آسیا به کام ایرانی‌ها

گروه ورزشی / با پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 در منطقه غرب، چهره 8 تیم راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی این رقابت‌ها مشخص شد. البته در این بین اتفاق‌ها و نتایج غیرمنتظره‌ای رقم خورد تا هواداران تیم‌های مختلف فوتبال در آسیا شب پر استرس و ویژه‌ای را سپری کنند. شرایطی که عامل به وجود آمدن آن تصمیمات عجیب کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده است. AFC که به زعم خودش می‌خواهد فوتبال را در قاره کهن توسعه دهد، این فصل از لیگ قهرمانان را در 10 گروه برگزار کرد. در این شرایط، مسابقات منطقه غرب در 5 گروه برگزار و تصمیم بر این گرفته شد که 5 تیم اول هر گروه به همراه 3 تیم دوم برتر گروه‌های دیگر به مرحله بعد صعود کنند. این موضوع باعث شد تا در شب پایانی تیم‌های مختلف چشم به نتایج هم داشته باشند و احتمالات مختلف درباره اینکه چه تیمی حریف تیم دیگر خواهد شد، مطرح شود.
صعود استقلال از گروه مرگ
در بازی‌های دور پایانی مرحله گروهی و در گروه C، استقلال در حالی از ساعت 22:15 جمعه شب در مجموعه ورزشی ملک عبدالله جده عربستان مقابل الشرطه عراق قرار گرفت که به پیروزی در این مسابقه برای صعود نیاز مبرم داشت. در این بازی، فرهاد مجیدی تغییراتی را در ترکیب تیمش به وجود آورد و به‌جای سیاوش یزدانی از محمدحسین مرادمند در خط دفاع استفاده کرد. ضمن اینکه به‌جای فرشید اسماعیلی که مصدوم بود، داریوش شجاعیان در ترکیب اصلی قرار گرفت و با نیمکت نشین شدن امیر ارسلان مطهری، شیخ دیاباته در نوک حمله آبی‌ها به میدان رفت. همچنین مسعود ریگی، مهدی مهدی‌پور و آرش رضاوند به‌عنوان 3 هافبک دفاعی در ترکیب اصلی بودند که نشان می‌داد مجیدی با استفاده همزمان از آنها می‌خواهد کمربند خط میانی اش را مستحکم کند. با این حال، آبی پوشان پایتخت از ابتدای این بازی حمله را در دستور کار خود قرار دادند و الشرطه هم نشان می‌داد که دفاع منسجم و منظمی ندارد. در این شرایط و دقیقه 14، پاس در عمق عالی مهدی قایدی به هرویه میلیچ رسید که مدافع کروات آبی‌ها توسط کرار عامر درون محوطه جریمه سرنگون شد و سیواکورن پو اودوم داور تایلندی مسابقه خطای پنالتی اعلام کرد و شیخ دیاباته آن را وارد دروازه کرد. در مقابل الشرطه هم یکی دو حمله انجام داد ولی محمد رشید مظاهری ضربات بازیکنان این تیم را مهار کرد. در ادامه و دقیقه 21 پاس در عمق و زیبای میلیچ به قایدی رسید و او هم توسط خضر علی سرنگون شد تا داور باز هم یک پنالتی دیگر بگیرد ولی این بار احمد باسل گلر الشرطه ضربه دیاباته را مهار کرد تا اختلاف دو تیم به دو گل نرسد. در ادامه بازی در میانه میدان در جریان بود تا نیمه اول با برتری یک گله استقلال به پایان برسد. با شروع نیمه دوم عراقی‌ها بازی بهتری را از خود به نمایش گذاشتند ولی توانی برای ایجاد حمله خطرناک روی دروازه استقلال نداشتند. در این شرایط مجیدی تعویض‌هایی انجام داد و باز این استقلال بود که توپ و میدان را در اختیار گرفت و حملاتی را به روی دروازه الشرطه انجام داد ولی به نتیجه نرسید. در دقایق پایانی مسابقه الشرطه حملات زیادی را انجام داد ولی تغییری حاصل نشد و استقلال با همان نتیجه 1-0 به پیروزی رسید تا آبی‌ها 11 امتیازی شوند و به مرحله بعد لیگ قهرمانان صعود کنند. در ادامه بازی‌های این گروه و از ساعت 45 دقیقه بامداد دیروز، الدحیل قطر و الاهلی عربستان به تساوی 1-1 رسیدند تا 9 امتیازی شوند تا صعود استقلال به‌عنوان تیم اول گروه C قطعی شود و الدحیل و الاهلی هم از صعود باز بمانند.
