مردم ایران روز جمعه با انداختن رای به صندوق‌ها جلوه‌ای از مردم‌سالاری را به جهان نشان دادند شکوه انتخاب


رای‌گیری از واجدین شرایط چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.
به گزارش ایسنا، فرآیند اخذ رای از واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره ی شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران و همچنین اولین میان دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه ی «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «میانه»، «آستانه اشرفیه»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «گچساران و باشت» و «بهار و کبودرآهنگ» از ساعت ۷ صبح روز جمعه مورخ ۲۸-۳-۱۴۰۰ آغاز شد.
طبق گزارشات دریافتی، کلیه ی شعب اخذ رای انتخابات در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا آماده ی اخذ رای از هموطنان شدند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در اولین دقایق آغاز رای‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری، با حضور در شعبه اخذ رای شماره ۱۱۰ واقع در حسینیه امام خمینی‌(ره) رای خود را به صندوق انداختند.


رهبر انقلاب اسلامی روز انتخابات را روز ملت ایران دانستند و تاکید کردند: امروز میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند.
حسن روحانی رئیس جمهوری نیز صبح جمعه با حضور در ستاد انتخابات کشور رای خود را در صندوق‌های رای مستقر در این ستاد انداخت.
علیرضا معزی در توئیتر نوشت: رئیس‌ جمهوری روحانی برای شرکت در انتخابات و بازدید از ستاد انتخابات در وزارت کشور حضور یافت. این بازدید با مجوز ستاد ملی کرونا و با رعایت پروتکل‌ها انجام می‌شود. حسن روحانی پس از بازدید ستاد انتخابات کشور و انداختن رای خود به صندوق مستقر در این ستاد گفت: امیدوارم مردم به وظیفه ملی، دینی و انقلابی خود به خوبی عمل کنند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح روز جمعه با حضور در مسجد ابوذر رای خود را به صندوق انداخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات ثمره مردم سالاری دینی در کشور ما است و مردم ما با مجاهدت و تلاش خود توانستند جمهوریت و اسلامیت نظام را حفظ کنند.
حضور خردسالان به همراه خانواده‌ها برای رای دادن در شعبه رای‌گیری مسجد ابوذر دیدنی بود.
مادر ۸۲ ساله ای که برای شرکت در انتخابات به حسینیه ارشاد آمده بود به ایسنا گفت: شرکت در انتخابات را وظیفه خود می دانیم، سه برادرزاده من شهید شدند، اگر در انتخابات شرکت نکنم خودم را مسئول این سه عزیز می‌دانم.
خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش اخبار روند اخذ رای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پیش از شروع ساعت رای‌گیری در مقابل حسینیه ارشاد حاضر بودند.
علی اکبر ناطق نوری، عبدالناصر همتی و... از جمله کسانی بودند که در این حوزه در این حوزه رای دادند.
عبدالناصر همتی پس از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است، ان‌شاءالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد.
رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و رضا اردکانیان وزیر نیرو، علی مطهری نیز از حوزه وزارت ارشاد در انتخابات مشارکت داشتند. محمدرضا عارف اولین نفری بود که پیش از باز شدن این شعبه رای گیری برای شرکت در انتخابات، در حسینیه جماران حضور یافت.
مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، علی یونسی مشاور رئیس‌جمهوری، حسن غفوری فرد رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی رازینی علیرضا زاکانی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، زهرا مصطفوی دختر امام خمینی، محسن مهرعلیزاده، محمد خاتمی ... از جمله کسانی بودند که در این حوزه در این حوزه رای دادند. همچنین محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، سیدحسن خمینی، مجید انصاری، عباس آخوندی، موسوی بجنوردی، مجید انصاری و... از دیگر شخصیت‌هایی بودند که در حسینیه جماران رای دادند. سخنگوی شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات بازدید کرد.
