عَرق سرد این‌بار در اسکی آلپاین

آرمان‌ملي: ماجراي ممنوع‌الخروج شدن ورزشکاران و مربيان زن کشورمان ظاهرا تمامي ندارد. در اين سال‌ها «نيلوفر اردلان»، «زهرا نعمتي» از جمله ورزشکاران معروفي بودند که با اين مشکل مواجه شدند و حالا نوبت به سرمربي تيم‌ملي اسکي آلپاين بانوان شده است.
زرگري
روزگذشته عنوان شد که «سميرا زرگري» سرمربي تيم‌ملي اسکي آلپاين بانوان اجازه خروج از کشور را ندارد. اين تيم بامداد روز دوشنبه در حالي براي شرکت در رقابت‌هاي جهاني، تهران را به مقصد ايتاليا ترک کرد که زرگري نتوانست به‌دليل ممنوع‌الخروج‌بودن، شاگردانش را همراهي کند. «شرق» در اين خصوص نوشت: «اينکه مشکل زرگري چه بوده که ممنوع‌الخروج شده، هنوز به‌طور دقيق اعلام نشده و فدراسيون اسکي هم توضيحي در اين خصوص نداده است. پيگيري‌هاي ما نشان داد که ماجراي ممنوع‌الخروجي سرمربي تيم‌ملي اسکي آلپاين بانوان نيز مثل موارد قبلي به اختلاف‌هاي خانوادگي برمي‌گردد».
اردلان


شهريورماه سال 1394 «نيلوفر اردلان» بازيکن تيم‌ملي فوتسال کشورمان ممنوع‌الخروج شد. وي در اين‌باره توضيحاتي ارائه داده و گفته است: «مسابقات جام‌ملت‌هاي آسيا براي نخستين‌بار برگزار مي‌شود و من هم در اردوهاي تيم‌ملي تمرينات خوبي را زيرنظر خانم سليماني انجام دادم اما همسرم پاسپورتم را براي حضور در اين مسابقات نداد و به‌دليل مخالفت همسرم براي سفر به خارج از ايران اين رقابت‌ها را از دست دادم. اي‌کاش مسئولان قانوني براي بانوان ورزشکار بگذارند تا در چنين مواقعي بتوانيم از حقمان دفاع کنيم. اين مسابقات براي من اهميت زيادي داشت و من به‌عنوان يک زن مسلمان مي‌خواستم براي بالابردن پرچم کشورم تلاش کنم، نه اينکه براي گردش و تفريح بروم. من اين مسابقات را از دست دادم اما از مسئولان درخواست مي‌کنم براي بانوان نيز مثل سربازي قانوني بگذارند تا اين‌گونه به تيم‌ملي و ورزشکار لطمه وارد نشود. من هم سرباز تيم‌ملي هستم و مي‌خواستم براي پرچم کشورم بجنگم. تيم‌ملي به‌وجود من احتياج دارد اما نمي‌توانم ملي‌پوشان را همراهي کنم».
نعمتي
ارديبهشت‌ماه 1396 «زهرا نعمتي»، پرچمدار بازي‌هاي المپيک 2016 ريو و قهرمان پارالمپيک 2016 ريو در رشته تيروکمان از سوي همسرش ممنوع‌الخروج شد. رهام شهابي‌پور، همسر زهرا نعمتي مدعي شده: «بعداز بازي‌هاي پاراالمپيک ريو زهرا نعمتي بنا به‌دلايلي منزل را ترک کرده و تا اين لحظه با وجود اينکه چندين‌بار خواستار بازگشت او به منزل بودم از زندگي با من امتناع کرده و حتي درخواست طلاق داده است. پس از اين اتفاق او را ممنوع‌الخروج کرده‌ام تا نتواند در هيچ تورنمنت برون‌مرزي شرکت کند. اگرچه نمي‌دانم با چه مجوزي توانست به‌عنوان نماينده سازمان‌ملل کشور را ترک کند و عازم سوئيس شود. به‌هر صورت يکسري مسائل و مشکلات خانوادگي پيش آمده که قابل‌حل است و نياز نيست تا حد طلاق به آن دامن زده شود.» همسر اين زن ورزشكار كه خودش هم كماندار ملي‌پوش بوده، تهديد کرده که «اگر نعمتي بخواهد به همين روال به مسائل دامن بزند، مطالبي را عنوان مي‌کند که مي‌تواند تبعاتي داشته باشد!» اين در حالي است كه زهرا نعمتي، در تماسي كه از سوي «خبرآنلاين» با او گرفته شد، ترجيح داد درباره اين مساله سكوت كند و گفت:‌ «فعلا ترجيح مي‌دهم درباره اين موضوع چيزي نگويم».
