بازارسازي كاذب در ساخت و ساز مسكن

گروه اقتصادي|روز گذشته گزارش شاخص قيمت توليدكننده نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران فصل زمستان ۱۳۹۹ از سوي مركز آمار ايران منتشر شد.  شاخص‌هاي قيمت يكي از ابزارهاي ارزيابي سياست‌هاي اقتصادي اعمال شده توسط دولت و نيز ابزار برنامه‌ريزان اقتصادي و سياستگذاران است. از مهم‌ترين كاربرد شاخص‌هاي قيمت مي‌توان به استفاده از آنها براي محاسبه حساب‌هاي ملي كشور(همچنين حساب‌هاي ملي فصلي و منطقه‌اي) به قيمت ثابت، ‌محاسبه كميت‌هاي واقعي(حقيقي) اقتصاد مانند درآمد واقعي، دستمزد واقعي، هزينه واقعي و... محاسبه قدرت خريد پول، تعديل حقوق و دستمزد و به‌روزرساني ديون اشاره كرد. مركز آمار ايران گزارش داده كه تورم توليدكننده نهاده‌هاي ساختمان‌هاي مسكوني شهر تهران در فصل زمستان ۱۳۹۹ به عدد  ۹۰۲،۰ رسيد كه اين رقم نسبت به شاخص پاييز سال گذشته ۶،۱‌درصد رشد داشته است.بر‌اساس آنچه در اين گزارش آمده، تورم نقطه به نقطه نهاده‌هاي ساختماني در زمستان ١٣٩٩ معادل ٩٧,٢درصد بوده كه در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل(١٠١,٦) ٤،٤ واحد درصد كاهش داشته است. در بين تمامي گروه‌هاي اجرايي، گروه «سنگ» با ١٣٩,٩درصد بيشترين و گروه «خدمات» با ٤٠،٣درصد كمترين تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده‌اند.
تورم بيش از ۶ درصدي آهن‌آلات، ميلگرد و پروفيل
تورم 4 فصل منتهي به زمستان سال ١٣٩٩(تورم سالانه) معادل ٧٦,٤درصد بوده كه نسبت به همين اطلاع در فصل قبل(٥٩,٦) ١٦،٨ واحد درصد افزايش داشته است. بيشترين نرخ تورم شاخص كل در يك سال گذشته با ٧٦,٤درصد در فصل زمستان و كمترين نرخ تورم سالانه با ٢٩،٣درصد در فصل بهار روي داده است. در بين گروه‌هاي اجرايي نيز بيشترين نرخ تورم در اين دوره مربوط به گروه اجرايي«آهن‌آلات، ميلگرد، پروفيل درب و پنجره و نرده» با ١١٩,٦درصد افزايش و كمترين نرخ تورم با ٣٥،٢درصد افزايش متعلق به گروه «خدمات» بوده است.
تورم بيش از ۲۸درصدي شيشه


در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: تورم فصلي زمستان ١٣٩٩ معادل ٦,١درصد بوده كه در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل(٢١,٦) ١٥،٥ واحد درصد كاهش داشته است. بيشترين تورم فصلي در طول يك سال گذشته مربوط به فصل تابستان ٩٩ معادل ٣٠,٣درصد و كمترين تورم فصلي شاخص كل مربوط به زمستان ١٣٩٩ با ٦،١درصد بوده است. در همين فصل در بين گروه‌هاي اجرايي، بيشترين درصد تغيير فصلي مربوط به گروه اجرايي «شيشه» با ٢٨,١درصد افزايش و كمترين درصد تغيير نيز مربوط به گروه اجرايي «خدمات» با ٠،٢درصد افزايش بوده است.