صعود تراکتور در وضعیت پیچیده


در ادامه بازی‌های لیگ قهرمانان و در گروه A هم نتایج غیرمنتظره‌ای رقم خورد و تیم‌های اول و دوم این گروه برابر حریفان‌شان تن به شکست دادند. استقلال تاجیکستان 2-1 به آجی‌ام کا ازبکستان باخت و الهلال عربستان هم 2-0 برابر شباب الاهلی امارات مغلوب شد. این نتایج باعث شد تا تراکتور ایران که در گروه B با 10 امتیاز دوم شده بود، به‌عنوان دیگر تیم دوم برتر راهی مرحله بعد شود و در گروه A هم استقلال تاجیکستان با 10 امتیاز به‌عنوان تیم اول صعود کرد و الهلال هم با 10 امتیاز و به علت تفاضل گل بهتر نسبت به السد قطر در گروه D به مرحله بعدی راه یافت.
حریفان تیم‌های ایرانی مشخص شدند
با مشخص شدن تیم‌های راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی، برنامه بازی‌ها و حریفان تیم‌های ایرانی در این مرحله مشخص شدند. در مرحله یک‌هشتم نهایی که ۲۲ و ۲۳ شهریور پیگیری می‌شود، استقلال تاجیکستان با پرسپولیس ایران دیدار می‌کند، استقلال ایران به مصاف الهلال عربستان می‌رود. النصر عربستان با تراکتور ایران مسابقه می‌دهد و دو تیم امارات شارجه و الوحده هم برابر هم قرار می‌گیرند. نکته‌ای که در خصوص مرحله یک هشتم وجود دارد این است که پرسپولیس باید در خانه استقلال تاجیکستان بازی کند ولی استقلال میزبان الهلال است و تراکتور هم میهمان النصر است. این در حالی است که وضعیت محل بازی تیم‌های ایرانی و عربستانی مشخص نیست. در حالی که برخی اخبار از برگزاری این بازی‌ها در زمین بی‌طرف حکایت دارد و گفته شده استقلال باید زمین بی‌طرف میزبانی‌اش از الهلال را معرفی کند، مسلی آل معمر رئیس باشگاه النصر در صفحه شخصی خودش نوشت: «تصمیم کنفدراسیون در مورد تیم‌‌های صعود کننده کاملاً مشخص است. صدرنشین گروه در زمین خودش بازی مرحله یک‌ هشتم نهایی را برگزار می‌کند. برگزاری بازی در ورزشگاه مرسول بارک (استادیوم خانگی النصر) حق رسمی و اصیل ماست که در مورد آن کوتاه نمی‌آییم.» جالب اینکه روزنامه سعودی اسپورت با تیتر «خبر خوشحال‌ کننده برای هواداران النصر» اعلام کرد که هواداران این تیم در دیدار برابر تراکتور در ورزشگاه مرسو بارک حضور خواهند یافت. گفتنی است مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها، با قرعه کشی و به‌صورت تک بازی در ۵ و ۶ مهر، مرحله نیمه نهایی با قرعه کشی و به‌صورت رفت و برگشت در ۲۷ و ۲۸مهر و
 4 و 5 آبان و فینال هم به‌صورت رفت و برگشت
۳۰آبان و ۶ آذر برگزار خواهد شد.