سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

خطر کرونای آفریقایی در استان‌های جنوبی
در ۱۵ استان کشور روند نزولی شروع شده و در حدود ۱۰ استان هم تقریبا به اوج بیماری رسیده‌ایم و انتظار داریم طی همین هفته و هفته آینده از میزان ورودی بیمارستان‌ها کاسته شود و روند نزولی را طی کنند. اما شش استان نیاز است که مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند و هنوز روند نزولی بیماری را طی نکردند، اما به اوج بیماری نزدیک شده‌اند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت شیوع کرونا و بیماری کووید19 در استان‌های مختلف کشورمان و تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با آن را تشریح کرد
به گزارش تابناک، علیرضا رئیسی در پایان نشست روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهور و دیگر اعضا برگزار شد، گفت: خوشبختانه آثار خوبی در ۲۵ استان کشور شاهدیم و به وضعیت با ثباتی رسیده‌اند، گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست، اما روند افزایش یابنده بیماری متوقف شده که نشانه خوبی است.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد و بیشترین اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، سوپرمارکت‌ها، خواربار فروشی‌ها و نانوایی‌ها هستند.
در ۱۵ استان کشور روندکرونا نزولی شروع شده است
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به شرایط نزولی کرونا در ۱۵ استان کشور افزود: همچنین در ۱۵ استان کشور روند نزولی شروع شده و در حدود ۱۰ استان هم تقریبا به اوج بیماری رسیده‌ایم و انتظار داریم طی همین هفته و هفته آینده از میزان ورودی بیمارستان‌ها کاسته شود و روند نزولی را طی کنند.
سخنگوی ستاد ملی در ادامه گفت: اما شش استان نیاز است که مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند و هنوز روند نزولی بیماری را طی نکردند، اما به اوج بیماری نزدیک شده‌اند؛ زمانی که به اوج و قله بیماری می‌رسیم تقریبا یک هفته بعد در صورت رعایت خوب پروتکل‌ها، سیر افزایش یابنده متوقف می‌شود.
خطر کرونای آفریقایی در استان‌های جنوبی
وی افزود: این شش استان شامل تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که به نظر می‌رسد طی روز‌های آینده احتمالا به اوج بیماری می‌رسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی در این استان‌ها باشیم. در استان‌های جنوبی به ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با توجه به در معرض خطر بودن نسبت به ویروس‌های جهش یافته از جمله ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی باید بیشتر رعایت کنند.
رئیسی در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به بررسی های صورت گرفته در خصوص نوع ویروس در حال شیوع در کشورمان گفت: در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا بر وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشور‌ها مروری انجام شد و اعلام کردیم که نوع غالب ویروس کرونا در ایران ویروس جهش یافته انگلیس است که در کشور تاخت و تاز می‌کند. حدود ۸۰ درصد ویروس کرونا در ایران از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است؛ ویروسی که سیستم بهداشت و درمان انگلیس را به زانو درآورد و بسیاری از کشور‌های اروپایی را درگیر کرد.
وی افزود: در دنیا انواع ویروس جهش یافته کرونا مانند ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی و هندی تاخت‌وتاز می‌کند. متاسفانه هندوستان با وضعیت نامناسبی مواجه است. سیستم بهداشت و درمان این کشور تقریبا ناتوان شده است. امیدواریم این کشور هم سر و سامان بگیرد و بتواند بیماری را کنترل کند.
فاز دوم تزریق واکسن برای افراد بالای ۸۰ ساله شروع شده است
رئیسی در ادامه در خصوص واکسیناسیون کووید19 در کشور گفت: فاز یک واکسیناسیون کرونا در کشور برای نیرو‌های بهداشتی و درمانی تمام شد و فاز دوم برای افراد بالای ۸۰ ساله شروع شده است. امیدواریم تا پایان این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را تمام کنیم. از هفته آینده نیز ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها و بعد از آن ۶۵ تا ۷۵ ساله را شروع خواهیم کرد. سامانه ثبت نام واکسن کرونا نیز آماده است به زودی به مردم معرفی می‌شود.
وی افزود: برای واکسیناسیون سالمندان فعلا نیازی به ثبت‌نام و مراجعه حضوری نیست. نیازی به مراجعه به سایت هم نیست و از طریق تلفن و پیامک به مردم اعلام می‌شود و اگر تا هفته آینده پیامک ارسال نشد، سامانه وزارت بهداشت برای ثبت نام سالمندان برای واکسن معرفی می‌شود.
اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در این هفته
رئیسی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۷ شهر زرد و ۹ شهر آبی داریم، گفت: صرف نظر از اینکه ویروس‌های جهش یافته وارد می‌شود یا نه کاری که باید انجام دهیم این است که همان توصیه‌های قبلی را انجام دهیم البته با وسواس و دقت بیشتری انجام شود تا از گسترش ویروس‌های جدید در سطح استان و کشور جلوگیری کنیم. راه مبارزه با کرونا رعایت همان پروتکل‌های قبلی است.
او افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هنوز در حد مطلوب نیست و آنچنان که باید و شاید پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود. در برخی استان‌ها خوب عمل کرده اند، اما برخی استان‌ها عملکرد ضعیف بوده است و در مجموع میزان متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد است.
