوده و به طور مرتب به روز و نو شود.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت رئیس جمهوری با بیان اینکه در زمینه قرائت و حفظ قرآن ایرانی‌ها پا به پای قاریان دنیا پیش می‌روند که افتخار‌آمیز است، تصریح کرد: فضای مجازی هم می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و هم یک فرصت بی‌نظیر است و باید از فرصت‌های آن برای آموزش قرآن و احکام دینی و الهی نهایت استفاده را ببریم.


رئیس جمهوری قرآن را همانند دریای مواج بیکران تشبیه و بر استفاده از عمق مختلف قرآن تأکید کرد. دکتر روحانی در بخشی از سخنان خود به جلسات تفسیر قرآن کریم امام خمینی(ره) در قم پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد. رئیس جمهوری تلاش‌های خادمان قرآن کریم در جامعه را مقدس، سنگین و ارزشمند خواند و با اعلام اینکه ممکن است ترجمه‌ای به زبان ۴۰ سال پیش باشد، اما امروز مفاهیم و واژه‌ها عوض شده است، گفت: قرآن باید از لحاظ ترجمه مرتب نو شود و وزارت ارشاد موظف است بهترین ترجمه را در کشور تشویق کند.
دکتر روحانی از وزارت ارشاد خواست تا با برگزاری مسابقات ترجمه به صورت یک جزء و برنده شدن مؤلف بقیه قرآن نیز توسط همان مترجم، ترجمه شود.
رئیس جمهوری در سخنان خود بر ضرورت ترجمه روان و سلیس و با کمترین فاصله به محتوای واقعی کلام خدا، دسترسی آسان برای نسل جوان، اهمیت حفظ قرآن در سنین نوجوانی و کودکی و بهره بردن از فضای مجازی تأکید کرد و نقش ایرانیان در طول تاریخ اسلام در زمینه حدیث و تفسیر قرآن کوشا را برشمرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در مسابقات جهانی قرائت و حفظ جایگاهی نداشت و امروز حضور جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جهانی مایه افتخار ایرانیان است.
رئیس جمهوری همچنین شنیدن صدای قرآن و قرائت این کتاب آسمانی با صوت «حسن» را آرامش‌بخش توصیف کرد و اظهار داشت: خداوند قرآن را با اراده حق خودش زیبا خلق کرده است.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کتاب آسمانی قرآن تنها ثمره‌ای است که از اسلام و پیامبر(ص) و در زمان غیبت امام زمان(عج) برای ما باقی مانده است، اظهار داشت: قرآن تنها کتابی است که تمامی جملات و کلمات با اراده حق الهی توسط فرشته‌ای امین به قلب پیامبر نازل شد.
دکتر روحانی با بیان اینکه قرآن همانند الواح نبوده بلکه پیامبر اکرم(ص) زمان نزول متن قرآن را نیز درک کرده است، ادامه داد: نزول قرآن با کلمه اقرأ بوده که گویی متن جلوی پیامبر اکرم(ص) حاضر بوده است و در نهج‌البلاغه نیز آمده که حضرت علی(ع) هنگامی که در زمان نزول قرآن در کنار پیامبر(ص) بودند صدای جبرئیل را می‌شنیده است و پیامبر خطاب به ایشان می‌فرمودند تو می‌شنوی اما نمی‌بینی چون من نبی هستم.
دیپلماسی اثرگذار از طریق تلاوت و حفظ قرآن
خادمان انتخاب شده در این دو دوره از رشته‌های حفظ قرآن، قرائت، خوشنویسی و کتابت قرآن، امور هنری، مدیریت قرآنی، آموزش و داوری و همچنین تحقیق و پژوهش‌های قرآنی بودند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در سخنان خود در این مراسم به بستر فضای مجازی اشاره کرد: در کنار این فرصت‌های پیشین که در این ۴۰ سال پدید آمده، به نظر می‌آید یک فرصت و بستر جدیدی به نام فضای مجازی شکل گرفته است که شرایط کرونا به آن سرعت بخشیده و اتفاقات قابل توجهی را می‌توان مشاهده کرد و بسترها و زیرساخت‌هایی نیز پدید آمده است.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره چهل ساله فعالیت‌های قرآنی در کشور بیش از ۴۵ هزار کتاب در حوزه علوم و معارف قرآن منتشر شده است. در حوزه رسانه علاوه بر رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و خبرگزاری قرآنی، بیش از ۲۰ نشریه علمی پژوهشی و بیش از ۲۰ نشریه علمی ترویجی در حوزه قرآن منتشر می‌شود که فرصت‌هایی را برای تفکر، تأمل و نشر معارف قرآن کریم فراهم کرده است. او به ترجمه‌های محدود قرآن کریم در زمان قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و تعداد ترجمه‌های قرآن بعد از انقلاب اسلامی را 90 عنوان ترجمه خواند: بسیاری از آنها ترجمه‌های قابل توجه و استناد هستند و در دسترس فارسی زبانان است.