همچنین سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان پس از آنکه رای خود را به صندوق سیار واقع در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان انداخت، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک ایام دهه کرامت، اظهار کرد: این روز مهم و سرنوشت‌ساز را به همه ملت ایران و دلسوزان کشور تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که اراده ملت ایران در این روز با هدایت خداوند به نحوی رقم بخورد که کشور ما سال‌های آینده از یک مدیریت اجرایی قوی و مطلوب برخوردار شود.
آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز رای خود را به صندوق سیار واقع در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان انداخت پس از آن گفت: سه سفارش دارم، اول مشارکت، دوم مشارکت، سوم مشارکت. احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو فقهای شورای نگهبان نیز در این ستاد رای خود را به صندوق انداخت. و در جمع خبرنگاران گفت: تشکیل کابینه متدین، متعهد، متخصص، خستگی‌ناپذیر و دارای مدیریت جهادی ضروری است و یک کابینه قوی و در شان مردم باید تشکیل تا مشکلات کشور حل و فصل شود.
صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان نیز پس از انداختن رای خود در صندوق رای در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز خوشبختانه ملت ما یک حضور جدیدی را در پای صندوق های رای برای رقم زدن به سرنوشت خواهند داشت.
محسن رضایی از جمله شخصیت هایی بود که در این حوزه انتخاباتی رای داد و سپس با حضور در جمع خبرنگاران بیان کرد: ملت شریف ایران، ملت امام حسین، از همه کسانی که تصمیم گرفتید رای دهید و رای دادید و رای خواهید داد صمیمانه سپاسگزارم، اما صحبت با کسانی است که با صندوق رای قهر کردند. شما حق دارید ولی مسئولیت ما در شرایط کنونی بسیار مهم است. کاظم صدیقی نیز رای خود را در این حوزه به صندوق انداخت.
مرتضی طلایی از جمله شخصیت هایی بود که در مسجد النبی نارمک رای داد و بعد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و میان دوره ای مجلس و خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اول صبح در شعبات سطح شهر حضور پیدا کردم و مشارکت خوبی از مردم را دیدم، امیدواریم شاهد استقبال بیشتری از مردم باشیم.
سید ابراهیم رئیسی نیز با حضور در مسجد جامع شهر ری رای خود را به صندوق انداخت و پس از مشارکت در انتخابات 1400 با بیان این‌که روز بسیار مبارکی برای تصمیم‌گیری ملت ایران است و از تمام دست اندرکاران انتخابات کمال تشکر را دارم گفت: ان‌شاءالله امروز به دست مردم اجرای عدالت رقم بخورد. توصیه من به عنوان یک کاندیدا این است که رای مردم حق الناس است و باید از آن مراقبت کرد و حتی یک رای هم نباید برخلاف آنچه مردم تصمیم گرفته‌اند باشد. همچنین رسول جلالی رییس دادگستری شهر ری با اشاره به بازدید از چندین شعب اخذ رای تاکید کرد: هرچه دشمنان بیشتر اصرار می کنند تا مشارکت پایین بیاید، مردم بیشتر در صحنه حاضر می شوند. محمود علوی وزیر اطلاعات و محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در ستاد انتخابات کشور حضور یافتند.
محمود علوی وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: حضور حداکثری یکی از راهبردهایی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کردند و در صورتی که مردم عزیز ما به صورت حداکثری حضور پیدا کنند تاثیرهای خود را در جنبه های مختلف می گذارد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در ستاد انتخابات کشور رای خود را به صندوق انداخت.
اسحاق جهانگیری پس از انداختن رای خود در صندوق‌های اخذ رای در جمع خبرنگاران مستقر در وزارت کشور اظهار کرد: انتخابات با توجه به شرایط کرونایی که باید سلامت مردم در اولویت باشد، در حال برگزاری است. طبق گزارش‌های وزارت کشور، انتخابات در امنیت و آرامش و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود و مردم هم طبق روال در پای صندوق‌های رای حضور دارند.
همچنین تصاویری از مهدی کروبی در هنگام رای دادن در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. کروبی از عبدالناصر همتی حمایت کرده بود.
