پشت پرده نابودی ۳۰ هزار تُن پرتقال در انبارها چیست؟ پیدا کنید پرتقال فروش طمع کار را

در روز‌های اخیر، خبر فاسد شدن هزاران تن پرتقال و سیب، آن هم در شرایطی که بسیاری از مردم به دلیل فشار‌های اقتصادی، قادر به تهیه آن نیستند، باعث ناراحتی بسیاری از افراد شده است، حال آن که در اسفندماه سال گذشته، پیشنهاد غرفه‌های رایگان از سوی ستاد تنظیم بازار مطرح شد، ولی با دست رد باغداران و تشکل‌ها مواجه شده بود.
در زمستان سال گذشته بود که قیمت بالای میوه ها، داد همه مردم را درآورد و برای نمونه قیمت پرتقال به کیلویی سی هزار تومان هم رسید.
به گزارش تابناک ، قیمت میوه آن قدر افزایش یافت که حتی رهبر انقلاب در روز درختکاری به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این غصه بزرگی است برای ما. گرانی‌ها زیاد است؛ شما ملاحظه کنید شب عید، قیمت میوه و مانند این‌ها خیلی گران است؛ میوه فراوان، اما قیمت‌ها بسیار بالا.
حالا تنها در مدت کوتاهی از شروع سال جدید، خبر فاسد شدن میوه‌ها و به طور مشخص، از بین رفتن هزاران تن پرتقال در انبارها، کام بسیاری از مردم را تلخ کرده است. اما جزئیات این موضوع و اتفاق تلخ چیست؟


مصطفی دارایی‌نژاد، در گفت‌وگوی تلفنی با یک برنامه تلویزیونی درخصوص موضوع فساد میوه‌های دپو شده در انبار‌ها و سردخانه‌ها، ضمن تایید این موضوع، میزان تولید مرکبات در کشور را در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتُن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر موجودی پرتقال کشور حدود ۱۰۰ هزار تُن است که ۸۰ درصد این موجودی در انبار‌ها و ۲۰ درصد آن در سردخانه‌هاست.
ردپای دلالان در نابودی میوه‌های عید!
رئیس اتحادیه میدان مرکزی میوه و تره‎‌بار در ادامه با تشریح وضعیت پرتقال‌های دپو شده در انبارها و سردخانه‌ها، تهدید فساد این محصولات را تایید کرد و افزود: دپو این محصولات در انبارها و سردخانه‌ها، بیشتر توسط دلالان و واسطه‌ها انجام شده است و ما پیش از عید و در سال گذشته به این افراد نسبت به این موضوع، بارها هشدار داده بودیم که با توجه به فراوانی بار و تولید در کشور، با عرضه محصولات خود در زمان مناسب، هم قیمت‌ها در بازار متعادل و هم با افزایش فروش، از خسارات احتمالی جلوگیری می‌شود؛ اما برخی از دلالان به طمع سود بیشتر، بارها را نگه داشتند و از عرضه آن‌ها به بازار خودداری کردند و در حال حاضر ۳۰ هزار تُن از این ۱۰۰ هزارتُن پرتقال موجود در انبارها و سردخانه‌ها در حال از بین رفتن است.
دارایی‌نژاد با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد این میوه‌های دپو شده متعلق به دلالال و واسطه‌هاست، تصریح کرد: در شرایط اقتصادی که کشور دارد، انبار محصولات به نیت افزایش قیمت نه تنها باعث ایجاد تنش و افزایش فشار به معیشت و اقتصاد خانواده‌ها و برهم خوردن آرامش بازار می‌شود، بلکه با کاهش قدرت خرید مردم نتیجه‌ای جز تحمیل خسران به دلالان نخواهد داشت.
وی با تکذیب نقش ستاد تنظیم بازار در این موضوع، تصریح کرد: این بارها و فساد محصولات دپو شده در انبارها و سردخانه‌ها ربطی به ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت ندارد و میوه‌های خریداری شده برای تنظیم بازار شب عید، تنها ۲۰ هزار تُن بوده است که طبق روال هر سال به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و تامین کالا در بازار انجام شد که بخشی از آن در ایام عید به بازار عرضه شد و بخش باقی مانده نیز در حال عرضه است و این دو موضوع کاملا مجزا از هم هستند.
قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز طی مصاحبه‌ای در چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با بیان اینکه برای تنظیم بازار میوه شب عید، ستاد تنظیم بازار مانند سنوات قبل، اقدام به خریداری میوه کرد، افزود: ستاد تنظیم بازار بر اساس آمار و رصد بازار کشور، حدود ۲۰ هزار تُن پرتقال را برای تنظیم بازار میوه شب عید خریداری کرد که چهار هزار تُن آن برای استان تهران درنظر گرفته شده بود. بنابراین اینکه این حجم از میوه در انبارها و سردخانه ها دپو شده است، ربطی به وزارت صمت و تنظیم بازار میوه شب عید ندارد.
