ریزش قیمت نفت پس از توافق اوپک پلاس


تجارت: وزیران اوپک پلاس بالاخره و بعد از چند هفته کش و قوس توانستند بر سر موضوع تولید نفت به اجماع برسند. وضعیتی که در پی اختلاف نظر امارات با دیگر اعضای اوپک علی الخصوص عربستان سعودی پیش آمد و حتی باعث عدم تشکیل جلسات اوپک نیز شد. اما حالا دود سفید از ساختمان اوپک پلاس دیده می شود و این خبر خوبی برای واردکنندگان بزرگ نفتی به شمار می آید. البته از طرفی و در حال حاضر سهم صادرات نفتی ایران با قبل از تحریم فاصله معنا داری دارد. موضوعی که وزیر آینده نفت ایران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد تا بتواند باز هم جایگاهی ویژه ای برای نفت ایران در دنیا ایجاد کند. موضوعی که با توجه به تحریم ها و کارشکنی های کاخ سفید، مسیر چندان آسانی به نظر نمی رسد.
وزیر نفت ایران با حضور در جلسه اوپک پلاس با اشاره به این که قیمت نفت روند افزایش نخواهد داشت تاکید کرد: قیمت بالای نفت در بلندمدت، به سود اعضای اوپک پلاس نیست. وی درباره جزئیات توافق نوزدهمین نشست اوپک پلاس هم گفت: اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفتند تا دسامبر 2022 هر ماه تولید این ائتلاف روزانه 400 هزار بشکه تا رسیدن به رقم تولید آوریل 2020 که مبنای کاهش تولید بود، افزایش یابد. وزیر نفت ایران مباحث مطرح شده از سوی امارات را مربوط به تقسیم سهمیه و خط پایه تولید دانست و با بیان اینکه افزون بر امارات خط پایه تولید بعضی دیگر از کشور‌ها هم تغییر کرد، گفت: مقرر شد ظرف 15 ماه از سوی اوپک پلاس روزانه 5 میلیون و 800 هزار بشکه نفت به بازار افزوده شود و نشست‌ها برای بررسی بازار نفت هم به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود.
وزیر نفت تأکید کرد: در همه این بحث‌ها بازگشت ایران به بازار پدیده مهم و تأثیرگذار خواهد بود و هر وقت این اتفاق بیفتد اوپک پلاس نمی‌تواند برگشت ایران را نادیده بگیرد. زنگنه درباره نتیجه نشست دیروز و تأثیر آن بر بازار نفت گفت: قاعدتا قیمت‌ها به سمت بالا نخواهد رفت و نبود توازن بین عرضه و تقاضا اتفاق نخواهد افتاد و وضع اطمینان‌بخشی برای آینده است. وی ادامه داد: با توجه به آثار مثبتی که در رشد اقتصاد جهانی شاهدیم ضرورت داشت مقدار کاهش تولید اوپک پلاس به بازار برگردد تا در بازار نفت کمبود عرضه نباشد. وزیر نفت تصریح کرد: قیمت بالای نفت در کوتاه مدت سبب خوشحالی است، اما در بلندمدت به‌دلیل اقتصادی شدن استفاده از انرژی‌های جایگزین و انواع نفت گران خبر خوبی نیست.
وزیر نفت عراق: بازار نفت شاهد بهبود تقاضا خواهد بود



وزیر نفت عراق گفت توافق جدید اوپک پلاس بر اساس افزایش تقاضا برای نفت خام و کاهش ذخایر نفتی و مازاد تولید صورت گرفته است که یک عامل تعیین کننده مثبت و تاثیرگذار است. احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق گفت بازار نفت شاهد بهبود تقاضا و کاهش مازاد تولید و ذخایر نفتی است. اظهارنظرهای عبدالجبار به دنبال توافق جدید وزرای اوپک پلاس در روز یکشنبه برای افزایش تولید از ماه اوت اعلام شده است. وی گفت:«در این اجلاس بر تقویت همکاری جمعی تأکید و از تعهد اعضا به قرارداد کاهش تولید تقدیر شد. توافق جدید بر اساس افزایش تقاضا برای نفت خام و کاهش ذخایر نفتی و مازاد تولید صورت گرفته است که یک عامل تعیین کننده مثبت و تاثیرگذار است». وزارت نفت عراق از قول وزیر نفت این کشور اعلام کرد کل میزان پایبندی به قرارداد اوپک پلاس بعلاوه مکزیک در ماه ژوئن به 113 درصد رسیده است. عبدالجبار گفت:«این توافق تمایل همه اعضا را برای فائق آمدن بر چالش‌های پیش روی بازار نفت نشان می‌دهد».

ریزش یک دلاری نفت پس از توافق اوپک پلاس
قیمت نفت تحت تاثیر توافق اعضای اوپک پلاس برای افزایش تولید که نگرانیها را نسبت به اشباع عرضه همزمان با افزایش شیوع کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها برانگیخت، در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و هشت سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۷۲ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و یک سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۰ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت برنت هفته گذشته حدود سه درصد و نفت آمریکا حدود چهار درصد کاهش هفتگی را ثبت کرده بودند. وزیران نفت گروه اوپک پلاس در نشست فوق العاده روز یکشنبه افزایش تولید نفت از اوت به منظور کنترل رشد قیمتها را تصویب کردند. این گروه که شامل کشورهای عضو اوپک، روسیه و تولیدکنندگان دیگر است با سهمیه تولید جدید از ماه مه سال ۲۰۲۲ موافقت کرد تا اختلافات میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برطرف کند.