ساير رشته‌ها
مهرماه سال 1396 «جام‌جم آنلاين» نوشت: براساس گفته يکي از مربيان سابق تيم‌ملي تکواندوي ايران در سال‌هاي گذشته سه تکواندوکار با مشکل ممنوع‌الخروجي روبه‌رو بودند. يکي از آنها تازه عروسي بود که به‌دليل اين مشکل اصلا از ورزش قهرماني خداحافظي کرد. مربي اين تکواندوکار از خداحافظي بي‌موقع شاگردش تعجب کرده بود اما بعدا متوجه شد که او به‌دليل ممنوع‌الخروجي کنار رفته است. اين مربي گفت: «ما بايد رازدار باشيم اما مشکلات را نبايد از ياد ببريم. موضوع فقط ممنوع‌الخروجي نيست، بسياري از استعدادهاي ورزش ما به‌دليل مخالفت همسران‌شان مجبور به ترک ورزش حرفه‌اي مي‌شوند، چيزي که در سال‌هاي اخير بسيار اتفاق افتاده است.» اما برخي ممنوع‌الخروج‌هاي رزمي ديگر هم هستند، مثل ووشو و کاراته. در ووشو يک ورزشکاري که ملي‌پوش هم نيست از سوي همسرش ممنوع‌الخروج شده است. او ووشوکار موفقي است و مقام‌هاي کشوري و استاني متعددي دارد. در کاراته هم يکي از مقام‌آوران ممنوع‌الخروج است، چرا که همسرش به‌دليل پاره‌اي از اختلافات او را از خروج از کشور منع کرده است. البته اين مورد آخر تاييد شده نيست. در بسکتبال نيز يک مورد براي تيم‌هاي تهراني نيز گزارش شده است اما از آنجايي که بسکتبال اعزام برون‌مرزي آنچناني ندارد اتفاقاتي از اين دست چندان ديده نمي‌شود.
نظر معاون رئيس‌جمهور
معصومه ابتکار معاون، رئيس‌جمهوري در امور زنان و خانواده درباره مشکلات خروج زنان به خارج از کشور با اجازه شوهر گفت: گاهي زنان به‌دليل شرايط شغلي و کاري مجبور به سفر هستند و در مواردي مثل انجام مسابقات ورزشي و علمي به‌عنوان نماينده جمهوري اسلامي بايد در کشور ديگر حضور داشته باشند و در اين شرايط اگر ورود و خروج زن به اجازه از همسر منوط باشد، ممکن است، کشمکش‌هايي بين زوجين به‌وجود بيايد که در اين شرايط حقوق زن تجزيه مي‌شود. وي ادامه داد: قرآن‌کريم به اين موضوع تاکيد دارد که زن استقلال مالي داشته باشد و به اين شکل نيست که وقتي زن ازدواج کرد، همه فعاليت‌هاي اقتصادي او زيرنظر همسر قرار گيرد و استقلال فردي خود را از دست بدهد، حتي به‌طور مثال در خيلي از کشورهاي دنيا زن‌ها وقتي ازدواج مي‌کنند، اسم همسرشان را بر روي خود مي‌گذارند که حتي در کشور ما هم چنين چيزي خيلي باب نيست، ولي در عين حال يکسري مسئوليت‌هاي متقابل هم مطرح است و قانونگذار نگراني‌اش از اين جهت است که اگر قرار بر شکل‌گيري يک خانواده است، ولي هرکس راه خودش را برود، احتمال ازهم‌پاشيدن آن خانواده بسيار بالاست.