وی با تاکید بر اینکه میوه موجود در سردخانه‌ها، از باغداران خریداری شده است، افزود: مقصر این اتفاق خریدارانی هستند که میوه را در انبارها و سردخانه‌ها دپو کردند و حاضر نبودند زمانی که تقاضا در بازار وجود داشت، میوه را با قیمت مناسب و پایین عرضه کنند و حالا که تقاضای این اقلام کاهش پیدا کرده است، با تهدید فساد میوه روبه‌رو شدند. سال گذشته شاهد افزایش قیمت غیرمنطقی میوه در بازار بودیم و اگر این افراد، میوه را در همان زمان با قیمت پایین به بازار عرضه کرده بودند و به سود متعارف و منطقی راضی بودند، این اتفاق نمی‌افتاد. نوده‌فراهانی با تاکید بر اینکه دپو میوه در سردخانه‌ها با تنظیم بازار میوه شب عید مربوط نیست، گفت: این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند و ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان و دلالان با تامین برخی کالاها و اقلام، وظیفه دارد تا این اقلام را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند که این هدف در ایام عید حاصل شد و شاهد عرضه میوه‌های شب عید به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار بودیم.
بی توجهی باغداران به پیشنهاد ستاد تنظیم بازار برای عرضه میوه
به علاوه در ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر گرانی اقلام اساسی تمام تلاش خود را برای تامین بازار شب عید و در ادامه آن ماه رمضان به کار گرفته‌ایم. از هفته آینده عرضه میوه شب عید آغاز خواهد شد و این عرضه تا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. وی افزود: ذخایر اقلام اساسی و شب عید کامل انجام شده است و از تشکل‌ها و باغداران برای عرضه مستقیم میوه و اقلام اساسی در غرفه‌های رایگان دعوت می‌کنیم.
همچنین در ۲۱ اسفندماه سال گذشته بود که سیدسعید راد، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در حاشیه جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار گفت: در این جلسه با اعلام آمادگی همه بخش‌های خصوصی و دولتی، مقرر شد با در اختیار گذاشتن غرفه رایگان به بخش تولید در ۸۰ نقطه در سطح تهران، امکان عرضه مستقیم میوه فراهم شود.
سخن پایانی
با توجه به صحبت‌های فوق مشخص است که وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار قبل از عید تلاش کردند تا با در اختیار قرار دادن غرفه‌های رایگان جهت توزیع و عرضه مستقیم میوه، افراد را تشویق کنند تا میوه‌های خود را در شب عید به مردم عرضه کنند، اما از آنجا که همواره عده‌ای دلال به دنبال بر هم زدن تعادل عرضه و تقاضا هستند از عرضه میوه‌های خود به امید آن که آن‌ها را گران‌تر به مردم بفروشند، سر باز زدند و هم اکنون همان میوه‌ها در حال فاسد شدن است؛ داستانی که هر ساله تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به نظریات فعالین این بازار، وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار نقشی در این فساد میوه‌ها ندارند. به هر صورت بهتر است نهاد‌های ذی‌ربط در سال جاری با این متخلفان که به نیت گران‌تر فروختن میوه‌ها دست به احتکار میوه زده بودند و الان مجبورند تن به فساد میوه‌های دپو شده دهند، برخورد کنند تا دیگر شاهد این گونه موارد در سال‌های آینده نباشیم.
سایر اخبار این روزنامه
هشدارها نسبت به شیوع نوع جدیدی از کرونا مسافری خطرناک از هند رضا دهکی وقایع‌نگاری یک مناظره ناکام راهکارهای ارائه شده کارشناسان تعادل را به بازار سرمایه برمی‌گرداند؟ راهی برای نجات بورس از باتلاق سرخ چرا عده‌ای با احیای برجام مخالفند؟ سهم خانواده های فقیر در جیب کاسبان تحریم پشت پرده نابودی ۳۰ هزار تُن پرتقال در انبارها چیست؟ پیدا کنید پرتقال فروش طمع کار را چرا عربستان به فکر مذاکره با ایران افتاد؟ زمان تغییر در روابط تهران - ریاض روحانی نسبت به شیوع ویروس هندی هشدار داد وضعیت قرمز است ماجرای کودکی که «تیمش را نفروخت» نورافکن روی چهره کودک‌آزاران معاون اول رئیس جمهوری: واکسیناسیون ‎رایگان مطالبه به حق مردم است انصارلله یمن واکنش نشان داد حاشیه سازی های رستم قاسمی مشاور وزیر کشور: وزیر کشور اختلافی با روحانی و نمکی ندارد قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه خبر داد انهدام یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان ۱۰۰ نماینده خواستار توضیحات قالیباف درباره تغییرات در جداول بودجه شدند راه حل بحران زیست محیطی ناشی از اختلاف آمریکا با چین