دریافت ۴۱۳۳ گزارش تخلف انتخاباتی
دومین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، از زمان آغاز رسمی فرآیند رای‌گیری تا ساعت ۱۴:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۱۳۳ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.
شکایت از تاخیر در آغاز فرآیند رای‌گیری، کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت، درج نام داوطلبان انصرافی ریاست جمهوری در آگهی‌های شعب اخذ رای، پرسش عوامل اجرایی از مردم در خصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند، از عمده‌ترین شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.
به استحضار مردم شریف می‌رساند، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و مردم از ثبت شکایات نسبت به این انتخابات در سامانه مردم ناظر خودداری نمایند.
گفتنی است چنانچه گزارش‌های ارسالی مردم بر اساس مواد قانونی، فاقد عنوان متخلفانه یا وصف مجرمانه باشد و یا بصورت کلی، مبهم و غیر مستند ارسال شده باشد قابلیت پیگیری نخواهد داشت و گزارش‌های دریافتی پس از ارزیابی و صحت سنجی و احراز وقوع تخلف به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد و در فرآیند تایید صحت انتخابات مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شورای نگهبان به مردم عزیز اطمینان می‌دهد با استفاده از کمک مردم و هزاران ناظر در سراسر کشور، سلامت انتخابات را تامین و از آرای مردم پاسداری و صیانت خواهد کرد.
درگیری مقابل کنسولگری ایران در لندن
براساس گزارش برخی رسانه ها در مقابل کنسولگری ایران در لندن درگیری و تنش ایجاد شده است. تعدادی از مخالفان با تجمع مقابل کنسولگری علیه نظام شعار دادند و در ادامه با پلیس درگیر شدند.
یکی از معترضان که به دیوار کنسولگری رنگ پاشید از سوی پلیس بازداشت شد.
گزارش هایی هم از اعتراض و درگیری با پلیس مقابل سفارت ایران در برلین منتشر شده است.
در شهرهای دیگر هم از جمله استکهلم، وین، فرانکفورت و... مخالفان جمهوری اسلامی مقابل کنسولگری ها و مراکز رای‌گیری تجمع کردند.
گزارش‌ها از این حکایت دارد مخالفان نظام با کسانی که رای می دهند هم درگیر می شوند و علیه آنها شعار می دهند. برگزاری انتخابات در خارج از کشور امسال با چالش روبه‌رو شد و در اولین گام کانادا امکان برگزاری انتخابات را برای ایران ایجاد نکرد. چند سالی است که روابط دیپلماتیک ایران و کانادا دچار تنش است و دو کشور سفارت هایشان را تعطیل کردند.
اعتراض به مهرعلیزاده حین رای دادن در جماران
با حضور محسن مهرعلیزاده در حسینیه جماران برای دقایقی جو رای‌گیری متشنج شد.
برنا دراین‌باره نوشت: «برخی از رای دهندگان در حسینیه جماران نسبت به اظهارات محسن مهرعلیزاده در مناظرات انتخاباتی نسبت به یکی از کاندیداها اعتراض کردند و با شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، وی را تا درب خروجی مشایعت کردند.»
محسن مهرعلیزاده در مناظره‌های انتخاباتی در چند مورد به تندی از ابراهیم رئیسی انتقاد کرد او مدعی شد که رئیسی شش کلاس سواد دارد.
محسن رضایی رای داد
حسن رضایی روز جمعه پس از شرکت در انتخابات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) اظهار کرد: ملت شریف ایران، ملت امام حسین(ع)، از همه کسانی که تصمیم گرفتید، رای بدهید و در حال حاضر رای می‌دهید و بعد از این رای خواهید داد، صمیمانه تشکر می‌کنم، اما صحبت من با کسانی هستند که با صندوق‌های رای قهر کردند، شما حق دارید، اما ملت بزرگوار ایران، مسئولیت ما در شرایط کنونی بسیار مهم است، من از شما تقاضا می‌کنم بیایید رای بدهید.