سهم مصالح ساختماني از قيمت تمام‌شده ناچيز است
عباس زينعلي، كارشناس بازار مسكن در مورد كاهش تورم نقطه به نقطه كل گروه‌هاي اجرايي در ساختمان‌سازي به «اعتماد» گفت: سهم مصالح ساختماني در قيمت تمام شده آن سهم قابل‌توجهي نيست و شايد حدود ۲۰ تا ۳۰درصد باشد و اين كاهش در تورم نقطه به نقطه چندان تاثيري بر قيمت بازار مسكن نخواهد داشت. زينعلي ادامه داد: البته اين آثار كاهنده مي‌تواند جو رواني مثبتي را دربرداشته باشد اما در مجموع قيمت مصالح ساختماني سهم قابل‌توجهي در قيمت نهايي ساختمان ندارد.
زمين بيشترين سهم را در قيمت نهايي مسكن دارد
اين كارشناس بازار مسكن افزود: بيشترين سهم در بخش ساختماني مربوط به بخش خدمات و دستمزد سازندگان مي‌شود و در بخش قيمت‌گذاري مسكن بيشترين تاثير تورم بازاري نرخ مسكن است كه شامل قيمت زمين تا خدمات مي‌شود كه سهم بيشتري از مصالح ساختماني در قيمت نهايي ساخت مسكن دارند.زينعلي افزود: اگر بخواهيم اين قضيه را با ساير كشورها در دنيا مقايسه كنيم بايد گفت كه در كشورهاي ديگر قيمت مصالح ساختماني تا ۵۰درصد از قيمت نهايي مسكن را در برمي‌گيرد زيرا در قيمت كالاها حباب وجود ندارد و انتظار سودي كه در ساخت و ساز دارند بسيار كمتر از سودي است كه در ايران از ساخت مسكن نصيب افراد مي‌شود.
سود مورد انتظار ساخت مسكن در ايران بالاست
اين كارشناس بازار مسكن تصريح كرد: اگر كالايي در دنيا توليد شود، انتظار سود ۵۰درصدي از آن كالا وجود ندارد و يك درصد سود منطقي در محدوده ۱۵درصد براي افراد وجود دارد. اين در حالي است كه در ايران در بخش ساختمان افرادي هستند كه با ساخت ۱۰ واحد از فرش به عرش رسيده‌اند و سود مورد انتظار در ساخت ساختمان در ايران بسيار بالاست.اين كارشناس بازار مسكن با بيان اينكه سهم سوداگري در بخش مسكن بسيار قدرتمند است، افزود: در تمام شهرهاي كشور اين مساله وجود دارد. معمولا افراد در انتظار سودهاي آتي اقدام به ساخت‌وساز مي‌كنند و انتظار اين سود هم وجود دارد و در بخش مسكن هميشه اين احتمال وجود داشته و بسيار كم شنيده‌ايم كسي در اين زمينه شكست خورده باشد؛ زيرا انتظارات تورمي همواره منجر به سوددهي مسكن مي‌شود.
بازارسازي كاذب در ساخت و ساز مسكن 
او ادامه داد: اين در حالي است كه در دنيا به ساخت‌وساز به عنوان يك صنف ديده مي‌شود و انتظار سودهاي كلان هم از آن ندارند اما در ايران با توجه به نيازي كه در اين بخش حس مي‌شود اغلب سرمايه‌ها به اين حوزه سرازير مي‌شوند، درنتيجه انتظار سود هم بالا مي‌رود.زينعلي خاطرنشان كرد: بازارسازي‌ها در ساخت‌وساز مسكن در كشور كاذب است و برنامه بلندمدتي نيز در صنايع وجود ندارد و هر روز از نرم جهاني دور مي‌شويم، اين درحالي است كه در نرم جهاني ثبات اقتصادي و برنامه‌ريزي دقيقي درخصوص صنايع وجود دارد.او ادامه داد: در بخش ساخت‌وساز كشورهاي ديگر از هر گروه اجتماعي وارد اين بازار نمي‌شوند تا بازار و قيمت‌ها را به‌هم بريزد اين درحالي است كه در ايران شاهد آنيم كه از پزشك گرفته تا مهندس و بقال و... در بخش ساختمان‌سازي حضور داشته و انتظار سود بالا هم دارند. و اين حباب وحشتناك همواره در اين بخش وجود دارد.