پایان سرگردانی المان پیانو در تبریز


تبریز - المان برچیده شده پیانو در محل جدید خود در کنار ساختمان موزه فوتبال آذربایجان در تبریز نصب شد. این المان که همزمان با فرارسیدن سال نو و اجرای طرح استقبال از بهار، در میدان جانبازان تبریز از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نصب شده بود، بنا به دلایل نامعلومی از این محل برچیده شده بود.
برچیده شدن این المان از میدان جانبازان موجب بازتاب منفی در فضای مجازی و اعتراضات فعالان عرصه فرهنگ و هنر در شبکه‌های اجتماعی شد و حتی واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی را دربر داشت.
به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در واکنش به برچیدن المان پیانو در یکی از میدان‌های تبریز، گفت: نصب و برچیدن المان‌های شهری از وظایف شهرداری‌هاست. سیدقاسم ناظمی با انتشار مطلبی در فضای مجازی، نوشت: کاش برای همیشه مدیران جرأت کرده و افرادی را که در کار آنها اعمال نظر می‌کنند به مردم معرفی کنند. وی اظهار داشته است: اگر قرار است این سازه از شهر برچیده شود ما آماده‌ایم آن را در یکی از مراکز فرهنگی نصب کنیم.


شهردار منطقه ۲ تبریز نیز در مطلبی عنوان کرده بود: المان پیانو در راستای زیباسازی و توجه به سیمای شهر نصب شده بود اما پس از نصب مشخص شد محل انتخاب شده برای آن به لحاظ اینکه یک میدان پرتردد است و موجب ترافیک می‌شود مناسب نیست...
محمدباقر خوشنواز اعلام بود: علاوه بر این، خواه یا ناخواه توجه رانندگان به این المان جلب شده و امکان ایجاد خطر برای عابران پیاده وجود داشت؛ به همین خاطر این المان از آن محل برداشته شد و پس از آماده‌سازی بسترهای مورد نیاز و بدون آبنما در همان مسیر و در ابتدای خیابان خبرنگاران نصب شد.
  دستور شهردار تبریز برای برخورد جدی با عامل یا عاملان بی‌تدبیری در خصوص المان پیانو
از سوی دیگر شهردار تبریز دستور برخورد جدی با عامل یا عاملان بی‌تدبیری در موضوع المان پیانو را صادر کرد.
 ایرج شهین باهر در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: نصب و جابه‌جایی این المان که در چند روز اخیر باعث تشویش اذهان عمومی و ناراحتی برخی جانبازان عزیز و اهالی محترم فرهنگ و هنر شد و از طرفی نیز دستاویزی برای معاندان، مغرضان و دشمنان عظمت و فرهنگ غنی تبریز و مردمانش شد، قابل قبول نبوده و مستحق برخورد جدی با عامل یا عاملین آن است. به گزارش ایسنا، وی افزود: متأسفانه با بی‌تدبیری در نصب المان پیانو در مکانی که نه از نظر ترافیکی، نه از نظر منظر و نه از نظر تناسب با نام میدان سنخیت و هماهنگی نداشت، باعث تکدر خاطر مردم شریف، انقلابی، متدین و فرهنگ‌دوست تبریز شد. وی ادامه داد: بر این اساس دستور داده‌ام تا به فرایند دستور مدیر مربوطه یا افرادی که به صورت سهوی یا عمدی، موجبات این بی‌تدبیری و سوءتفاهم و هجمه به تفکر فرهنگی حاکم بر مدیران شهری را فراهم آورده‌اند، رسیدگی شود.
شهین باهر متذکر شد: به ‌عنوان خادم مردم، ضمن عذرخواهی از مردم شریف و بزرگوار تبریز، قبول داریم که مجموعه تحت مدیریت اینجانب می‌توانست در روند نصب و جابه‌جایی المان مذکور سنجیده و حساب ‌شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: با تدبیر کافی عمل خواهیم کرد و ظرف چند روز آینده با عوامل خاطی برخورد جدی خواهد شد.
گفتنی است همزمان با ایام نوروز المان‌های مختلفی با محوریت بهار و ایجاد نشاط بصری در سطح شهر تبریز نصب شده است که در میان آنها، دو نماد موسیقی یکی با محوریت موسیقی ایرانی و آذربایجانی و دیگری با محوریت موسیقی جهان به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در سطح شهر نصب شده بود.