وی افزود: به شما قول می‌دهم ما به فضل پروردگار متعال، اقتصاد و معیشت شما را حل خواهیم کرد، به شایعات هم توجه نکنید، ما محکم در صحنه هستیم و به فضل پروردگار متعال، تحولات بزرگی از امسال در اداره کشور شروع خواهد شد، از همه مردم عزیز تقاضا می‌کنم، پای صندوق‌های رای بیایید و مسئله مهمی که الان برای ما مهم بوده، اولا اداره زندگی شماست و ثانیا حضور شما در انتخابات.
توضیح وزارت کشور درباره بی‌نظمی در برگزاری انتخابات
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران در محل ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: از مردم عزیز تشکر می‌کنیم که از ابتدای صبح با شور و شعور وارد میدان شدند.
وی تصریح کرد: در ابتدای کار، یک اشکالاتی به وجود آمد که با دستور وزیر کشور به سرعت از آنلاین به آفلاین رفتیم. این تعداد تنها در یک درصد صندوق‌های رای بودند.
معاون سیاسی وزیر کشور ادامه‌داد: من از همین لحظه به تمام استانداران و فرمانداران ابلاغ می‌کنم در جایی که اختلال است، سریعا به صورت آفلاین انتخابات را برگزار کنند تا کسی برای این موضوع معطل نشود. عرف درمورد انتشار لیست‌هایی در فضای مجازی با سرلیستی برخی از نامزدهای انصراف داده ریاست جمهوری گفت: مردم به لیست های فضای مجازی توجه نکنند و در جریان باشند که سه نفر از نامزدهای ریاست جمهوری انصراف داده اند.
وی در مورد اینکه بسیاری از بیماران کرونایی نسبت به عدم ارسال صندوق سیار برای رای‌گیری انتقاد داشته‌اند، تاکید کرد: ما با وزارت بهداشت و هلال احمر هماهنگ کرده بودیم، نماینده هلال احمر آمده و جلسه می‌گذاریم تا ببینیم این اقدام صورت گرفته است یا نه.
رئیس ستاد انتخابات کشور در مورد تعداد تعرفه های استفاده شده گفت: این آمار مرتب در حال تغییر است و من تا یک ساعت مشخصی را خدمت شما اعلام خواهم کرد.
معاون سیاسی وزارت کشور با تاکید بر اینکه ما اعلام کردیم که اگر زمینه اخذ رای به شکل آنلاین فراهم نیست به شکل آفلاین انجام شود، درباره امکان اخذ رای در شورای شهر از حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری گفت: دور قبل نیز مواردی داشتیم کسانی که شناسنامه جدید تهیه کرده‌اند در سیستم و بررسی می‌کنند و باید در حوزه مشخص باشد. اما جزئیات آن را بررسی می‌کنم و بعد از ظهر را اعلام خواهم کرد.
وی این موضوع که به افراد اجازه داده نشده که در ساعات اولیه و از ساعت ۷ صبح رای دهند را تکذیب کرد و درباره مسائل شعب خارج از کشور گفت: نسبت به شعب خارج کشور در برخی از کشورها محدودیت‌هایی به عنوان بیماری کرونا ایجاد کردند و مثل گذشته فضا را ایجاد نکردند و برخی موارد مجبور شدند مکان‌هایی را اجاره کنند. وزارت امور خارجه متولی اخذ رنگ از ایرانیان خارج کشور است که اگر مشکلی باید باید رسیدگی کند.
اعتراض شدید ستاد رئیسی به وزارت کشور
رسانه‌های مختلف از بی‌نظمی در نحوه برگزاری انتخابات خبر دادند.
در حالی که قرار بود اخذ رای از ساعت 7 صبح آغاز شود اما به دلایل مختلف در برخی شعب اخذ رای استان‌ها با تاخیر برگزار شده است.
