آیا با وجود قرنطینه ترکیه، گردشگران ایران به این کشور می‌روند؟ پرواز به مقصد کرونا!

گروه فرهنگ و هنر – هم‌اکنون ترکیه نیز مانند دیگر کشورها درگیر ویروس کرونا است. تا جایی که این کشور، قرنطینه کامل را برای کل این مردم این کشور برای 3 هفته در نظر گرفته است. در حالی که از اواسط فروردین وزارت بهداشت خواهان لغو پروازها به ترکیه شده بود اما به نظر می‌رسد همچنان هم تورهای گردشگری ایرانی‌ها به ترکیه برقرار است.
پیش‌ترها که هنوز قیمت ارزهای گوناگون تغییر نکرده بود، در تعطیلات مختلف می‌شد ایرانی‌های زیادی را در شهرهای توریستی ترکیه دید. اما با افزایش قیمت‌ها دیگر مانند قبل سفر به ترکیه رواج نداشت اما به هر حال همچنان هم سفرهای زیادی به ترکیه انجام می‌شد اما با شیوع کرونا کم‌کم این سفرها هم کاهش یافت اما قطع نشد. اما بعد از عید نوروز، همان‌طور که کشور ما درگیر کرونا بود، شیوع این ویروس در ترکیه نیز افزایش پیدا کرد.
با افزایش شمار مبتلایان در این کشور، ۱۰ فروردین، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت،با اشاره به این وضعیت، در توئیتر خود نوشت: سراسر شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز است، اما هم پروازها به این کشور ادامه دارد و هم تورهای گردشگری برقرار است. گردشگران و مسافران به این همسایه شمال غربی کشورمان می‌توانند ناقل ویروس کشنده کرونای انگلیسی به داخل کشور باشند.
یک روز پس از آن، سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا درخواست کرد: با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون‌یافته، ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور به مدت یک هفته متوقف شود. شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج کنند.


پس از آن حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور و دبیر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در پاسخ به این درخواست، از بررسی همه‌جانبه پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر در مرز با یک همسایه غربی در کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی و ارائه گزارش جامع آن برای تصمیم‌گیری نهایی به ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داده است.
روز 14 فروردین بار دیگر وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا خواست که ظرف 48 ساعت به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه متوقف شود.
اما روز تنها یک روز پس از آن، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم با گذشت پنج روز از درخواست وزیر بهداشت خبر داد که پروازهای ترکیه طبق برنامه در حال انجام است و برنامه‌ای برای قطع پروازها بین ایران و ترکیه تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد.
سرانجام روز گذشته، معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مبنی بر لغو فوری تور ترکیه به کلیه شرکت های گردشگری خبر داد. سامانی، سخنگوی وزارت کشور، با اشاره به اینکه پس از وصول نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص لغو تردد مسافری با ترکیه، موضوع به کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع شد، گفت: جمع‌بندی اعضای کمیته که پس از تعامل با ۵ دستگاه تخصصی مرتبط با امور مرز، شکل گرفت، به ستاد ملی مدیریت کرونا ارایه و نهایتا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.
معاون هماهنگی وزارت کشور در خصوص تصمیم نهایی در مورد اعمال محدودیت‌ها در ترددهای مسافری با کشور ترکیه گفت: بر اساس تصمیم ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند. همچنین مقرر شد، جمعیت هلال احمر نسبت به ارتقای مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام عاجل کند.
با این وجود اما روسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گفتند که هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه به دست‌شان نرسیده و آژانس‌های مسافرتی کماکان مجاز به فروش تور ترکیه هستند. امیرپویان رفیعی‌شاد، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران در این‌باره گفت: نهاد متولی ما (دفاتر خدمات مسافرتی) وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و مادامی که بخشنامه یا دستورالعملی مبنی بر لغو تورها از این وزارتخانه دریافت نشود، کماکان فروش تورها با شرایط قبلی امکان‌پذیر است و فعلا دستوری برای لغو تورها صادر نشده است. بنابراین تا آن وقت، تور ترکیه، بلیت پرواز و سایر خدمات مربوط به آن، در دفاتر خدمات مسافرتی موجود است.
حسن ذی‌بخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، نیز به یکی از خبرگزاری‌ها گفت که این مصوبه هنوز به سازمان هواپیمایی ابلاغ نشده و هر زمان که ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبه لغو تورهای ترکیه را به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کند، آن را اجرا می‌کنیم.
