روحانی در جلسه هیات دولت: اهل لجبازی نیستیم و برای بازگشت به توافق آماده ایم

رئیس جمهور گفت: ما اهل لجبازی نیستیم و برای بازگشت به توافق آماده ایم و به محض اینکه ببینیم ۱+۵ به برجام بازگشته ما هم بازخواهیم گشت.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت گفت: برای یادآوری اروپایی ها و مردم می گویم. وقتی ترامپ در اردیبهشت ۹۷ با فشار اسرائیل، عربستان و تندروهای داخلی آمریکا از برجام خارج شد در شهریور ۹۷ من برای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفتم. در صبح اولین روز مجمع ترامپ صحبت کرد و بعدازظهر آن روز من صحبت کردم. در آن زمان هشت بار برای من پیغام دادند که ترامپ می خواهد با فلانی ملاقات کند اما ما رد کردیم. وی ادامه داد: همان شب آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه به من زنگ زد و گفت الان پیش ترامپ بودم و می‌خواهم قبول کنید یک ملاقات چه به صورت دونفره یا سه نفره صورت گیرد و این خیلی مهم است اما من رد کردم. پس از آن چندین رئیس جمهور به هتل محل اقامت من آمدند و پیشنهاد کردند که ترامپ می گوید تنها دو کلمه را در برجام بگذاریم آن وقت من اعلام می‌کنم که آمریکا به برجام باز خواهد گشت.
روحانی افزود: آن دو کلمه این بود که به برجام اضافه شود راجع به موضوع موشکی ایران و منطقه بعدا مذاکره کنیم. این پیام را هم مکرون بعد از طرف ترامپ آورد؛ اما من گفتم به هیچ عنوان یک کلمه به برجام اضافه و یا از آن کم نمی شود. رئیس جمهور فرانسه گفت که قبول کنید که راجع به این دو موضوع فقط مذاکره شروع شود و حالا شاید چند سال طول بکشد که من باز هم قبول نکردم.
رئیس جمهوری در ادامه تاکید کرد: اروپایی ها بدانند اگر ما می خواستیم این دو مورد موشک و منطقه را نه اینکه اضافه کنیم بلکه به عنوان، عنوان بحث برای آینده قبول کنیم ترامپ همان اول به برجام بازگشته بود و این پیغام رسمی خود او بود. خود اروپایی ها هم می دانند چون پیام آورنده خودشان بودند پس بنابراین در برجام نه راجع به منطقه و نه راجع به سلاح و دفاع ایران چیزی اضافه نخواهد شد. برجام همین است که یا می پذیرید و یا قبول نمی کنید.


رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: بحث این نیست که موضوع هسته ای ما بدون نظارت باشد. اگر کسی بگوید ما بازرسان آژانس را بیرون می کنیم در دنیا معنایش این است که به دنبال سلاح می‌رویم پس ما هیچ وقت بازرسان را بیرون نمی کنیم و بازرسی ها در چارچوب پادمان هستند. پروتکل الحاقی که حدود ۹۰ کشور دنیا آن را قبول کرده اند و اجرا می کنند یک مرحله فراتر از پادمان است و ما هم ممکن است یک روز دوباره اجرا کنیم و در مجلس هم تصویب کنیم. پروتکل الحاقی همان طور که از نامش مشخص است به توافق قبلی الحاق شده بنابراین طبق قانون مجلس در ایران پادمان اجرا خواهد شد و بازرسان آژانس هم هستند و می توانند نظارت کنند.
رئیس دولت دوازدهم با یادآوری خروج آمریکا در اردیبهشت ۹۷ از برجام خاطرنشان کرد: از همان زمان اروپایی ها رسما از ما درخواست مهلت کردند و ما هم اعلام کردیم که چند هفته ای مهلت می دهیم و مرتب تماس می گرفتند که این مهلت را کمی بیشتر تمدید کنید. و ما یک سال آن را تمدید کردیم برای اینکه حجتی باقی نماند و همه بدانند به تعهداتمان پایبند هستیم و می خواهیم موضوع حل شود، یک سال صبر کردیم. البته اروپایی ها نتوانستند یا نخواستند کاری بکنند و تنها در بخش سیاسی و تبلیغاتی خوب موضع می گرفتند و ترامپ را محکوم می کردند و وقتی بحث سیاسی بود کمک ما بودند و همین باعث شد ترامپ بیچاره هفت بار در مقابل ما شکست بخورد. رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه عنوان کرد: اگر امروز تحریم را بردارند ما فردا صبح یا بعدازظهر به همه تعهدات خود عمل می کنیم ما تنها چند ساعت نیاز داریم تا ببینیم تحریم ها واقعا برداشته شده و راستی آزمایی کنیم و بعد به تعهدات خود برگردیم. بالاترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری هم این موضوع را اعلام کرده و مسیر واضح است.
وی اضافه کرد: اگر آمریکایی ها به صراحت اعلام کنند ما هم به صراحت اعلام می کنیم. اگر یک قدم بردارند ما هم یک قدم برمی داریم و اگر همه قدم ها را بردارند، ما هم همه قدم ها را برمی داریم. اگر تدریج می خواهند اهلا و سهلا، اگر مجموعه می‌خواهند اهلا و سهلا و اگر نمی خواهند باز هم اهلا و سهلا. ما در این زمینه هیچ دعوایی نداریم.