نامزدان 1400 چه گفتند؟

طرحی برای سفر رایگان زوج‌های جوان داریم
سعید جلیلی:
● برای ایجاد اشتغال باید برای همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برنامه داشت. باید مأموریت تعریف کرد و مسئولان هم براساس این مأموریت‌ها پاسخگوی عملکرد خود باشند. اگر مسئولی قادر به انجام مأموریت خود نباشد، باید بازخواست شده و حتی برکنار شود.
● حل مشکلات روستاها موجب کاهش جمعیت حاشیه نشینی در شهرها و بازگشت روستاییان به روستا می‌شود. اما در حال حاضر چقدر از تسهیلات بانکی یا برنامه‌های اشتغال به روستاها تعلق می‌گیرد؟ رئیس‌جمهوری باید برای توسعه روستاها به دستگاه‌ها مأموریت بدهد.


● ما اختیار مصرف انرژی را به خود افراد می‌دهیم تا اگر کسی خودرو ندارد، بتواند یارانه سوخت خود را بفروشد. طرحی هم برای سفر رایگان زوج‌های جوان داریم.
● در گفت‌و‌گو با مردم آذربایجان شرقی: آذربایجان شرقی فرصتی کم نظیر برای صادرات کالاهای خود به همه نقاط کشور بلکه همه کشورهای دنیا دارد و اگر ما از جهش تولید صحبت می‌کنیم، می‌توان با بسط و گسترش سازنده با کشورهای دنیا این موضوع را ممکن کرد.

استانداران بومی انتخاب می‌کنیم
محسن رضایی:
● پرداخت یارانه‌ها را از 40 میلیون نفر شروع می‌کنیم و اگر بتوانیم منابع بیشتر آزاد کنیم در مرحله بعدی به 50 میلیون نفر و مرحله بعدی به 60 میلیون نفر ایرانی یارانه 450 هزار تومانی خواهیم داد.
● در گفت‌وگو با مردم  اردبیل: از محل حضور گردشگران داخلی و خارجی در شهرهای مختلف این استان بویژه سرعین می‌توان بیشترین منابع درآمدی را کسب کرد. برای زنان خانه‌دار با الزام 6 ماه آموزش حقوق پرداخت خواهیم کرد.
● در گفت‌وگو با مردم گلستان: در استان‌ها مناطق اقتصادی ایجاد و مسئولیت آن را به همان استان می‌سپاریم. اختیارات تصمیم‌گیری در زمینه اقتصادی را به استان‌ها می‌دهیم.
● در گفت‌وگو با مردم خراسان رضوی: استانداران از همان استان‌ها انتخاب خواهند شد. در انتخاب استانداران پارتی بازی نداریم، برای هر استان 10 نفر کاندیدا می‌شوند، این افراد در یک جمعی از نخبگان مطالب خود را مطرح می‌کنند، از بین آنها دو یا سه نفر به دولت پیشنهاد می‌شوند و یک نفر را انتخاب و دو نفر دیگر را ممکن است از معاونین استاندار قرار دهیم.

شیعه و سنی در کشور منافع مشترک دارند
سید ابراهیم رئیسی:
● در پرداخت تسهیلات بانکی بی‌عدالتی وجود دارد. گویا قرار است5 درصد از افراد 95 درصد منابع را دریافت کنند. باید به سهامداران خرد در بورس تضمین بدهیم و در یک کلمه دولت نباید از بورس به‌عنوان قلک استفاده کند.
● بنده در حرم رضوی، یک رواق را به شعرا اختصاص دادم که باعث رونق شعر در خراسان رضوی و محل رفت‌ و آمد شاعران شد و علاوه بر این هنرمندان نیز در حوزه‌های مختلف فعال شدند.
● در دیدار با علمای اهل سنت: شیعه و سنی هزار سال در این کشور کنار هم در حال زندگی هستند و منافع مشترک دارند. ایرانی بودن برای هر شهروند ما کافی است که از همه حقوق شهروندی برخوردار باشد و ایرانی بودن کافی است تا همه حقوق افراد تضمین شود.
● رئیسی در روزهای گذشته با سفر به استان‌های خوزستان و لرستان در تجمعات هواداران خود شرکت کرد. سفر او به فارس اما لغو شده است.
● سخنگوی ستادهای مردمی رئیسی: به جز احکام صادره از سوی شورای مرکزی هماهنگی ستادهای مردمی با رویه مشخص، سایر احکام منتشره در فضای مجازی، باطل است.

وزارتخانه خانواده را تشکیل می‌دهم
علیرضا زاکانی:
● وزارتخانه‌ای را برای خانواده، کودکان، نوجوانان و جوانان تأسیس خواهیم کرد که وزیر و مسئول این وزارتخانه یک زن است و امور زیر نظر او انجام می‌شود.
● با فضای مجازی موافقم و آن را یک موهبت بزرگ الهی می‌دانم. اما در خصوص نقاطی که به سلامت اخلاقی نوجوانان و امنیت خانواده‌ها هجوم می‌برد، حتماً دقت می‌کنم.
● در مبارزه با مفاسد اقتصادی جدی هستیم و با چپ و راست، بالا و پایین تعارف ندارم. معتقدم اگر هر کسی گفت انقلابی‌تر است در صورت خطا باید 2 تا چوب بخورد برعکس دیگران که می‌گویند اگر فلانی دوست ما بود، رهایش کنید.
● برای حل مشکل بیکاری در گام اول دولت را از رقابت با تولید عقب می‌کشم و بانک را از پیمانکاری و دلالی و بازارسیاه به کمک کار تولید منتقل می‌کنم.اولین کاری که بنده انجام می‌دهم، مقررات‌زدایی از تولید و سهولت صدور مجوز است، الان 80 درصد مجوزها بواسطه رانت صادر می‌شود.
● در گفت‌و‌گو با مردم گیلان: با انتقال قدرت و تمرکززدایی این امکان برای شهرستان ها فراهم می شود که میدان دار تحول اقتصادی باشند.

