خروج فولاد ازنا از ۱۷ سال بلاتکلیفی به همت دستگاه قضا

«کارخانه فولاد ازنا» از صنایع بزرگ مرکز کشور است که سال ۸۱ مجوز راه‌اندازی آن صادر شد. سال ۸۳ عملیات عمرانی و اجرایی آن با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی پایان یافت و قرار بود یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولاد و ذوب آهن کشور شود. آنچه برای این کارخانه رخ داد ۱۷ سال بلاتکلیفی بود. حالا در دوره تحول دستگاه قضا، این صنعت بزرگ در حال خروج از بلاتکلیفی است.
مسئولان دولتی دو سال قبل، بنا بر قولی که داده‌بودند باید کارخانه فولاد ازنا را راه‌اندازی می‌کردند تا بیش از هزار کارگر به محل کارخود برگردند، اما این اتفاق رخ نداد. در حال حاضر مالک کارخانه فولاد ازنا در زندان است و مشکلات قضایی متعدد هفده ساله گریبانگیر این پروژه است. در سال‌های اخیر مسئولان دولتی برای نجات کارخانه ازنا، از فولاد مبارکه اصفهان خواستند تا به‌عنوان سرمایه‌گذار پای کار بیاید و پروژه را تحویل بگیرد، اما فولاد مبارکه زیر بار این مسئولیت نرفت.
این کارخانه در سفر رئیس قوه قضائیه به لرستان هم مورد توجه و عنایت مدیران دستگاه قضا قرار گرفت و اکنون قوه قضائیه پیگیری‌های جدی را در خصوص رفع مشکل فولاد ازنا دنبال می‌کند و قرار است این واحد تولیدی در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.
کارخانه فولاد ارومیه، کارخانه قطعات فولادی ایران در کرج و کارخانه فولاد هیربد اراک از دیگر صنایع بزرگ فولادی کشور هستند که در یکسال اخیر با حمایت دستگاه قضا در حال احیا شدن هستند.


اواسط اسفند ماه رئیس قوه قضائیه در ابتدای سفر خود به استان آذربایجان غربی، از مجتمع فولاد ارومیه بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت و دستور داد تا در مدت زمان کوتاهی مشکل این واحد تولیدی رفع شود.
این کارخانه تولیدی در حال حاضر به سمتی می‌رود که امسال قرار است بیش از ۳ هزار جوان بیکار را مشغول به کار کند. رئیس قوه قضائیه در بازدید از این کارخانه اعلام کرد که بر مبنای قوانین موجود و دستورالعمل صادره، باید هر چه سریع‌تر مسائل این صنعت مرتفع شده و این واحد صنعتی در مدار تولید و اشتغال قرار گیرد.
در مسیر رفع مشکلات مجتمع فولاد ارومیه، دستگاه قضایی و دادگستری آذربایجان غربی نهایت مساعدت را به عمل آورده‌اند و رئیس دادگستری استان نیز در جلسات شورای اقتصاد مقاومتی، موضوع راه‌اندازی این مجتمع تولیدی را با جدیت دنبال کرده‌است.
کارخانه قطعات فولادی ایران هم با زیربنای ۱۰ هکتار و بالغ بر ۱۲ گروه تولیدی با محصولات مختلف تولیدی، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌ها در استان البرز و تهران محسوب می‌شود که از ۱۵ سال پیش کاملاً تعطیل شده‌بود. چندی قبل رئیس اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری کل استان تهران خبر داد که اقدامات اولیه برای احیا و راه‌اندازی این شرکت تولیدی توسط اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری استان تهران انجام شد. با توجه به توافقات کتبی که با مالک صورت گرفته در زمانبندی مورد توافق یکی از خطوط تولیدی این شرکت که بخش صنایع مفتولی بوده هم در نخستین ماه سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد. در صورت راه‌اندازی کامل ۱۲ گروه تولیدی در این کارخانه، تعداد قابل‌توجهی از جوانان بیکار تهران و کرج به طور مستقیم و غیر‌مستقیم مشغول به کار می‌شوند. مسئله حقوقی ورشکستگی یک موضوع گریزناپذیر در فعالیت‌های تجاری است و، چون یک قانون حمایتی محسوب می‌شود، گاهی سبب سوءاستفاده‌هایی نیز می‌شود.
یکی از دغدغه‌های اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری کل استان تهران، حفظ نیرو‌های کارگری و جذب نیرو‌های جدید است. با توجه به بخشنامه‌هایی که از سوی این نهاد صادر شده واحد‌های تولیدی ورشکسته، با استخدام نیرو‌های جدید از حمایت‌های حقوقی و قضایی برخوردار خواهند شد.