چطور ایمن بمانیم؟

این روزها میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در حال حاضر علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند. در کشور ما نیز واکسیناسیون کرونا در گروه‌های هدف از جمله سالمندان ادامه دارد و بر همین اساس هم باید اطلاعات کافی درباره علایم احتمالی و اقدامات لازم بعد از تزریق واکسن وجود داشته باشد. «شهروند» به همین منظور به ارایه نکاتی درباره کارهایی که ‌باید بعد از تزریق واکسن رعایت کنیم، پرداخته است.

عوارض جانبی احتمالی بعد از زدن واکسن کووید-۱۹
▪️واکسن کووید-۱۹ به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند، ولی ممکن است بعد از تزریق  واکسن عوارضی داشته باشید که نشان می‌دهد بدن شما در حال ایجاد محافظت در برابر ویروس است‌.
▪️ممکن است این عوارض در فعالیت‌های روزمره شما تداخل ایجاد کند، اما خوشبختانه خیلی زود از بین خواهد رفت. در برخی افراد هم زدن واکسن هیچ عوارضی ندارد.

عوارض شایع واکسن
▪️ درد و تورم و قرمزی در محل تزریق.



▪️برای قسمت‌های دیگر بدن تب و لرز، خستگی و درد عضلانی، سردرد و تهوع .

چند توصیه کمکی
▪️اگر درد یا ناراحتی دارید در مورد استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه مثل ایبوپروفن، آسپرین، آنتی‌هیستامین و استامینوفن با پزشک مشورت کنید، پیش از واکسیناسیون و برای پیشگیری توصیه نمی‌شود از این داروها استفاده کنید‌.
▪️▪️برای کاهش درد و ناراحتی از یک حوله تمیز، خنک و مرطوب روی محل تزریق استفاده کنید.
▪️▪️از بازوی خود استفاده کنید و آن را حرکت دهید.
▪️▪️برای کاهش ناراحتی ناشی از تب، مایعات به اندازه کافی مصرف کنید و لباس خنک بنوشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم
▪️در اغلب موارد احساس ناراحتی ناشی از درد و تب طبیعی است، در این موارد با پزشک در تماس باشید.
▪️اگر قرمزی یا درد در محل تزریق بعد از مدت زمان ۲۴ ساعت افزایش پیدا کند.
▪️اگر عوارض جانبی با گذشت چند روز همچنان از بین نرود.
▪️▪️به خاطر داشته باشید عوارض جانبی ممکن است روی فعالیت روزمره شما تأثیر بگذارد‌، اما باید ظرف چند روز از بین برود‌.
▪️برای اغلب واکسن‌های کووید-۱۹ لازم است دو تزریق انجام شود، حتی اگر بعد از تزریق اول دچار عوارض جانبی شدید، تزریق دوم را انجام دهید مگر اینکه تأمین‌کننده واکسن یا پزشک مانع از انجام این کار شود‌.
▪️بعد از واکسیناسیون مدت زمانی طول می‌کشد تا ایمنی در بدن شما ایجاد شود.
▪️واکسن‌های کووید -۱۹ که نیاز به دو تزریق دارند ممکن است تا حدود دو هفته بعد از تزریق دوم در برابر بیماری، ایمنی ایجاد نکنند. واکسن‌هایی که یک نوبت تزریق دارند حدود دو هفته بعد از واکسیناسیون ایمنی ایجاد می‌کنند.

نکات ضروری
▪️▪️در مورد واکسن کووید-۱۹ اطلاعات همچنان در حال تکمیل است و باید از همه ابزارهای پیشگیری برای جلوگیری از گسترش همه‌گیری استفاده کنیم.
▪️هنگام حضور دیگران بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید.
▪️حداقل فاصله ۲ متری از دیگران را رعایت کنید.
▪️از حضور در مکان‌های شلوغ و رفتن به محیط‌هایی که تهویه مناسب ندارند، پرهیز کنید.
▪️مرتب دست‌های خود را بشویید.
بعد از تزریق حتما ۲۰ دقیقه در فضای مناسب تخصیص داده شده بمانید و اگر علایم زودهنگامی داشتید، به نیروهای بهداشتی گزارش دهید. در مورد مراقبت‌های پس از تزریق هم اگر سوالی دارید از کارشناس محل واکسیناسیون بپرسید.
باید بدانیم که فرد دریافت‌کننده واکسن کرونا بعد از تزریق واکسن، ناقل بیماری نبوده و نیازی به قرنطینه ندارد. با این حال به هیچ عنوان بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ماسک زدن و دوری از دورهمی‌ها را فراموش نکنید. باید توجه کرد که بعد از تزریق دوم واکسن، برای ایجاد ایمنی زمان
 نیاز است.
گردآورنده: زهرا کبیری