فرصت را از دست ندهیم

توصیه های مسعود دانشمند به دولت ایران در مورد بازار قطر در گفتگو با آفتاب یزد:
فرصت را از دست ندهیم
-------------------------------
آفتاب یزد-علی اکبر سمیعی: قطع روابط عربستان و چند کشور دیگر عربی با قطر و فشار همه جانبه سیاسی و اقتصادی این کشورها علیه دوحه علاوه بر آثار و تبعات سیاسی، آثار اقتصادی نیز به دنبال دارد. قطر تا پیش از این بحران بخش عمده مواد غذایی خود را از طریق عربستان و امارات وارد می‌کرد و اکنون که این دو کشور به تحریم دوحه دست زده اند ایران نزدیک ترین کشور برای صادرات مواد غذایی به قطر است.


**سخنان وزیر خارجه قطر
«حمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در سخنانی گفت: ایران برای انتقال مواد غذایی به قطر اعلام آمادگی کرده است. وی ادامه داد: تهران ۳ بندر خود را برای انتقال مواد غذایی به قطر اختصاص می‌دهد.در همین راستا یک مقام قطری نیز پیشتر به رویترز گفته است که کشورش در حال مذاکره با ایران و ترکیه برای تامین آب و غذا در بحبوحه نگرانی از کمبودهای احتمالی است.
**پرواز اولین هواپیمای باری ایران به قطر
این در حالی است که یک روز پس از این اظهارات، یعنی در روز پنجشنبه اولین هواپیمای حامل مواد غذایی از سوی ایران به قطر پرواز کرد. این نخستین محموله مواد غذایی است که ایران بعد از قطع روابط دیپلماتیک چندین کشور به دوحه ارسال نموده است.گفتنی است پیشتر رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: آمادگی داریم انواع محصولات کشاورزی و غذایی را از طریق راه آبی و ۳ بندر ایران به قطر صادر کنیم.نورانی تصریح کرد:‌ با هماهنگی‌ای که با خط کشتیرانی والفجر انجام شده امکان ارسال محصولات از 3 بندر بوشهر، بندرعباس و بندر لنگه از طریق خطوط کشتیرانی ایران به قطر فراهم است.
**باید هوشمندی تجاری خود را نشان دهیم
آفتاب یزد برای بررسی بیشتر این موضوع با مسعود دانشمند رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات گفتگو
کرده است. دانشمند در ابتدای سخنان خود گفت: اتفاقی که اخیرا در رابطه با تنش بین چند کشور عربی و قطر رخ داد یک ضعف را برای قطر نمایان کرد و آن این است اتکای قطر تنها به یک یا دو منبع –که عربستان قطر باشد- برای تامین نیازهای غذایی خود آسیب پذیری قطر را نشان داد. به هر حال در قطر جمعیتی از بومیان این کشور و نیز خارجیان زندگی می‌کنند که تامین نیازهای غذایی و آب آشامیدنی برای آنها کار دشواری است. قطر در طول این سال‌ها تنها از امارات و عربستان مواد غذایی مورد نظر خود را وارد می‌کرد و این موضوع بیانگر ضعف قطر بود. وی افزود: این موضوع که در چند روز اخیر مردم قطر برای خرید مواد غذایی به فروشگاه‌ها هجوم بردند نشان می‌دهد که سیاست دولت این کشور در اتکا به یک یا دو کشور برای واردات مواد غذایی اشتباه بوده است. دانشمند گفت: بحران در روابط چند کشور عربی و قطر چه کوتاه مدت، چه میان مدت و چه بلند مدت باشد مقامات قطری متوجه این نکته شده‌اند که باید منابع و کشورهای تامین کننده مواد غذایی خود را متنوع کنند. وی افزود: ایران می‌تواند همین الان هم بخش زیادی از نیازهای غذایی قطر را تامین کند. در کشور ما به اندازه کافی، آب آشامیدنی مواد لبنی و مواد غذایی برای صادرات وجود دارد و ما می‌توانیم این محصولات را به قطر صادر کنیم. دولت می‌تواند به تجار و بازرگانان بگوید که شما مواد غذایی و آب آشامیدنی را به قطر صادر کنید حتی اگر قطر پول آن را نداد من به شما خواهم داد. ما باید در درجه نخست در بازار قطر حضور پیدا کنیم و کالاهایمان را عرضه کنیم تا بتوانیم
جای پای مناسب تجاری در این کشور داشته باشیم و مردم قطر را مشتری کالاهای خود کنیم. دولت باید لیست اقلام غذایی، لبنی، سبزیجات و آب آشامیدنی که باید به قطر صادر شود را در اختیار بازرگانان قرار دهد. ما می‌توانیم به سرعت این محصولات را چه از طریق مسیر دریایی و چه از طریق هوایی به قطر برسانیم. حتی می‌توانیم تعدادی از هواپیماهای مسافری را به هواپیمای باری تبدیل کرده و با این هواپیماها مواد غذایی را به قطر ارسال کنیم. ما به عنوان همسایه بزرگ کشورهای حاشیه خلیج فارس باید نشان دهیم که می‌توانیم نیازهای این کشورها را برطرف کنیم. وی افزود: با توجه به اینکه هنوز روابط بانکی ما و قطر برقرار نیست دولت باید این مسئولیت را بپذیرد و حتی پول صادرات مواد غذایی به قطر را به بازرگانان بدهد. دانشمند با اشاره به تلاش سایر کشورها از جمله ترکیه برای صادرات مواد غذایی به قطر گفت: ما نباید زمان را از دست بدهیم. باید از همان روز نخست شروع تنش بین قطر و کشورهای عربی به سرعت موقعیت شناسی و برنامه‌ریزی تجاری خود را انجام می‌دادیم. اکنون نیز باید هوشمندی تجاری خود را نشان داده و به سرعت برای صادرات مواد غذایی به قطر برنامه‌ریزی کنیم.