از رد كانديداتوري تا تاييد اختلاف

سخنراني‌هاي سياسي آخر هفته چهره‌هاي مهم اصولگرايان بيشتر بر محور معرفي نامزد نهايي انتخابات متمركز بود. چهره‌هايي چون غلامعلي حدادعادل، مصطفي پورمحمدي يا صادق محصولي كه جريان وابسته به هر كدام از آنان رايي تاثيرگذار در نهادهاي بالادستي و البته متعدد اصولگرايان دارند، روز گذشته در همايش سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با عنوان تحول حكمراني در گام دوم انقلاب سخنراني كردند. البته بخشي از سخنراني آنان به تحليل كلان مسائل سياسي كشور مربوط بود اما بخش مهم سخنان‌شان قطعا درباره انتخابات بود. ديروز البته در اين جمع اصولگرا كمتر از وحدت صحبت شد و در اين بين دبيركل پايداري مانند هميشه تنها فردي بود كه عليه ديگر همقطاران خود سخن گفت. حضور همزمان اين سه چهره شاخص اصولگرا از يك جهت حائز اهميت بود و آن‌، اينكه از اين جمع، يكي يعني پورمحمدي در قامت دبير عالي جامعه روحانيت، نقشي محوري در «شوراي وحدت» اصولگرايان دارد، دومي كه حدادعادل است، رياست «شوراي ائتلاف»، ديگر نهاد به ‌اصطلاح اجماع‌ساز اصولگرايان را برعهده دارد و سومي كه محصولي باشد، در قامت دبيركل «جبهه پايداري» از گروهي نمايندگي مي‌كند كه با هيچ‌يك از دو دسته قبلي سر سازگاري نداشته است. آنچه اما حتي از سخنان ديروز اين سه پيداست، اختلافات اساسي اصولگرايان همچنان پابرجاست. ضمن آنكه نام سيدابراهيم رييسي همچنان به عنوان گزينه‌اي جدي روي ميز پيشنهادهاي كانديداتوري اصولگرايان براي انتخابات 1400 قرار دارد. آنچه اما در كلام اين سه مشترك بود، تكذيب كانديداتوري خودشان بود و البته تاكيد بر ردصلاحيت احمدي‌نژاد.مصطفي پورمحمدي، دبيركل جامعه روحانيت ديروز در پاسخ به پرسشي مبني بر حضور رييسي در انتخابات ۱۴۰۰ بدون اشاره به نام رييسي، صرفا بر خرد جمعي تاكيد كرد.  آن‌هم در حالي كه به تازگي سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرده رييسي دست‌كم فعلا قصد كانديداتوري ندارد. با اين حال پورمحمدي در ادامه به بحث اختلاف در اصولگرايان پرداخت و با قاطعيت گفت كه نهاد متبوعش قصد ندارد گزينه‌اي را به اصولگرايان تحميل كند. او گفت: «تلقي بعضي از دوستان اين است كه بعضي از تجمع‌ها به ضررشان تمام مي‌شود؛ چراكه گزينه انتخاباتي‌شان از دست مي‌رود.» در اين گردهمايي، صادق محصولي دبيركل جبهه پايداري اما در سخناني كه به ‌نحوي كنايه‌اي بود به نهادهاي بالادستي و البته جامعه روحانيت، گفت: «ما معتقديم جرياني مي‌خواهد تحت ‌عنوان پدرسالاري براي احزاب اصولگرا تصميم بگيرد ولي ما زير بار اين جريان نمي‌رويم.» جالب آنكه پايداري تاكنون دعوت هيچ‌كدام از نهادهايي كه براي ايجاد وحدت در جريان اصولگرايي پيشگام شده‌اند، نپذيرفته است.  اما ازقضا پورمحمدي با بيان اينكه عده‌اي، جامعه روحانيت را پدرسالار معرفي مي‌كنند، در انتقاد از اين سخن گفت: «به نظرم نگاه پدرسالارانه اين است كه يك فرد نزديك انتخابات مي‌آيد و نامزدهاي مورد اقبالش را تعيين مي‌كند يا تغييري در چينش نامزدها ايجاد مي‌كند. به نظرم كساني كه امروز جامعه روحانيت مبارز را پدرسالار مي‌خوانند، خودشان مخفيانه پدرخوانده هستند. البته پدرخوانده‌ها معمولا از مقبوليت برخوردارند. اين افراد كه مقبوليت چنداني ندارند، بيشتر نقش ناپدري را ايفا مي‌كنند.» سخنان پورمحمدي و محصولي البته در بخش‌هاي مختلف اين همايش ايراد شد  اما ظاهرا روي  سخن‌شان به يكديگر   بود.