به گزارش فارس، در شمال غرب تهران منطقه سعادت ‌آباد خبر رسید که کندی روند اخذ رای منجر به معطی حدود دو ساعته شهروندان شده است و مسئولان شعب مشکل را قطعی سیستم ذکر می‌کنند.» از مسجد اکباتان گزارش شده است تعرفه‌های رای با 90 دقیقه تاخیر به حوزه انتخابیه رسیده است در حالی که از ساعت 7 صبح مردم در صف انتظار هستند و تعدادی به خانه‌هایشان بازگشتند.
مشکلات موجود در نحوه برگزاری انتخابات در شهرهای دیگر هم گزارش شده است.
در همین رابطه سیدصولت مرتضوی نماینده ستاد آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در وزارت کشور، صبح امروز در نامه‌ای به وزیر کشور، به اختلال در فرآیند رای‌گیری در حوزه‌های جنوب شهر تهران اشاره کرد و با انتقاد از این موضوع خواستار رفع مشکل از سوی وزیر کشور شد.
رئیسی: برای حل مشکلات مردم شب و روز نمی‌شناسم
ابراهیم رئیسی با حضور در مسجد جامع شهر ری رای خود را به صندوق انداخت و پس از مشارکت در انتخابات 1400 با بیان این‌که روز بسیار مبارکی برای تصمیم‌گیری ملت ایران است و از تمام دست اندرکاران انتخابات کمال تشکر را دارم گفت: ان‌شاءالله امروز به دست مردم اجرای عدالت رقم بخورد. توصیه من به عنوان یک کاندیدا این است که رای مردم حق الناس است و باید از آن مراقبت کرد و حتی یک رای هم نباید برخلاف آنچه مردم تصمیم گرفته‌اند باشد.
وی افزود: بعضی از بخش‌های کشور نیازمند تعرفه هستند و از همکاران وزارت کشور و شعب اخذ رای تقاضا می کنم در این راستا تلاش کنند.
رئیسی با بیان اینکه امیدوارم امانتداری نسبت به رای مردم انجام شود اظهار کرد: ان‌شاءالله خداوند کمک کند و دولتی رقم بخورد که برای مردم و در جهت رفع گرفتاری آنها باشد.
رئیسی گفت: من تصمیم گرفتم در اولین ساعات رای خود را به صندوق بیندازم و از هر کسی که مشکلی دارد و ناامید است خواهش می‌کنم که رای دهد و از همه مردم و جوانان با هر گویش و هر اقلیم و با هر نگاه سیاسی می‌خواهم پای صندوق بیایند و رای خود را بیندازند.
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناراحتی مردم حق است و به دلیل برخی از کاستی‌ها بوده، اما اگر دلیل شرکت نکردن باشد اشتباه است. مردم از صندوق رای ناراحت نباشند و در انتخابات شرکت کنند. من از همه می خواهم در انتخابات شرکت کنند تا به نفع مردم و در جهت تغییر در وضعیت آنها اقدامات صورت گیرد.
رئیسی در پاسخ به این سوال که قول شما به مردم چیست بیان کرد: حرف‌هایی که در انتخابات زدم برای رفع مشکلات مردم بود و برای انجام این کار شب و روز نمی شناسم و تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا در نقش یک طلبه خدمتگزار مردم باشم.
وی در پایان گفت: تنها ایرانی بودن کافیست تا حقوق شهروندی تضمین شود. مردم حق دارند و دولت مکلف است به مردم خدمت کند. من مردم را صاحب حق میدانم و برای دولت وظیفه قائل و حق را برای مردم و تکلیف را برای دولت میدانم و با تمام وجود در خدمت مردم خواهم بود تا مردم احساس کنند در زندگی آنها تغییر ایجاد شده است.
در این نامه آمده است: «احتراماً حسب گزارش‌های رسیده از جنوب شهر تهران، مردم شریف از آغازین دقایق رای‌گیری در جلوی شعب اخذ رای حاضر شده‌اند، اما تاکنون فرآیند اخذ رای آغاز نشده است. خواهشمند است دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به رفع مشکل و شروع فرآیند رای‌گیری در این استان اقدام نمایند».