دو برنده سیمرغ‌ جشنواره فیلم فجر به کووی 19 مبتلا شدند سیمرغ در چنگال کرونا

گروه فرهنگ و هنر – پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر، انتقادهای بسیاری درباره عدم امکان رعایت صد در صدی پروتکل‌های بهداشتی طی این رویداد وجود داشت که تا پایان جشنواره هم ادامه پیدا کرد. در این میان عدم رعایت فاصله‌گذاری‌ها در روز نخست و همچنین اظهارات یک منتقد حاضر در جشنواره در خصوص ماسک نزدن حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت. روز 22 بهمن ماه اختتامیه جشنواره فیلم برگزار شد و حالا بنابر اخبار 2 برنده سیمرغ به کرونا مبتلا شده‌اند.
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. پیش از جشنواره امید سینماداران به رعایت پروتکل‌ها در سینماهایی که برای جشنواره در نظر گرفته شده‌اند بود که شاید اینگونه اعتماد مردم برای حضور در سینماها جلب شود اما با شروع جشنواره فیلم فجر، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت. سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان جشنواره فیلم فجر به صورت کاملا فیزیکی اما محدودتر از سال‌های گذشته کار خود را از 12 بهمن آغاز کرد تا دوباره سینماها امیدی به حضور تماشاچیان داشته باشند.
گرچه پیش از جشنواره، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، درباره تضمین رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت که «از پروتکل‌ها همه دوستان مطلع هستند ما هم به سینماها درباره این موضوع اطلاع داده‌ایم، تب سنجی، الزام استفاده از ماسک، ضدعفونی سالن‌ها، تغییر هوا در بین سانس‌ها از این موارد است در برج میلاد هم صندلی‌های یک در میان را خارج کرده‌ایم و مبلمان‌ها با فاصله با هم قرار دارند». اما بعضی معتقد بودند که در شرایط جشنواره نمی‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد. به عنوان مثال امسال به دلیل شیوع کرونا، خانه سینما، هیچ سالنی را برای اهالی صنف درنظر نگرفته است و دلیل این اتفاق این است که این سالن‌ها از لحاظ تعداد مخاطب در سال‌های گذشته قابل کنترل نبوده است و امسال به دلیل شیوع کرونا قطعا شرایط خطرناکی پیدا می‌کرده است.
به هر ترتیب جشنواره فیلم فجر آغاز شد اما تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از جشنواره نشانی از رعایت جدی پروتکل‌ها نداشت. گرچه این روال هر ساله جشنواره فیلم فجر است که حضور هنرمندان باعث تجمع عکاسان برای تهیه عکس‌های خبری از مهمترین رویداد سینمایی کشور می‌شده است با تغییر شرایط اما امسال حضور خبرنگاران و عکاسان در برج میلاد به کمترین تعداد خود در چند دوره برگزاری این رویداد رسید. ولی با این حال انتشار تصاویر این حضور حداقلی اما در هم تنیده، برخی کانال‌های تلگرامی و به تبع آن رسانه‌های رسمی را بر آن داشت تا این حضور را تهدیدی جدی برای سلامت اصحاب رسانه بخوانند در همین رابطه علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت، در توییتی عنوان کرد: «تمامی ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسئولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. قطعاً این تصاویر تخلف از اجرای پروتکل‌هاست و مسئولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.»


برگزاری مراسم فتوکال و ایجاد صف برای ورود به سالن رسانه‌ای از جمله موارد دیگر بود که رعایت موارد بهداشتی را دچار اختلال می‌کرد.
از سوی دیگر در مراسم فوتوکال یا همان عکاسی در حاشیه رونمایی فیلم «بی‌همه چیز» که عادل فردوسی‌پور به‌عنوان مهمان ویژه تیم سازنده فیلم خود را برای رونمایی از این فیلم به برج میلاد رسانده بود، به تنهایی در مقابل دوربین عکاسان ایستاد اما تیم تولید فیلم از راه رسیدند و مواجهه غیراصولی فردوسی‌پور با پرویز پرستویی آن هم در مقابل چشم اصحاب رسانه، تبدیل به یک چالش برای جشنواره شد! این دو بدون توجه به ملاحظات، حساسیت‌ها و هشدارهایی که بارها در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، یکدیگر را در آغوش کشیدند و این حرکت زمانی صورت غریب‌تر به خود گرفت که دیگر عوامل فیلم به این ترکیب دو نفره افزوده شدند و برای ثبت یک قاب احتمالاً جذاب‌تر همه ماسک‌ها را از صورت برداشتند. این اتفاق با واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. بعد از این بود که وزارت بهداشت اعلام کرد اگر این اتفاق ادامه پیدا کند جشنواره را تعطیل خواهد کرد. این چنین بود که کمی اوضاع رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طی جشنواره بهتر شد اما در میانه جشنواره بهروز افخمی، منتقد سینما و تلویزیون در اظهاراتی عجیب درباره جشنواره فیلم فجر و نحوه برگزاری آن در دوران شیوع کرونا گفت: «تعطیل کردن سینماها و مدارس و تحمیل کردن ماسک به مردم کار غلطی بوده است».