 تكذيب  ديدار  با   احمدي‌نژاد
صادق محصولي ديگر سخنران برنامه درباره فعاليت‌هاي اخير پايداري توضيح داد و ضمن تكذيب اختلاف در اين تشكل سياسي خبر ديدار خود با  احمدي‌نژاد را هم تكذيب اما اعلام كرد كه با چهره‌هاي مطرح براي كانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري ديدار كرده است. او گفت: «اصلا دليلي ندارد كه با احمدي‌نژاد ديدار كنم. ما موضوع تبعيت از ولي‌امر را در جايگاه رياست‌جمهوري مهم‌ترين امر مي‌دانيم، وقتي اين موضوع خدشه‌دار شد، پيام‌هاي تبريك براي فلان شخصيت و مسائلي از اين قبيل هم به دنبالش مي‌آيد. بنده در جايگاهي كه هستم، وظيفه دارم با همه كساني كه در معرض نامزدي انتخابات هستند، جلسه برگزار كنم و نقطه‌نظرات آنها را براي تصميم‌گيري‌هاي بعدي جويا ‌شوم كه در اين راستا با آقايان رستم قاسمي و ضرغامي و چند  نفر ديگر جلساتي را  داشته‌ايم.»
 نگراني  از  استراتژي  رقيب
غلامعلي حدادعادل نيز در سخنراني خود بيشتر به تحليل فعاليت‌هاي جريان رقيب پرداخت. او اما به موضوع اختلافات اصولگرايان هم پرداخت و استمرار اين اختلافات را خطري جدي ارزيابي كرد و با يادآوري شكست اصولگرايان در چند انتخابات قبل گفت: «آن دوره در اثر كثرت ليست‌ها شكست خورديم و اگر نتوانيم در انتخابات آتي به وحدت برسيم، اين شكست تكرار مي‌شود، پس نبايد با كثرت نامزد وارد انتخابات شويم. كنار وحدت نامزد نهايي و همچنين وحدت جرياني و انتخاب سازمان راي، ايجاد بصيرت در توده‌هاي مردم در سراسر كشور با توجه به وجود اقليت‌ها و قوميت‌هاي مختلف مهم است و البته وحدت كردن در چنين شرايطي سخت  است.»


 تكذيب كانديداتوري 
در همايش ديروز كانديداتوري برخي گزينه‌ها هم تكذيب شد. ازجمله حدادعادل هم از احتمال ردصلاحيت احمدي‌نژاد سخن گفت هم با اشاره به برخي اخبار درمورد كانديداتوري او گفت: «آمدن احمدي‌نژاد را اصلا به عنوان شوك انتخابات در نظر نگيريد؛ يعني تكليف روشن است. زياد تحت تاثير موضع‌گيري و فضاي مجازي و حرف زدن‌ها نباشيد. چنين اتفاقي نخواهد افتاد، دفعه قبل هم نيفتاد، حالا كه ۴ سال هم گذشته و بدتر هم شده است.» حدادعادل با اشاره به رد صلاحيت احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته، گفت: «به هر دليلي نيفتاد، اين دفعه دلايلش بيشتر است؛ بنابراين به اين فكر نكنيد.» به غير از او پورمحمدي نيز در پاسخ به پرسشي مبني بر حضور خودش در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «چنين بحثي وجود نداشته تا به حال روي هيچ نامزدي صحبت نكرديم. تلقي ما اين است كه اگر آقاي رييسي كانديدا شود، ميل ما به ايشان بيشتر است اما اگر آقاي رييسي كانديدا نشود، با تعدد نامزدها مواجه خواهيم شد و به مشكل خواهيم خورد. شايد در اين صورت انتخابات ۱۴۰۰ به دور دوم كشيده شود.» صادق محصولي نيز درباره كانديداتوري خود در انتخابات گفت: «به من نمي‌خورد كه وارد انتخابات شوم!»