اختیارات هیأت وزیران را به فرمانداران می دهم
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:
● در دولت سلام ما یک سامانه طراحی کرده‌ایم که اگر یک سوم مردم منطقه‌ای از عملکرد یک مدیر ناراضی باشند، آن مدیر عزل خواهد شد.
● در گفت‌وگو با مردم استان البرز: البرز علاوه بر کوه‌های بالای 4 هزار متر و پیست اسکی، از امکانات کویرنوردی هم برخوردار است. از نمونه‌های دیگر گردشگری این استان می‌توان به جاده چالوس، باغ سیب مهرشهر، کاخ مروارید، روستای آتشگاه، کاخ سلیمانیه، کاروانسرای شاه عباسی و... اشاره کرد.
● در دولت سلام مدلی را طراحی کرده‌ایم تا با دادن اختیارات هیأت دولت به شهرستان‌ها، شهرستان‌ها بتوانند با دادن امتیاز سرمایه‌گذار جذب کنند، مجوز بگیرند و سرمایه‌ها را به سمت خود بکشانند. هر چه به سمت مناطق دورتر برویم بودجه بیشتر به آنها خواهیم داد و صدور مجوز برای توسعه کشاورزی و صنعت را تسهیل خواهیم کرد.
● ما در دولت سلام برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۴۸۵ پایتخت داشته باشیم یعنی همه شهرستان‌ها اختیارات داشته باشند.

اختیارات تام
به استان‌ها می‌دهم
محسن مهرعلیزاده:
● ضرورت‌های امروز جامعه، فقر و تنگدستی مردم و فاصله زیاد طبقاتی و مشکلاتی نظیر بیماری جوانان به گونه‌ای است که می‌طلبد فردی که تخصص و تجربه لازم را دارد بیاید و کشور را از کشمکش‌ها خارج کند.
● در گفت‌وگو با مردم استان خوزستان: خوزستان مهد تمدن دیرین هفت هزار ساله، زرخیز و منبع نفت و گاز است؛ ۳۰ درصد آب جاری کشور در این استان است اینکه در هوای گرم و با این غیرت، کار می‌کنند و برای کشور آبرو می‌سازند، دست آن کارگر و کشاورز را باید بوسید.با استفاده از نیروهای جوان، فکری و اندیشمند خود استان، در بعد اقتصادی اختیارات تام به هر استان خواهیم داد.
● در گفت‌وگو با مردم لرستان: در این کشور به بحران آب که بحرانی وحشتناک است توجه نمی‌شود اما به دوچرخه سواری، بزم موسیقی، شعرخوانی و بازی آب‌پاشی چند جوان با همدیگر در پارک‌ گیر می‌دهند.
● در خوزستان ۲۵ درصد بیکاری وجود دارد. درصد بالایی رشد تکدی‌گری نیز وجود دارد؛ واقعاً شرم‌آور است که روی نفت باشیم و استان پر آبی داشته باشیم و از طرفی ۲۵ درصد جمعیت جوان این استان، بیکار هستند.

باید سریع ریل اقتصادی کشور را تغییر دهیم
عبدالناصر همتی:
● اگر با انتخابات قهر کنید زمین بازی در اختیار کسانی خواهد بود که محدودیت‌های زیادی برای زنان و جوانان ایجاد خواهند کرد.
● در خصوص آموزش و پرورش دو کار جدی انجام خواهم داد، یکی تقویت و بالابردن کیفیت مدارس دولتی و دیگری تقویت نظارت بر مدارس غیرانتفاعی.
● در گفت‌و‌گو با مردم استان مرکزی: نیاز داریم که خیلی سریع ریل اقتصاد را تغییر دهیم و حکمرانی اقتصادی را که اشتباهی پیش رفته است ، اصلاح کنیم. برخی معتقدند که تحریم مشکلی ایجاد نکرده است و مشکلات بیشتر به عدم کارآمدی برمی‌گردد در حالی که این موضوع اصلاً صحت ندارد. تحریم ظالمانه درآمدهای کشور را تحت تأثیر قرار داده و روابط اقتصادی کشور را تقریباً به حالت تعلیق درآورده و روابط بانکی را مختل کرده است.
● در گفت‌و‌گو با مردم کرمان: باید اقتصاد حاکم بر سیاست شود نه مثل گذشته که سیاست حاکم بر اقتصاد بود. اگر اقتصاد حاکم نشود ناکارآمدی ادامه می‌یابد، قیمت‌گذاری دستوری ادامه می‌یابد و مداخلات دولت در اقتصاد ادامه یافته و می‌شود وضعی که اکنون است.