افخمی با اشاره به اینکه این سیاست‌ها در آمریکا تعیین شده و ایران «کاسه داغ‌تر از آش» شده، گفت: «برنامه جهانی وحشت که احتمالا با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی شده در ایران طوری اجرا شد که به اصطلاح ما کاسه داغ‌تر از آش شدیم»!!!
همان زمان سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به این اظهارات در توییتر خود نوشت: «‌جامعه هنری کشور از روزهای نخست کرونا، همراه مدافعان سلامت بود و هست. سخنان و رفتار تعداد انگشت‌ شمار را به همگان تعمیم ندهیم». علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در اینستاگرام خود به اظهارات عجیب بهروز افخمی درباره کرونا پاسخ داد و نوشت: «یک میلیون نفر در دنیا بر اثر کرونا فوت کردند، اما این آدم بعد از یک سال میگه این توطئه بوده. هم ماسک زدن اشتباه هست و هم بستن مدارس و البته مشکل ایشان جای دیگری است. افخمی ناراحت تعطیل شدن کاسبی خودش است نه جان مردم. الان هم مجدد می‌گوید مدارس و دانشگاه‌ها را باز کنید! نه اینکه دغدغه علم و دانش داشته باشد... قبلا هم نامه‌ای بلند به وزیر بهداشت نوشته بودند که چرا شلوغ می‌کنید! مدافعان سلامت را بزرگ نکنید! مگر چند نفر از کادر درمان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند که این همه سر و صدا می‌کنند! آقای افخمی، مرد باش یک روز یک شیفت بیا بیمارستان کنار همین پزشکان و پرستاران کرونایی کنار بیماران باش. بیا یک روز به هموطنانت خدمت کن. مگر نمی‌گویی کرونا دروغ است؟ این گوی این میدان...» به هر صورت جشنواره فیلم فجر با تمام حواشی‌اش تمام شد اما حاشیه‌ها دست از سر این جشنواره برنمی‌دارد. پس از برگزار شدن مراسم اختتامیه در شامگاه ۲۲ بهمن در مرکز همایش‌های برج میلاد و در شرایطی که مثبت بودن یا نبودن آزمایش کرونا یک هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد، برخی مسئولان و مدیران جشنواره اعلام کردند به دلیل رعایت کردن شیوه‌نامه‌ها در هشت روز نمایش فیلم حتی یک مورد ابتلا به کرونا هم گزارش نشده است. حالا که درست دو هفته از آغاز جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، گفته می‌شود نتیجه آزمایش دست‌کم دو نفر از برندگان سیمرغ مثبت بوده و آنها به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. برخی رسانه‌ها خبر ابتلای دو برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر امسال را به کرونا منتشر کرده‌اند؛ ایمان امیدواری که جایزه بهترین چهره‌پردازی را برای فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار گرفت و مارال جیرانی هم برنده جایزه بهترین طراحی لباس برای «بی‌همه‌چیز» ساخته محسن قرایی شد. تا امروز فعلا نام این دو مهمان ویژه مراسم اختتامیه رسانه‌ای شده و باید دید در روزهای آینده باز هم به تعداد سینماگران مبتلا به کرونا افزوده می‌شود یا نه. بررسی فیلم و تصاویر مراسم اختتامیه جشنواره سی و نهم نشان می‌دهد جیرانی و امیدواری به فاصله‌ای کوتاه هم برای گرفتن جایزه روی صحنه رفتند و هر دو هم ماسک بر چهره داشتند.
قرار بود که جشنواره امیدها را برای بازگشایی سینماها افزایش دهد اما حالا با این اتفاق به نظر می رسد شروع فعالیت سینماها دوباره با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شود و اعتمادی که قرار بود شکل بگیرد، بیش از پیش شکننده باشد.