صالحی به فعالیت قابل توجه حوزه هنرهای قرآنی، خوشنویسی، نگارگری، آواها و نغمات قرآنی، شعر، هنرهای نمایشی و داستان در این 40 سال اشاره کرد و گفت: «یکی از جشنواره‌هایی که معاونت قرآن و عترت برگزار می‌کند، جشنواره آیات است که هر سال در حوزه مناسبات قرآن و هنرهای قرآنی اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.»
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعداد حافظان قرآن در کشور اشاره کرد و جایگاه قاریان را متمایز خواند: «در حوزه تلاوت قرآن، قاریان ما در فضای جهان اسلام جایگاه متمایز و ممتازی را پیدا کرده‌اند. در همه مسابقات بین‌المللی که در جهان اسلام برگزار می‌شود، قاریان ایرانی مقامات ویژه‌ای را پیدا می‌کنند و شاخص هستند.»
صالحی خاطرنشان کرد: بخشی از دیپلماسی عمومی ما از طریق تلاوت برجسته قاریان و حافظان پدید می‌آید و یک دیپلماسی روان و قابل توجه و اثرگذاری بوده و هست و همین‌طور در حوزه‌های دیگر که فرصت‌های قابل توجهی را برای خدمت به قرآن کریم به وجود آورده است.
اما بخش دیگر سخنان رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی درباره شرایط کرونا در کشور بود: در همین شرایط کرونایی این فضا کاملاً خودش را نشان داد. مثلاً در آزمون قرآن و عترت که به شکل سالانه برگزار می‌شد، امسال بیش از ۱۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند تا داوطلبان به صورت مجازی آزمون بدهند.
صالحی ادامه داد: برنامه‌های قابل توجهی در سال کرونایی در فضای مجازی و بویژه در حوزه قرآنی شکل گرفت که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای حاکمیتی و عمومی و هم بخش وسیعی از مؤسسات مردمی بستر فضای مجازی را به عنوان یک بستر قابل توجه برای تولید و عرضه به کار گرفتند.
گفتنی است، مراسمی نیز به صورت نمادین و با حضور تمامی منتخبان این دو دوره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در شب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است مقدمات لازم برای برگزاری بیست و ششمین دوره تکریم و معرفی خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۰ فراهم شده و در ماه مبارک رمضان و قبل از پایان یافتن خدمتگزاری دولت دوازدهم مراسم تکریم از آنان نیز برگزار می‌شود.

برش
‌مراسم تکریم از منتخبان دوره بیست‌وچهارم و بیست‌و‌پنجم خادمان قرآن کریم روز گذشته ۲۵ بهمن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.
منتخبان دوره بیست‌وچهارم عبارتند از:
آیت‌الله احمد بهشتی در بخش چهره ماندگار و شخصیت برجسته قرآنی
معتز آقایی در بخش حفظ کل قرآن
محمدرضا افشاری در بخش خوشنویسی(کتابت قرآن)
سیدناصر هاشم‌زاده در بخش امور هنری(کارگردانی)
حسن ربیعیان در بخش قرائت قرآن
حجت‌الاسلام محمدعلی نظام‌زاده در بخش مدیریت قرآنی
حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا امام در بخش آموزش و داوری قرآن
حجت‌الاسلام سیدرضا مؤدب در بخش تحقیق و پژوهش‌های قرآنی
کمال‌الدین غراب در بخش ترجمه قرآن کریم.
منتخبان دوره بیست‌وپنجم عبارتند از:
آیت‌الله سیدمحمد فقیه در بخش چهره ماندگار(شخصیت برجسته قرآنی)
محمدمهدی بحرالعلوم در بخش حفظ کل قرآن
مصطفی اشرفی در بخش خوشنویسی(کتابت قرآن)
مهدی محمدی در بخش مدیریت قرآنی
صالح اطهری‌فرد در بخش قرائت
معصومه عباسی‌نظری و سیدجواد سادات‌فاطمی در بخش آموزش و داوری قرآن
مهدی خواجه‌پیری در بخش تحقیق و پژوهش‌های قرآنی
حمیدرضا مستفید در بخش ترجمه قرآن کریم مفتخر به دریافت مدال خادمی قرآن شد.‌‌‌