آمار روزانه جانباختگان کرونا بار دیگر 3 رقمی شد

باوجود هشدارهای روزهای اخیر مبنی بر احتمال افزایش مرگ و میرها براثر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه، آمار روزانه جانباختگان کرونا پس از حدود دو ماه بار دیگر سه رقمی شد.
به گزارش وبدا، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از 10 تا 11 اسفندماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۱۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.
سیما سادات لاری افزود: طی این مدت و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۱۲ نفر از آنها بستری شدند.
لاری با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر رسید، ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسید.


وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، اظهارداشت: سه هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند، ضمن اینکه تاکنون ۱۰ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۴۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
 لاری ابراز داشت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.
گفتنی است، آخرین بار 18 دی ماه گذشته با ثبت 103 مورد فوتی، آمار روزانه جانباختگان کرونا سه رقمی و بالاتر از 100 مورد ثبت شده بود.
کرونا تهاجمی‌تر شده است
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ویروس جهش یافته کرونا مهاجم‌تر از گذشته شده است، گفت: سد مقابله با ویروس جهش یافته تشدید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،سیما‌سادات لاری افزود: ویروس جهش یافته انگلیسی که هم اکنون در بسیاری از استان‌های کشور در حال گردش است، چندین برابر ویروس قبلی قدرت سرایت دارد و مهم‌ترین سد مقابله با ویروس جهش یافته، تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده جدی از ماسک، پرهیز از تردد غیرضروری و محدود شدن جمع‌های خانوادگی است.
لاری افزود: ممکن است مردم از بیان مکرر توصیه‌های بهداشتی از سوی مسئولین بهداشتی خسته شده باشند، اما کرونا از ما خسته نشده و این بار مهاجم‌تر در کمین ماست. امیدواریم با تقویت حساسیت عمومی نسبت به کووید ۱۹ با کمک و یاری یکدیگر مانع از ایجاد موج چهارم بیماری در کشور شویم.
توصیه‌هایی درباره نحوه استفاده از ماسک
وی همچنین درباره نحوه استفاده از ماسک گفت: استفاده درست و صحیح از ماسک، به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از ماسک دقت کنید که ماسک مورد استفاده، آسیب دیده، پاره و یا مرطوب نباشد.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: قبل و بعد از استفاده از ماسک دست‌های خود را به خوبی ضدعفونی کرده یا با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه شست‌وشو دهید. ماسک را به شکلی بر روی صورت قرار دهید که دهان، بینی و چانه به طور کامل پوشانده شود و از عدم ایجاد هرگونه شکاف بین صورت و ماسک اطمینان حاصل کنید.
لاری گفت: در طول مدت استفاده از ماسک از هرگونه لمس آن به طور جدی خودداری کنید. به هنگام صحبت کردن به هیچ وجه ماسک را از صورت خود برندارید. به محض مرطوب شدن ماسک مورد استفاده آن را با ماسک تمیز جایگزین کنید. به هنگام درآوردن ماسک از صورت به هیچ وجه جلوی ماسک را لمس نکرده و آن را از پشت سر خارج کنید. بعد از استفاده از ماسک، ماسک استفاده شده را از خود و سطوح اطراف دور نگه داشته و آن را در داخل سطل زباله در دار بیندازید. بعد از برداشت ماسک از صورت ضمن خودداری از هرگونه تماس دست به صورت، دهان، بینی، چشم‌ها، دست‌ها را ضدعفونی کرده یا با آب و صابون شست‌وشو دهید. همچنین ضروری است که از استفاده بیش از یکبار ماسک‌های یکبار مصرف به طور جدی خودداری کنید.