راه حل بحران زیست محیطی ناشی از اختلاف آمریکا با چین

نویسنده: لوئو لای آن* - 22 آوریل (دوم اردیبهشت) «روز زمین پاک» بود. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به دعوت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در نشست مجازی سران جهان درباره تغییرات آب و هوایی شرکت و سخنرانی کرد.
علی‌رغم آنکه روابط چین-آمریکا اخیرا به سردی گراییده بود، چین در نشست تغییرات آب و هوایی که میزبان آن رئیس جمهوری آمریکاست، حضور یافت. این مشارکت دقیقا به معنای مسئولیت پذیری چین در حوزه مسائل آب و هوایی به عنوان یک کشور بزرگ است و این اقدام همچنین نشان‌دهنده عزم جدی چین برای ساخت جامعه مشترک انسانی بر روی زمین است.
بحران آب و هوایی به تمام بشریت مربوط است. تمام کشورهای مسئولیت‌شناس و سران سیاسی نباید مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح جهان را نادیده بگیرند و حتی یک کشور هم به نوبه خود مسئولیت خویش را دارد و باید در اسرع وقت اقدامات مثبتی را انجام دهد.
باید گفت که دولت قبلی ایالات متحده در برخورد با مسئله تغییرات آب و هوایی به شایستگی عمل نکرد و خروج عامدانه از «توافق آب و هوایی پاریس» باعث شد تا تلاش‌ها برای جلوگیری از گرم شدن زمین متوقف شود. درواقع خود آمریکا در معرض بسیاری از تهدیدهای آب و هوایی است. برای مثال آتش‌سوزی‌های مهیب ایالت کالیفرنیا که هر سال اتفاق می‌افتد و قطع برقی که به دلیل تغییرات آب و هوایی نادر در ایالت تگزاس رخ داد مستقیما با مسئله تغییرات اقلیمی مرتبط است.


چین و ایالات متحده بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کربن در جهان هستند و همکاری میان این دو برای دستیابی به اهداف کاهش گازهای گلخانه‌ای سازمان ملل و رفاه بشری، ضروری است. اگر چین و آمریکا همکاری نکنند، مشکلات زیادی در جهان غیرقابل حل باقی می مانند. معتقدم بایدن باید این اهمیت را درک کند. چین و آمریکا در 18 آوریل (29 فروردین) در شهر شانگهای به منظور پرداختن به بحران تغییرات آب و هوایی یک بیانیه مشترک صادر و انرژی مثبتی به روند مدیریت جهانی تغییرات آب و هوایی تزریق کردند.
شی جین پینگ در نشست ویدئویی سران چین-فرانسه-آلمان که جمعه برگزار شد مجدد تاکید کرد پکن برای دستیابی به حداکثر افزایش دی اکسید کربن تا سال 2030 و خنثی سازی گازهای کربنی تا 2060 تمام تلاش خود را خواهد کرد. این هدف والای چین برای کاهش گازهای کربنی بر اساس تعهدات آن در توافق پاریس است. چین همچنین اولین کشور در حال توسعه است که ضرب الاجل خنثی سازی کربن را در میان کشورهای بزرگ تولید کننده کربن، تعیین نموده است.
دستیابی به این اهداف برای چین به عنوان کشوری که 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد، کار آسانی نیست. از رسیدن به حداکثر خروجی کربن تا خنثی سازی آن، در اقتصادهای توسعه یافته اروپایی و آمریکا بازه ای 50 تا 70 سال تعریف شده است. اکثریت ساختار انرژی چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه هنوز سوخت فسیلی است اما باید برای دستیابی به خنثی کردن خروجی های کربن در حدود 30 سال تلاش کند. مسلما چین باید تلاش‌ها و فداکاری‌های بزرگی برای تحقق این هدف انجام دهد.
چین در سال‌های اخیر تحت رهبری و با افکار متمدنانه زیست محیطی شی جین پینگ توانسته دستاوردهای قابل توجهی را در زمینه حفاظت از محیط زیست به دست آورد.
چین به منظور حفاظت از محیط زیست خط قرمز مشخص کرده، سیستم پارک ملی راه اندازی کرده و پروژه های بزرگی برای حفاظت از تنوع زیستی به کار گرفته است.
