گزارش نهایی هواپیمای اوکراین آخر اسفند منتشر می‌شود

سهیلا یادگاری
خبرنگار
رسیدگی به پرونده حادثه هواپیمای اوکراین و تهیه گزارش نهایی آن بالاخره به سرانجام رسید و حالا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: گزارش نهایی مربوط به این حادثه آماده شده و به چهار کشور دخیل در این موضوع ارسال شده است، این گزارش تا آخر اسفند منتشر می‌شود.
تورج دهقانی زنگنه، در نشست خبری در پاسخ به سؤال «ایران» در مورد آماده شدن کیفرخواست حادثه هواپیمای اوکراین گفت: طبق قانون کنوانسیون شیکاگو، ما موظف بودیم گزارش نهایی حادثه را به چهارکشوری که شهروندانشان جزو مسافران این پرواز بودند، ارسال کنیم. بر اساس همین قانون این 4 کشور موظف هستند بمدت 60 روز بعد از ارسال گزارش نظر خود را به ما ارائه کنند. مهلت 60 روزه نهم اسفند به پایان می‌رسد. از این 4 کشور تا کنون 3 کشور نظر کارشناسی و فنی خود را ارائه کرده‌اند و این گزارش با گزارش تیم فنی ما تعامل دارد. کشور چهارم هنوز نظر خود را ارائه نکرده است. او از اعلام اسامی کشورها خودداری کرد و گفت: اما در هر صورت ما بعد از 60 روز گزارش را منتشر می‌کنیم و ما قطعاً تا پایان امسال گزارش سازمان هواپیمایی را در مورد حادثه هواپیمای اوکراینی منتشر می‌کنیم.


زنگنه در پاسخ به سؤال «ایران» در خصوص ساخت هواپیمای 100 نفره گفت: مطالعات ساخت هواپیمای 100 نفره پیشرفت خوبی دارد شرکت‌های بزرگی در حوزه ساخت موتور فعال هستند.ما گزارش ساخت این هواپیما را بموقع به مردم اطلاع می‌دهیم.
برنامه‌ریزی برای پروازهای نوروزی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دربخش دیگری از نشست خبری در خصوص برنامه‌های ویژه ایام نوروز گفت: به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است که توان عملیاتی و ساعت پروازی خود را بر اساس برنامه تعیین کنند. شرکت‌ها موظف هستند تعداد ناوگان خود در فرودگاه‌های پرترافیک را برنامه‌ریزی کنند. همچنین همه ایرلاین‌ها موظف هستند هواپیمای بک آپ را داشته باشند تا در صورت نقص فنی یا هر مشکل دیگر پرواز لغو نشود.
زنگنه تأکید کرد:هیچ شرکتی در ایام نوروز نباید پرواز برنامه‌ای خود را لغو کند. همچنین شرکت‌ها باید ابتدا از مجوز پرواز در این ایام مطمئن باشند سپس اقدام به بلیت فروشی کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: شرکت‌ها نباید تعهد بیش از توان خود را ایجاد کنند. همچنین سازمان هواپیمایی با سایت‌ها و دفاتر متخلف فروش بلیت برخورد می‌کند و متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.
به گفته زنگنه، تمام پروازهای نوروزی مطابق با دستورالعمل ستاد ملی کرونا خواهد بود اما تا این لحظه سفر با وسایل نقلیه عمومی مانعی ندارد و هیچ محدودیتی فعلاً در انجام پروازها نداریم.
زنگنه در خصوص نرخ بلیت هواپیما هم گفت: با تفاهمنامه با انجمن شرکت‌های هوایی بلیت پرواز نوروزی برای عید افزایش نخواهد داشت. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد پروازهای خارجی نیز توضیح داد: در مورد این پروازها هم ما تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم. در حال حاضر به ترکیه، عراق، هامبورگ، وین، کلن و فرانکفورت پرواز داریم.
زنگنه ادامه داد: بیش از 95 درصد ایرلاین‌ها مصوبه ستاد کرونا در مورد رعایت ظرفیت 60 درصدی مسافران در پروازها را اعمال می‌کنند. وی گفت: در یک سال گذشته افت پروازها را داشتیم اما در حال حاضر تعداد پروازها رو به رشد است.
راه‌اندازی یک ایرلاین جدید در ایام عید
رئیس سازمان هواپیمایی همچنین از راه‌اندازی یک ایرلاین جدید در ایام عید خبر داد و گفت: این ایرلاین هواپیمای کوچک دارد و پرواز با تعداد مسافر کم انجام می‌دهد و در فرودگاه‌هایی که فعالیت کمی دارند پرواز می‌کند.
زنگنه همچنین در خصوص افزایش تخلف گرانفروشی بلیت گفت: به معاونت هوانوردی اعلام کرده‌ایم سایت‌های غیر مجاز که شناسایی می‌شوند حتماً باید تعطیل شوند.
قیمت بلیت نوروزی افزایش نخواهد داشت
رئیس سازمان هواپیمایی رضایت مسافران بویژه در پروازهای نوروزی را هدف مهم سازمان هواپیمایی در انجام پروازها عنوان کرد و گفت: قرار نیست بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی افزایش داشته باشد اما در مورد تعیین قیمت‌ها بعد از نوروز و اینکه در سال آینده قیمت بلیت تغییر می‌کند، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
زنگنه خاطرنشان کرد: ایرلاین‌ها در ایام نوروز باید نماینده خدمات مستقر در ایستگاه‌های پروازی داشته باشند تا جوابگوی مردم باشند.
 پروازها به ترکیه برقرار است
رئیس سازمان هواپیمایی همچنین گفت: پروازهای ما به کشور ترکیه برقرار است مگر اینکه دستورالعمل جدیدی به ما ابلاغ شود. اما با توجه به دستورالعمل ستاد ملی کرونا و در چارچوب قانون تلاش می‌کنیم پروازهای ایمنی در روزهای پایان سال و نوروز داشته باشیم.
او افزود: ستاد ملی کرونا تاکنون دستورالعمل مربوط به ایام نوروز را اعلام نکرده است و ما با آمادگی کامل منتظر این دستورالعمل هستیم.

نکته
3 نکته از اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی

تا پایان سال تمام جزئیات و گزارش نهایی در مورد سانحه هواپیمایی اوکراین را به سمع و نظر مردم می‌رسانیم. منتظر جواب کشور چهارم نمی‌مانیم و اگر تا مهلت باقیمانده جواب ندهند گزارش نهایی اعلام می‌شود.
برای انجام پروازهای داخلی در ایام نوروز تابع دستورات و پروتکل‌های اعلام شده از سوی ستاد کرونا هستیم؛ تا به امروز دستوری مبنی بر لغو پروازها در ایام کرونا داده نشده است و شرکت‌های هوایی آمادگی کامل  را برای انجام پروازهای نوروزی دارند.
 قرار نیست بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی افزایش داشته باشد اما در مورد تعیین قیمت‌ها بعد از نوروز و اینکه در سال آینده قیمت بلیت تغییر کند هنوز تصمیمی گرفته نشده است.