حالا با افزایش شمار فوت‌شدگان به کرونا در ترکیه تعطیلی کامل 18 روزه این کشور در دستور کار مسئولان و مقامات این کشور قرار گرفت. در این قرنطینه همه مراکز اداری تعطیل هستند و در بخش خصوصی نیز به استثنای مراکز توزیع مواد غذایی، داروخانه ها، محصولات بهداشتی و ضدعفونی زنجیره‌های تامین و تدارکات، کلیه واحدهای دیگر، حق فعالیت ندارند.
مراکز توزیع مواد غذایی، اعم از رستوران یا هر واحد صنفی غذایی، فقط به شکل بیرون بر فعال خواهند بود، سفر بین شهری منوط به کسب مجوز از فرمانداری است و برای اقامت غریبه‌ها و مسافران در مراکز اقامتی نیز، حتماً باید مجوز لازم از فرمانداری کسب شود.
سوپر مارکت‌ها هم فقط از ساعت 10 صبح تا 17 بعدازظهر فعال خواهند بود و مردم حق دارند فقط از جاهایی خرید کنند که نیاز به استفاده از خودرو نداشته باشد و نانوایی‌ها نیز تنها مجاز به فروش نان به صورت سفارش اینترنتی، تلفنی یا تحویل نان به فروشگاه‌ها هستند.
حالا در این وضعیت شنیده‌ها حاکی از آن است که در حالی که هنوز دستور ممنوعیت تبلیغ و اجرای تور ترکیه در ایران برداشته نشده، با نزدیک شدن تعطیلات عید فطر، بر شدت تبلیغ تورهای ترکیه افزوده شده است. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی، در واکنش به برقراری تورهای ترکیه، گفت که پروازهای این مسیر بعد از صدور آن مصوبه، کم شده و پروازهای توریستی به ترکیه ممنوع است و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید پیگیر تخلف آژانس‌های مسافرتی در تبلیغ تور ترکیه باشد.
او اضافه کرده که سازمان هواپیمایی بعد از ابلاغ مصوبه ستاد ملی کرونا، پروازهای ترکیه را به کمترین مقدار نسبت به توافق بین دو کشور رسانده است تا شاهد سفر کمتری به سمت ترکیه باشیم.
سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید کرده که فقط پروازهای ضروری و تجاری بین دو کشور انجام می‌شود و پرواز توریستی نداریم. ذیبخش حتی معتقد است: با وجود تبلیغات آژانس‌های مسافرتی و تخفیف روی سفر به ترکیه، به دلیل تعطیلی و قرنطینه شهرهای ترکیه جذابیتی برای توریست‌ها وجود ندارد.
این‌که چگونه پروازهای توریستی و تجاری از یکدیگر تفکیک شده‌اند جای سوال است، اما هم‌اکنون تبلیغ تور شهرهای ساحلی ترکیه (آنتالیا) در آستانه تعطیلات عید فطر با قیمت حراج‌خورده، حدود شش میلیون تومان در بعضی از آژانس‌های مسافرتی دیده می‌شود. همچین تور استانبول با توجه به محدودیتی که اعمال شده، به صورت پکیجِ پرواز و اقامت با قیمت پایه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای پنج شب درحال تبلیغ است و وزارت بهداشت، ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تا کنون واکنشی به این موضوع نداشته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
چه کسانی در طبقه نهم ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس بودجه را تغییر دادند؟ افشاگری تازه درباره تخلفات گسترده در بودجه رضا دهکی انتخابات در آینه سواد شبکه‌های اجتماعی تغییر الگوی کشت نیاز به زیرساخت‌هایی دارد کشاورزان زیر بار سونامی پیاز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد آیا با وجود قرنطینه ترکیه، گردشگران ایران به این کشور می‌روند؟ پرواز به مقصد کرونا! سرنوشت انتخابات 1400 همچنان با تعدد نامزدها مبهم خواهد بود اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در پیچ اجماع بازار تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد بازار دلار در طبقه حساس پیام بازگشت آمریکا به برجام برای رژیم صهیونیستی چیست؟ احیای برجام فاجعه ای برای اسرائیل روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا: چرایی تمایل عربستان به عادی‌سازی روابط با ایران ریاض به بن بست رسیده است؟ اظهارات صریح علی اکبر صالحی طوری صحبت می‌کنند که گویی قبل از برجام همه چیز گل و بلبل بوده است خطای هاله‌ای قوچانی و اصلاحات شطرنجی