تشدید مراقبت‌های مرزی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در جلسه روز گذشته ستاد همچنین درباره تشدید مراقبت‌های مرزی تصمیم‌گیری شد و قرار شد ناجا تفاهمنامه‌ای با ارتش و سپاه ببندد تا برای کنترل مرز و عدم ورود اتباع خارجی به ویژه در مرز‌های خراسن رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اقدام شود.
وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته حدود ۵۷۰۰ نفر از اتباع خارجی که ورود غیر مجاز داشتند برگردانده شدند، افزود: اکثر افرادی که غیر مجاز وارد می‌شوند از استان‌های شرقی هستند و ۶۷ درصد آن‌ها از مرز‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی وارد کشور می‌شوند.
رئیسی گفت: تصمیم دیگری که گرفته شد، ممنوعیت صدور مجوز ورود خدمه کشتی و ملوانان در بنادر است که از طریق فرماندهی دریابانی و اداره گذرنامه انجام شد. بسیاری از نیرو‌های خدمه کشتی‌ها مربوط به هندوستان است و اگر این افراد مبتلا باشند و در مرز‌های ایران پیاده شوند می‌تواند آسیب زا باشد و این افراد هم کنترل می‌شوند.
۵۲۰۰ صنف متخلف پلمب شدند
وی با کرونا افزود: در هفته گذشته ۳۱۰ هزار بازدید اصناف انجام شد، طرح تشدید بازرسی‌ها اجرا شد. در این بازدید‌ها ۵۲۰۰ صنف متخلف پلمب شدند. رعایت برخی اصول پروتکل‌ها در اصناف ضعیف از جمله اینکه ۳۸ درصد تهویه مناسب ندارند، ۳۷ درصد مردم ماسک نمی‌زنند. ۴۰ درصد مردم هم به خصوص در مترو‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی فاصله‌گذاری را رعایت نمی‌کنند.
معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز ورزشی ۵۰ درصد است. باشگاه‌های ورزشی به علت تهویه نامناسب و فضای سربسته عامل انتقال بیماری هستند.
وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های مسافربری حدود ۷۳ درصد است. بدترین جا‌ها نیز از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی سوپر مارکت‌ها، خواربار فروشی‌ها و بعد از آن نانوایی‌هاست. امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها وضعیت مناسب‌تری داشته باشیم.
در منزل خود احیا بگیرید
رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین مسئله‌ای است که از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون به آن تاکید شده و مسئولان نسبت به رعایت نکردن آن هشدار داده‌اند. اخیرا نیز با توجه به شرایط نامناسب همه‌گیری ویرو کرونا و پیش‌رو بودن شب‌های قدر وزارت بهداشت توصیه‌هایی را در قالب پیام‌های بهداشتی اعلام کرده است. بر اساس گزارشی از ایسنا معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مراسم شب‌های قدر در دوران شیوع کرونا، توصیه‌هایی را در قالب پیام‌های بهداشتی اعلام کرد.
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، توصیه کرده است: با توجه به شرایط نامناسب همه‌گیری کروناویروس، امسال در شب‌های قدر تا حد امکان مراسم احیا برگزار نشود و از طریق فضای مجازی و رادیو و تلویزیون مراسم احیا را در منزل خود برپا کنید و در صورت حضور در مراسم احیا، شیوه نامه‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت و در مراسم‌هایی با تجمع زیاد افراد و در فضای بسته شرکت نکنید.
در ادامه این پیام با یادآوری اینکه در مراسمی که در فضای باز، با جمعیت محدود و به مدت کوتاه برگزار می‌شود، حاضر شوید، تاکید شده است: در زمان حضور در مراسم احیا، به هیج وجه ماسک را برندارید و فاصله خود با دیگران را حفظ کنید و تا حدامکان از خوردن و آشامیدن در حین حضور در مراسم احیا بپرهیزید.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، براساس این توصیه‌ها از توزیع نذری و خیرات در داخل مراسم خودداری کرده و نذورات را به صورت بیرون بر در اختیار شرکت‌کنندگان مراسم قرار دهید؛ نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد.
معاونت بهداشت با تاکید بر اینکه نذورات خود را در قالب بسته‌های حمایتی در اختیار نیازمندان قرار دهید، یادآور شده است: به منظور بهره‌مندی از اجر معنوی شب‌های قدر در فعالیت‌های خیرخواهانه (حمایت از نیازمندان و آزادی زندانیان) مشارکت کنید.
سایر اخبار این روزنامه
چه کسانی در طبقه نهم ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس بودجه را تغییر دادند؟ افشاگری تازه درباره تخلفات گسترده در بودجه رضا دهکی انتخابات در آینه سواد شبکه‌های اجتماعی تغییر الگوی کشت نیاز به زیرساخت‌هایی دارد کشاورزان زیر بار سونامی پیاز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد آیا با وجود قرنطینه ترکیه، گردشگران ایران به این کشور می‌روند؟ پرواز به مقصد کرونا! سرنوشت انتخابات 1400 همچنان با تعدد نامزدها مبهم خواهد بود اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در پیچ اجماع بازار تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد بازار دلار در طبقه حساس پیام بازگشت آمریکا به برجام برای رژیم صهیونیستی چیست؟ احیای برجام فاجعه ای برای اسرائیل روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: چرایی تمایل عربستان به عادی‌سازی روابط با ایران ریاض به بن بست رسیده است؟ اظهارات صریح علی اکبر صالحی طوری صحبت می‌کنند که گویی قبل از برجام همه چیز گل و بلبل بوده است خطای هاله‌ای قوچانی و اصلاحات شطرنجی