رایزنی‌های ظریف با همتایان انگلیسی و فرانسوی

گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه ایران در آستانه نشست مهمی که قرار است نمایندگان ایران و 1+4 روز سه‌شنبه در وین داشته باشند، با همتای انگلیسی خود تلفنی گفت‌و‌گو کرد. محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با «دامینیک راب» از او خواست که ضمن احترام به تعهدات برجامی خود در نشست وین سازنده ظاهر شوند و بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های امریکا به گونه‌ای که ایران آنها را راستی آزمایی کند، تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه امریکا، به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آنها را راستی آزمایی کند تأکید کرد و افزود: «در این صورت است که به تعهدات خود باز خواهیم گشت». ظریف همچنین از همه کشورهای اروپایی عضو برجام خواست تا ضمن احترام به تعهدات برجامی شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند.
یک روز پیش از این، وزیر خارجه ایران همچنین با «ژان لودریان»، وزیر خارجه فرانسه گفت‌و‌گو کرده و از او هم خواسته بود که در نشست در وین موضعی سازنده در خصوص برجام به نمایش بگذارد.
قرار است که معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌ ایران و گروه ۱+۴ فردا سه‌شنبه به‌صورت حضوری در وین جمع شوند و درباره برجام گفت‌و‌گو کنند. این در حالی است که امریکایی‌ها هم نماینده‌ای به وین خواهند فرستاد که همزمان رایزنی‌هایی را با طرف‌های دیگر برجامی به جز ایران داشته باشند. «راب مالی»، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران قرار است در وین حاضر شود تا نماینده این کشور در مذاکرات غیرمستقیم با ایران باشد. علی رغم حضور نمایندگانی از ایران و امریکا در وین، مقامات این دو کشور دیدار مستقیم با یکدیگر نخواهند داشت و «مالی» تنها دیدارهایی با مقامات سایر طرف‌های توافق هسته‌ای خواهد داشت. چه سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه در آستانه سفرش به وین تأکید کرده است: «ما در وین هیچ گونه مذاکره‌ای را با امریکا چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیر مستقیم نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک و کشورهای عضو ۱+۴ مذاکره می‌کنیم و خواسته و شرط خودمان برای بازگشت به برجام را به آنها اعلام خواهیم کرد. شرط ما این است که اول امریکا همه تعهدات برجامی اش را انجام دهد و همه تحریم‌ها را بردارد و بعد از آن ما راستی آزمایی می‌کنیم و ما برمی‌گردیم».