حافظت از گونه‌های زیستی دریایی و خاکزی بهبود چشم‌گیری داشته است. تا پایان 2019، غلظت کربن چین در مقایسه با سال 2005 حدود 48.1 درصد کاهش یافته و مصرف انرژی های غیرفسیلی 15.3 درصد افت داشته است؛ همه این موارد با توجه به هدف وعده داده شده چین به جامعه جهانی برای سال 2020 محقق شد که زودتر از زمان مورد نظر بود.
اگر به تاریخ نگاه کنیم، آلودگی کربن در آمریکا و اروپا مطابق بیش از نیمی از گازهای گلخانه‌ای کل جهان است و اکنون آلودگی سرانه آنها هنوز بیش از کشورهای دیگر است. اقتصادهای توسعه یافته باید الگویی را برای کاهش غلظت کربن مشخص کنند و برای رسیدن به تعهدات مالی مرتبط با تغییرات آب و هوایی پیشگام شوند تا به این ترتیب بتوانند پشتیبانی فنی و ظرفیت لازم برای حمایت از کشورهای توسعه نیافته به منظور مقابله با تغییرات زیست محیطی را فراهم کنند.
شی جین پینگ در نشست مجازی سران چین-فرانسه-آلمان تاکید کرد مقابله با تغییرات آب و هوایی یک هدف مشترک برای تمام بشریت است و نباید به یک کارت چانه زنی ژئوپلتیک، ابزاری برای حمله دیگر کشورها و بهانه ای برای ممانعت از تجارت تبدیل شود.
سران چین، فرانسه و آلمان بر چند جانبه گرایی، اجرای کامل توافق پاریس و ایجاد یک سیستم مشترک مدیریت جهانی آب و هوایی که منصفانه، عاقلانه، تعاملی و برد-برد باشد، تاکید کردند تا بتوان برای پاسخ به تغییرات آب و هوایی جبهه مهمی از همکاری چین-اتحادیه اروپا ایجاد کرد.
نشریه «یوروپین تایمز» خصوص تغییرات آب و هوایی، این بحران را به کوهی تشبیه کرده که هیچ کشوری در شرق و غرب نمی تواند به تنهایی از آن عبور کند. این نشریه فرانسوی تاکید می کند موضع سرسختانه چین و تحقق وعده هایی که داده به راه درست و بطور وضوح به جهان و رسانه های غربی اطلاع رسانده است. یوروپین تایمز در ادامه می نویسد: برای ساختن جهانی بهتر، باید مشاجرات را کنار گذاشت، به دنبال زمینه های مشترک بود و در عین اختلافات برای همکاری برد-برد تلاش کرد. عمل به این موارد تنها راه ارتباطی میان قدرت های بزرگ و حتی شرق و غرب است.
*تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار در چین
سایر اخبار این روزنامه
هشدارها نسبت به شیوع نوع جدیدی از کرونا مسافری خطرناک از هند رضا دهکی وقایع‌نگاری یک مناظره ناکام راهکارهای ارائه شده کارشناسان تعادل را به بازار سرمایه برمی‌گرداند؟ راهی برای نجات بورس از باتلاق سرخ چرا عده‌ای با احیای برجام مخالفند؟ سهم خانواده های فقیر در جیب کاسبان تحریم پشت پرده نابودی ۳۰ هزار تُن پرتقال در انبارها چیست؟ پیدا کنید پرتقال فروش طمع کار را چرا عربستان به فکر مذاکره با ایران افتاد؟ زمان تغییر در روابط تهران - ریاض روحانی نسبت به شیوع ویروس هندی هشدار داد وضعیت قرمز است ماجرای کودکی که «تیمش را نفروخت» نورافکن روی چهره کودک‌آزاران معاون اول رئیس جمهوری: واکسیناسیون ‎رایگان مطالبه به حق مردم است انصارلله یمن واکنش نشان داد حاشیه سازی های رستم قاسمی مشاور وزیر کشور: وزیر کشور اختلافی با روحانی و نمکی ندارد قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه خبر داد انهدام یک تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان ۱۰۰ نماینده خواستار توضیحات قالیباف درباره تغییرات در جداول بودجه شدند راه حل بحران زیست محیطی ناشی از اختلاف آمریکا با چین